• Cykligt

Det sista långpasset inför Offroad Finnmark

Det har inte varit en spikrak cykelsommar för min del. Det ena har följts av det andra. När knät blev cykelbart hade jag tappat mycket träningstid och var osäker om jag skulle orka cykla 30 mil. När jag ändå kände att det var ganska okej gjorde jag en klantig vurpa och stukade tummen. Den som fortfarande gör ont när jag cyklar lite längre. I Trysil gick jag omkull i ett dike. En otroligt klantig vurpa och fick ont på samma ställe som jag skadade revbenen på i början av sommaren. Troligen en muskelbristning. Jag har svårt att hålla mig på cykeln i år helt enkelt. I Norge kände jag mig seg och tung i kroppen. Benen ville inte riktigt trycka på och självförtroendet dalade.

I går när vi kom hem tog jag ut superiorn på Frösön för att se om det fanns något krut i benen. Väl valda stigar i högt tempo och mestadels uppför. Känslan var seg och jag kände flera gånger att jag inte vill ta i. Det är för jobbigt. Inte särskilt kul. Väl hemma visade Strava något annat än känslan för det hade gått fort trots allt.

I morse åkte jag ut på det sista långpasset inför Offroad Finnmark. Jag hade lite tidsbrist och räknade ut att jag skulle kunna köra 7 mil och 3,5 timmar. Erika och Sandra hade cyklat en fin runda över Genvalla och ned mot Fåker på grusvägar. Det skulle bli en bra runda, dels för att bara få ligga och mata kilometer efter kilometer och sedan prova att navigera via min cykeldator. Den som blir vår primära navigeringsgps. Jag ritade in rundan i Garmin Connect och förde över den. Tog med mig lite av den energin som vi ska köra med under loppet. Den som Velorapid sponsrar oss med. I Norge testade jag bars:sen och gelen och i dag fick en gel och en sportdrycksflaska följa med. Sportdryck är min mage känslig för och nya saker ska testas innan skarpt läge.

Inte bild från i dag. Höga fjäll var det knapert av i storsjöbygden

I sommarvärme och lite medvind åkte jag ut mot Genvalla och tog sedan grusvägen mot Fåker i retsam motvind. Benen kändes starka och pulsen låg där den skulle. Efter Fåker blev det nya grusvägar för min del och jag var glad att jag hade datorn att navigera efter. Fina vägar avlöstes av byar jag inte visste fanns och jag njöt faktiskt av att köra väg i stället för stig. Så där som jag kan njuta nere i stugan när vi rullar vägar där.

Sippade sportdryck en gång var 15:e minut för att komma i håg att dricka och tog en gel efter 90 minuter. Under Offroad har jag en tänkt energiplan och dagen blev ett bra genrep för det. Äta klarar jag men att komma i håg att dricka är min stora akilleshäl, sommar som vinter.

Ändlösa vägar
Och så en by

I Brunflo fick jag några droppar regn på mig och tuffade hemåt via grusvägen längs med sjön. Med pigga ben och stark kropp. Såg att jag inte alls skulle vara ute så länge som jag tänkt utan rulla in vid porten efter 2.50 ungefär. Nöjd över ett bra formbesked med tanke på hur lite kvalitetstträning jag fått till den här sommaren. Ett sista bra långpass var det jag behövde.

Nu väntar bara lätt träning fram till början av veckan. Sedan vila och packning. Cykeln ska få kärlek utöver dämparservicern som Egons stått för lite tidigare i somars. Så har jag har lite saker att köpa. Som myggnät och en skaljacka. Sedan väntar det där stora äventyret som vi alla tre har tränat till under hela hösten och vintern. De där 30 milen i Nordnorge med galet många höjdmeter och med all säkerhet många bitar där vi får gå med cyklarna. Om jag klarar det vet jag faktiskt inte. Jag hoppas att vi som lag är starka och dipparna inte kommer samtidigt.

Jag kommer med all säkerhet prata vidare om Offroad Finnmark innan det är dags. Vi väntar lite med det. Tills de stora fjärilarna kommer!