Vi tog den långa vägen hem

Jag har landat hemma. I ett kaos av saker i vardagsrummet och ett tält som behöver torkas. Tagit en lång och välbehövlig dusch och bryggt en kopp kaffe. Stark mörkrostat kaffe. Jag är otroligt trött efter nätter med dålig sömn i ett tält som skakat av vinden. Men jag är lycklig långt in i själen av att fått vara ute en vecka. Bott i tält. Packat bilen full med saker och upplevt fjäll, vyer och magisk cykling. Vi har haft missöden men i det stora hela en helt fantastisk vecka.

I går tog vi den långa vägen hem från Oppdal. I stället för att åka E6:an körde vi småvägar över fjällen till Trondheim. Förbi Skarvatnet som vi besökte första kvällen i Oppdal och via Nerskogen. Stannat och fotat, tittat på får och ätit frystorkat till lunch strax innan Orkanger.

Norge är fantastiskt vackert. Fjällen är högre och dalgångarna djupare. Det är något som slår an i mig när jag är där. En känsla av frihet och hemma fast det är långt i från lägenheten på Ringvägen. Trots att jag bor så nära är jag sällan dit. Men det finns tid att upptäcka mer.

Vy över alla dalar i Oppdal
Skarvatnet
Någonstans innan Nerskogen

Vi turistade i Trondheim. Besökte Nidarosdomen och fästningen. Gick en stund på stan för att hitta ett fik. I strilande varmt regn och med en doft av hav. Vi åt våffla med brunost med utsikt över stan och lovade oss själva att återkomma till Trondheim. För att cykla och för att upptäcka staden. Vi har inte haft bråttom utan låtit resan hem ta tid.

Trondheim. En vacker stad

Vi körde hela vägen till Storulvån för att hitta en tältplats för den sista natten. Någon kilometer efter vägen upp till fjällstationen satte vi upp vårt hem för sista gången den här resan. En sista gång med mygg och knott och ljudet av vinden utanför och kluckande fåglar om natten.

Upp mot Snasahögarna

Vi tog en kvällspromenad upp mot Snasahögarna och de välkända topparna som får oss att känna oss hemma. Vi kokade en sista omgång kvällskaffe och satt upp en stund i tältet och pratade om veckan som gått. Om nästa äventyr i Nordnorge som väntar bara lite mer än vecka bort. Och så det sista äventyret för den semestern. Vandringen i Padjelanta. I morse plockade vi ned tältet och åkte hem. Oduschade, smutsiga men nöjda över en otrolig vecka.

Nu går jag igenom alla bilder. Samlar i hop tankar och ska berätta om den fina cyklingen lite senare. Om att dra cykel upp på toppar för att få cykla utför. Om Skarvatnet och Rauhovden och Trysil. Berätta mer om alla fina fjäll.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.