Fatbikedistans eller tur att jag hade en bar med mig

Började dagen med snöig pendling.

I bland blir det inte riktigt som man har tänkt sig. I bland till det sämre och i bland till det bättre. I går definitivt till det bättre.

Jag började morgonen med en snöig cykeltur till jobbet med vansinnigt trötta ben. Cykelturen till och från jobbet skulle bli dagens enda aktivitet. Jag ville ha pigga ben inför dagens morgoncykling och helgens planerade skidåkning. En välbehövlig vilodag. Så skrev Erika i Happygruppen att hon skulle köra fatbike på kvällen. Det var så längesedan som jag cyklade tillsammans med henne och alla möjligheter att få låna Hasses fatbike tar jag. Innan jag egentligen hade tänkt igenom det så svarade jag att jag ville hänga med. Brunflo är nytt och spännande och att jag skulle bli tvungen att cykla dit gjorde inget. Jag tänkte att jag skulle cykla lugnt, bara rulla ur benen. Få skjuts hem sedan. 45 minuter skulle jag nog hinna att förflytta mig och fatbiken 15 km som är det dit och åkte hemifrån kvart över fem.

En bra plan som sprack redan på väg till Brunflo och var lite väl optimistiskt när snön låg djup på vägarna nedanför järnvägen. Jag fick spurta upp till stora vägen och ta asfalten för att inte bli mer sen än jag redan var efter 3,5 km.  Att cykla fatbike på vanlig väg med lite mindre luft i däcken för att få grepp på snö tar tid. Väldigt lång tid och det är tungt. Väldigt tungt. Jag trodde jag kunde hålla ett snitt på 20km/h, det gjorde jag inte.

Kvart över sex rullade jag förbi eljusspåret i Brunflo utan att se till Erika. Jag hade tänkt att ringa henne på vägen men var för stressad och glömde av det. Knackade på hos henne vid 18.20 och Claes meddelande att hon cyklat för att möta mig. När jag ringde henne var hon nästan i Ope, en halvmil från stan. Om jag fortsatt på vägen nedanför järnvägen hade vi möts. Jag vände och cyklade tillbaka efter rätt väg och var lagom trött och slut när jag äntligen mötte upp Erika.

15056243_10155473668138712_2634983416681925573_n
Jag har precis kämpat mig uppför en längre backe. Erika har lite mer krut i benen och hann fota.

Men inte för trött för att få lite visning av alla fina små skogsvägar och körvägar. Vi tog oss fram i fin fluffsnö nästan ljudlöst. Jag som är lite lättare än Hasses hade lite svårt i längre brantare backar där det är en fördel att köra med lite mindre luft i däcken. Men det är bara bra teknikträning. Även om tårna blev iskalla, jag var hungrig och varit tvungen att byta handskar en gång för att inte fingrarna skulle förfrysa ville jag inte riktigt avsluta och åka hem. Benen var trötta men att få vara ute i friska 10 minusgrader med en kompis och göra det som är allra roligast- att cykla spelar det ingen roll. Jag insåg att en morgoncykling inte skulle vara möjlig om jag ville ha kraft kvar till helgens planerade skidåkning. Två och en halvtimmes trampade på tung cykel med en timmes intensiv uppvärmning tar effektivt ur det mesta av kraften i kroppen.

Julkänsla i skogen. Foto: Erika Holmqvist

När klockan började närma sig 8 bestämde vi oss för att avsluta och cyklade mot Brunflo. Jag ringde efter skjuts hem och kom på att jag hade en bar i väskan. Jag värmde tårna hos Erika i väntan på Hasse och huttrade hela vägen hem i bilen. Kall men nöjd. Glad att jag faktiskt var spontan en torsdagskväll och struntade i att det var kallt, att klockan skulle bli mycket eller att jag inte skulle orka en happyride.

I morse sov jag i stället för att cykla. Hoppade över frukosten bara för att få ligga kvar i sängen lite längre. Det var välbehövligt för gårdagens oplanerade distanspass känns i kroppen idag. Mest i benen. Fatbike måste vara det bästa sättet att bygga starka cykelben under vintern.

• Det är verkligen det! Något helt annat än att cykla vanlig stig. Det är lite som att smyga sig fram! Har en känsla av att Hasse inte kommer att få ha sin fatbike helt i fred i vinter 😉