• Cykligt

Fikatur i går och pulver i benen i dag.

Cissi på väg in i Benijofar.

Vi har haft två riktigt fina cykeldagar. Två olika.
I går tog jag med Cecilia till Benijofar för lunch. Hasse som varit förkyld låg hemma och kurerade sig. Jag hade mätt ut en runda på runt 5mil. Nästan som en sväng som jag och Hasse tog i fjol men lite kortare för att passa Cecilia. Fika efter 2 mil skulle bli perfekt och sedan med välfyllda depåer ta oss via Algorfa och Jaqarilla tillbaka. Hade sett en genväg som skulle ansluta en större väg.

Här vid kusten blåser det. Rätt rejält. Motvinden stark men inte så att det känns jobbigt. Troligtvis för att det blåser varmt. Vi fick vinden i näsan i stort sett hela turen i går. Ett par km med medvind, lite sidvind och så motvind. Vindarna vänder lika snabbt som de blåser.

Cecilia rätt nöjd över tillvaron.

Kaffe i Spanien är inte kaffe. Det som funkar och som smakar gott är Cortado. Denna var riktigt bra!

fortfarande lite blek.

Vi stannade som sagt för lunch i Benijofar för lunch. På Oasis som vi fikade på i fjol. Vi pratade lite med en engelsman som tyckte våra cyklar var ruskigt lätta. Satt en bra stund och bara nöjt av tillvaron. Vi hade inte det minsta bråttom.

På väg ur Jaqarilla och Cecilia konstaterar att hon fått ”cykelbränna”. Inte så himla roligt tyckte 15-åringen.

Jag hade sett ut en genväg ut ur Jaqarilla och var lite orolig att det skulle vara grusväg. Men det var fin asfalt och lite trafik. Innan hade vi fått snurra en stund inne i byn för att hitta rätt.

Vi kom ut mellan Bigastro och Vista Bella och fick ta den lite mer trafikerade 95:an innan vi kunde svänga av på kanalvägen sista biten hem. Trafiken är inget större problem här. De håller ut fint och gör inga vansinnesomkörningar som hemma. Dessutom fåt vi visslingar och tutningar och glada hejjarop. Två tjejer på hojar väcker uppenbarligen lite uppmärksamhet!
Sista biten hem kroknade Cecilia lite. Den tänkta medvinden blev stark motvind och hon fick svårt att hålla min rulle. Men humöret sjönk inte en enda gång och när jag sa att 5 mil visst blev 6 mil tyckte hon bara att det var roligt.
Det går inte fort men det är inte heller tanken. Vi kör utifrån hennes förutsättningar och min kropp gillar de här lunga distanspassen när benen får vispa runt på lätta växlar i 25 knyck. Tror att det är bra.

Det var en trött dotter sedan. Tagen av värmen. Vi badade en stund i poolen och gick sedan ut för att äta. Shoppade lite kläder, nya cykelskor och köpte bröd. Gick hem och sov.

I dag var mina ben sprättiga och sugna på lite fart. Efter en dag i Torrevieja med glass och fika tog jag och Hasse en tur över Vista Bella och Torremendo. Cecilia var trött och stannade hemma. Mission att jämna ut en skapligt fin cykelbränna.

Hasse hade piggnat på och kände sig okej för att köra. Han valde att ligga på rulle medan jag körde tröskelträning längs med kanalen. Har nytt styrstam till en medtagen sådan och justerat sadeln. Nu sitter jag bättre än jag någonsin gjort på en racer. Ska mäta allt och försöka överföra det på Fujin när jag kommer hem.

Det blev en QOM. 1.32 minuter bättre än ledande dam. Pulver i benen?

Jag kände mig riktigt stark idag. Det surrar liksom i benen och pulsen håller sig på en bra nivå utan att jag går på rött. Det är en skön känsla. Plattåkare är vad jag är helt enkelt. Tempoloppen kanske går bra i sommar?

Fina Torremendo. Min favoritplats häromkring.

Vi åkte till Torremendo och åkte runt Saltsjön tillbaka till kanalvägen. En fin kort tur med lite puls. Alldeles lagom efter en dag i solen. Jag provade mina nya skor och det är skillnad på skor och skor. Vilken skillnad! Förstår nu att mina gamla kära pjuck har gjort sitt. Tyvärr. Ska åka lite mer i de nya innan jag ger något mer utlåtande. Men prisvärda så in i bomben!

I morgon ska vi äntligen visa Cecilia Rebate. Stanna för en fanta ciron i Torremendo och en fika i Hurcillo. Sedan blir det poolen och säkert lite mer följa-på-affärer.