#52vardagsäventyr – Höstpromenad vid Tysjöarna

Den har gått fort den här hösten. Den vi har haft hemma i Östersund. Den riktiga färgprakten uteblev och förvandlades snabbt till bruna toner och träd med enstaka löv. I fjällen har den första snön fallit och pudrat fjälltopparna vita. Här hemma dröjer det men det känns att det är vinter. Det känns i luften och syns i naturen. Den lägger sig liksom till vila vid den här tiden. Även om det inte är så där färgsprakande vackert är det ändå fint att vara ute.

Vi tog en höstpromenad med kameran i handen. Åkte ut till ett naturreservat några kilometer väster om stan. Där Lugnviks industriområde slutar tar Tysjöarna vid. Det är vad länsstyrelsen skriver på sin hemsida;

styr din kosa hit, om du vill besöka en av länets bästa rastlokaler för änder och vadare. Det är också ett utmärkt utflyktsområde, med vindskydd, eldstäder och en träramp för att fler ska kunna njuta av naturen och fågellivet här.

Tysjöarna är två kalksjöar sammanbundna av stora blekefält, en slags kalklera. Hit kommer flyttfåglar för att rasta om våren. 1974 blev det ett fågelskyddsområde och 2003 ett naturreservat. Den ena av de två sjöarna, den södra torkar ut på sommaren medan den norra har vatten kvar. Tycker man om växter är Tysjöarna rikt av olika arter och som på liknande kalkrika marker eller bleken runt om Östersund växer det mycket orkideer på våren. Förr i tiden användes Tysjöarna som betesmarker för bönderna runt Ås, Dille och Landsom. Även nu i vår tid betar kor där på sommaren och hjälper till att hålla delar av ängsmarkerna öppna.

Vi parkerade bilen efter E14 och gick ned mot vandringsleden den vägen. En stig vi aldrig gått förut. Vi har annars parkerat i kanten av Lugnviks industriområde. Tysjöarna har tidigare varit en fin löparrunda för oss. Nu har de spångat upp det mesta av vandringsleden vilket gör löpningen lite mindre intressant. Men för att gå är det bra och det gör också att det blir tillgängligt. Den stora rampen är nu under hösten avstängd då de renoverar den. Därför gick vi inte hela rundan.

Det som gör Tysjöarna så häftigt är den otroligt omväxlande naturen. Från den mörka granskogen med blåbärsris till de öppna ängarna som en gång i tiden användes som jordbruksmark. För att sedan nå myrarna som ger lite fjällkänsla. Bara en kort promenad senare vass och nästan en känsla av att befinna sig vid en större sjö söderut i Sverige. Trots att området ligger så nära stan och framförallt den stora E14 försvinner billjudet ett par hundra meter in i området. Det blir alldeles tyst och det känns som att befinna sig långt ut i vildmarken.

Här finns det gott om bär och gott om djurliv. Älgtorn vittnar om att det om höstarna bedrivs älgjakt. Sommartid många fåglar men nu på hösten tyst och stilla bortsett från ett par grodor och en näbbmus.

Att det är kalkrik mark blir man påmind om. Dels den sanka och leriga jorden och så små kalktuffar. Vid den sjö som är vattenfylld finns en större kalkkälla med så otroligt klart vatten. Där pumpas vatten upp ur leran som man ser med blotta ögat. När vi var där simmade det stora grodor i vattnet. Häftigt!

Vi gick vidare mot den stora rastplatsen vid ramperna för de med rullstolar och barnvagnar. Mötte några vandrare på den större av myrarna och nära den första rastplatsen. Kunde höra några barn på avstånd.

Sedan var vi alldeles själva i skogen igen där enbären börjat ändra färg och sommarens blommor vissnat och kanske var ännu vackrare nu. Jag hittade en liten kalkbäck, av de många i området som ger blekesjöarna sitt vatten. Fortfarande grön och bara gula höstlöv som vittnade om att det trots allt är oktober.

Vi drack kaffe vid vindskyddet. Delade på en bulle innan vi gick tillbaka samma väg till bilen. Frusna och kalla men ändå nöjda över ett par timmar utomhus och med en känsla av att vara långt bort i från stan.

Ett fint vardagsäventyr så nära hemma. Ett område som är lika fint att besöka vår, sommar och höst. Kanske gör vi någon tur till vintern med fatbikes. Vi får se om det är möjligt att cykla spång när det är halt!

Hitta till Tysjöarna

Det finns ett par parkeringsplatser för att nå Tysjöarna och den vandringsled som går runt området. Antingen parkerar du efter E14 mot Åre. Parkeringsplatsen finns strax efter Lugnvik. Därifrån är det 500 meter ned till leden runt sjöarna. Kommer du från Åre och Krokomshållet är det bättre att parkera i Lungviks industriområde. Från E14 svänger du av mot Kännåsen, passerar under viadukten och tar första vänster. Åk så långt som vägen går och parkera. In till vänster mitt emot det stora lagret börjar stigen.

Den längsta slingan är runt 7-8 km och är numer nästan helt spångad. En parti är enbart ramp för de med rullstol eller barnvagnar. Det finns en kortare vandringsled som mäter runt 4 km. Det går att göra avstickare till de fågeltorn som finns. Det är bra skyltat. Vandringsleden är blåmarkerad och inte alls svår att följa. Rastplatser finns utmed hela vandringsleden. En del enbart med en bänk och en del med grillstad och vindskydd.

Det är barnvänligt och det finns mycket att se under vandringen. Skyltar där du kan läsa om området och hur djurlivet är finns det gott om!

Viktigt att tänka på att är att Tysjöarnas hela blekefält är fågelskyddsområde och det är beträdnadsförbud mellan den 15:e april till och med den 31 juli. Mer information finns på Länsstyrelsens hemsida.