• Cykligt

Happy(fatbike)morningride #21 och nyfikengruppen

Rekord i antal deltagare i dag! 15 stycken.

God förmiddag eller snarare lunchtid. Jag tar några minuter av min lunchrast för att skriva några ord om morgonens rekordrunda. För rekord i antal deltagare slogs i dag. 15 stycken var vi som möttes upp vid Scandic strax före 6. I veckan kom Stefan på det fina förslaget att dela upp gruppen i två. En vanlig snabbgrupp och så nyfiken-gruppen. En chans för dem som inte varit med förut att prova på och tempot skulle vara så att alla hängde med.

Eftersom min dotter ville vara med tog jag chansen att ta hand om nyfikengruppen (eftersom jag är rätt kass på vart vi ska så skötte Stefan ändå navigerandet, jag är en hopplös ledare. Dock såg jag till att ingen kom sist i alla fall) och fick chansen att hoja med dottern. Hon har velat följa varje morgon men logistik till skola på knappt om tid har inte fungerat förut.

Nyfikengruppen på väg runt Lillsjön. Gruppen med de flesta feta hjulen.

Båda grupperna rullade gemensamt upp till Remonthagen där det fösta insamlingsstoppet alltid sker. Där skiljdes vi åt. Nyfikengruppen med 6 cyklister varav tre på Fatbike rullade via Lillsjön tillbaka till Scandic. En fin rullrunda med chans till mycket prat. Visst är det lite roligt på sitt sätt att köra sig toktrött vid 6-snåret på morgonen men lika roligt är det att lugnt och fint väcka kroppen. Jag tror att det här ett bra sätt att locka dem som är lite tveksamma till att prova. För hur som helst handlar Happyride om att alla ska kunna vara med utifrån sina förutsättningar. Det är mer happy än stifft och cyklingen ska vara social! Så tänker jag i alla fall.

Tror även dottern tyckte morgonen var rolig! Bild lånad av henne.

Roligast var också fordon för dagen. Min egen mtb står för tillfället. Bodyn har gått sönder. Den krånglade redan i höstas men har gått på övertid. Kim på Egons har beställt ny body, hade inget bakhjul att låna ut. Däremot en fatbike om jag ville. Behöver väl inte säga att jag tvekade särskilt länge innan jag tackade ja till det erbjudandet. Dessutom behövde jag inte känna mig stressad att lämna tilbaka den efter jobbet utan det kunde vänta tills efter helgen. I natt kunde jag inte sova ordentligt, jag var så tokigt pepp på att få komma ut och köra helt enkelt. På väg från frukosten till jobbet passade jag på att ta stigarna nedanför kontoret. Det är lite som att åka skogsmaskin, plöja sig fram. Även om rundan i var av det lite lugnare slaget känns det i benen när 16 kg cykel med enorma däck ska trampas. Benen kommer vara ännu tröttare när jag kommer hem. Jag passar på att ta en omväg som sig bör på fredagseftermiddagarna.

Feta hju, snö och nästan ingen stig alls. Det är överaskande roligt!

Eftersom jag nu har en fatbike till låns över helgen hade det varit tråkigt att lämna kvar den i stan så den följer med till stugan. Jag hade planerat lite skidor i helgen, skate på fjället och långpanna på de klassiska skidorna. Tänker att jag cyklar efter Hasse som ska skejta. Blir bra det!

(Och visst förstår jag det är en himla smart försäljningsknep att låna ut den, jag kommer ju ha svårt att skilja mig i från fetingen;-))