Höstcykling – ett par tips för att förlänga cykelsäsongen

Snart står september för dörren. Höstmånad och allt mer mörka kvällar. Hög klar luft på morgonen, lite råkall dimma och vantar på. Mitt på dagen fortfarande ganska varmt. Kvällarna lite kyliga.

Kanske stundar den allra bästa cykelsäsongen nu. Fjällcyklingen är som allra finast i september och en bit in i oktober. Kanske lägger sig den första snön som ett tunt lager florsocker på fjällstigarna och man känner i luften att vintern är på väg. Det blir tyst och färgskalan går i brunt. I skogen tystnar fåglarna och fukten kryper på. Det är en färgexplosion och stigarna täcks med löv. Det frasar lite under däcken av torra och i bland frusna löv om morgonen och kvällen. Stigarna blir nästan overkligt snabba när de fryser på. Mitt på dagen värmer fortfarande solen.

Även om hösten är fin på alla sätt och vis finns det ju en baksida också. Det är halt på fuktiga rötter, kylan biter lite i kinderna och turerna i dagsljus efter jobbet blir färre. Det kan vara svårare att motivera sig att ta sig ut och cykla när det krävs allt mer förberedelser innan. Det är lerigt och skitigt.

Hösten kan bjuda på den där härliga första florsockersnön i fjällen.

Men försöker man vända det till något positivt blir höstturerna något bra och helt ärligt är det faktiskt roligare att vara utomhus än inomhus på trainer. Hala rötter är bra teknikträning och det är faktiskt är mysigt att cykla med pannlampa. Fartkänslan blir en helt annan och dina välkända stigar får en annan karaktär. Det finns en tjusning i att komma hem stelfrusen och blöt. En tjusning att känna sig lite hårdare och tuffare som trotsar vädret och att sådana där misärpass gör pannbenet lite hårdare för varje gång.

Några tips för att gör din höstcykling lite bekvämare

  • Se till i att investera i två bra pannlampor. En som du kan ha på styret och en som du har på cykeln. Det för att ha en lampa som ”följer dig” och dina rörelser och ha en som ”följer” cykeln”. Har du två lampor minskar risken att något går på tok som att batteriet tar slut eller någon lampa går sönder. Har du två lampor minskar också risken att du kör på tok över rötter och annat som du inte ser i mörkret. Vill du läsa lite mer om vad du ska tänka på när du köper pannlampor finns ett inlägg om det här i bloggen. 
  • Se till  din cykel är utrustad med reflexer och lampor som den ska vara enligt lag. det är inte heller dumt att själv köra i tex reflexväst för att synas lite extra. allt för din egen och andras säkerhet. Det kan bli dyra böter om man inte har lampor och reflexer. Jag har tidigare skrivit en guide till en trafiksäker cykel utifrån reflexer och lampor för något år sedan. Det inlägget finns här.
  • Ett tips vad gäller reflexvästar är att inte tvätta dem för ofta. Då slits nämligen reflexerna. Tvätta av med lite vatten om du är väldigt smutsig efteråt. Se till att köpa en väst som faktiskt sitter bra på kroppen och hoppa över de där stora oformliga reklamvästarna man kan få.
  • Skärmar är faktiskt inte så dumt på hösten. Det finns små ass-savers som fungerar hjälpligt. Det en liten skärm du sätter på sadeln och som tar upp lite av lera som stänker upp.
  • Tänk lager på lager när det kommer till klädsel. Då är det lätt att ta bort eller addera extra kläder. Se till att skydda fötter och händer mot väta. Skoskydd fungerar bra likaså att köra bra vintercykelskor, då kan du även fortsätta cykla under vintern. Du behöver nödvändigtvis inte köpa vintercykelkläder om du inte vill, det går bra att använda det du kanske redan har i skidkläder eller lite mer flossade löparkläder. Vindjacka är bra, likaså buffar. En för att värma halsen och en att ha under hjälmen för lite extra värme. Skidvantar fungerar bra att cykla i och riktigt kalla höst- eller vinterdagar är sk lobsterhandskar perfekt.  Vill du läsa mer om hur du ska klä dig för höstcyklingen finns ett gammalt inlägg som fortfarande är aktuellt.
  • Ge din cykel lite extra kärlek under hösten. Det är ju självklart viktigt att se till att den är i bra skick året om men lite extra viktigt höst och vinter. Det blir lerigare och skitigare och det sliter mycket på kassett, kedja och andra viktiga delar. Se till att tvätta efter varje tur. Smörj kedjan och gör en koll om något behöver bytas ut eller servas. Bor du där det saltas vintertid kan det vara en idé att ha en annan vintercykel eftersom saltet sliter mycket.
  • Byt till grövre däck även om vintern snart kommer och dubbdäck ska på. Grövre däck biter bättre leriga, lövhala och lite längre fram frostiga stigar. Det är lite roligare att ha grepp och nu är det kanske inte lika viktigt att ha så lättrullade däck nu jämfört med sommaren och loppen du kanske kört. Jag själv kör med grövre däck både bak och fram men vill du spara lite pengar, kanske har lite mer rull kan du sätta ett grövre fram och ditt ”sommardäck” bak.

Om vi bortser från allt praktiskt kring höstcyklingen som egentligen inte är så krånglig, så är nog den viktigaste punkten ändå att släppa sina krav på sin cykling om man har haft en lång tävlingssäsong bakom sig. Något jag tror ännu viktigare för oss som kombinerar tävlingssatsningar, motionslopp eller cyklar mycket under vår och sommar med ett vanligt familjeliv och arbete. Att man ser hösten som en tid för återhämtning och mindre tuffa pass innan vintersäsongen och uppbyggnadssäsongen börjar. Nu finns tid för att leta nya stigar och vägar att cykla. Tid för att packa ned kaffe i termos och stanna till någonstans under turen. Göra cykelturerna lugna och kanske i sällskap med andra. Kanske köra lite hårt på någon stig för att sedan rulla tillsammans. Eller varför inte prova något helt nytt i träningsväg ett par dagar i veckan? Det är lätt att köra på i samma hjulspår och inte variera sin träning sett till intensitet och träningsform. Hursom går det inte att vara i form hela året runt.

4

Leave a comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: