Jag och mina cyklar

Jag har en stor passion för cyklar, jag nördar lätt ned mig i allt från utrustning till utseende. För mig är en cykel så mycket mer än ett träningsredskap. Det är en trevlig kompis som tar mig dit jag vill. Av egen kraft. Cyklar är vackra skapelser. Mina cyklar har också en historia och som cykelnörd är det svårt att göra sig av med dem. Lättare att behålla och samla på sig nya även om det inte alltid är försvarsbart alla gånger. Så nu kör vi ett nördigt cykelinlägg igen. Mina hojar.
Vi tar dem i ordning de som jag har bild eller hittat bild på.

Scott peak

Ljuva 90-tal, eller?

När jag gick i sexan fick jag för första gången en mountainbike. 21 växlar och ingen bakbroms. Fatta vilken glädje! Syrran fick en sk citybike. Vad jag minns var det en damram och lite klaschiga nittiotalsfärger på hennes cykel. Färgerna på min var klashiga de med. Men jag älskade den. Vi bodde då i Ljungdalen och jag tror att vi köpte min cykel i Funäsdalen och syrrans per postorder. Jag cyklade fram och tillbaka genom byn och kände mig oerhört tuff…när jag tog av mig hjälmen utom synhåll för mamma. På den tiden var hjälmarna i frigolit och var fula. Min var vit och jag tyckte jag såg ut som ett ägg. Syrran hade en blå bamsehjälm. Nu är jag lite mer klok och cyklar inte en meter utan hjälm oavsett om jag ser ut som ett ägg eller inte.

Cresent från förr.

Sen hände väl inget spännande på cykelfronten på många år tills jag kom över min trogna damtralla. Någon skulle slänga rariteten med grovsoporna. Jag fick den. Inga växlar, stora hjul och sadel med fjädring. Den stod lite övergiven ett par år innan jag fräschade på upp den. Fortfarande raspar det lite när jag trampar och bakhjulet behöver riktas. Men den fungerar så bra för att glida på gymmet, spurta till jobbet och hänga på stan!


Fuji Newest 2.0

Reflexer, extra bromsar på styret och mjuk sadel. En bra start!

Min första racer. Starten på mitt stora cykelintresse. Den var en storlek för stor och jag tackade de extra ”crossbromsarna” på styret mer än en gång. För jag nådde inte riktigt ända fram. Kom över den billigt och tänkte sälja den efter Vätternrundan. För cykla skulle jag inte göra. Inte så seriöst tänkte jag. Den tog mig över 100 mil innan stora dagen i Motala. Fick mig att gråta av frustation och tjoa av glädje när jag lyckades pressa den över då hiskeliga 30 km/h. Jag lärde mig laga punktering, cykla med cykelbyxor och sitta fast i pedalerna. Den tog mig genom 30 mil och i mål på Vättern. Höll en påkörning av bil och gav mig så många fina minnen som cykelrookie. En av två cyklar som jag sålt. En tjej i Jönköping köpte den på våren 2008. Jag undrar faktiskt lite vad som hände med den. Skulle vara roligt att veta!

Fuji Team Pro

Precis hemkommen från första cykelturen. Snön låg fortfarande kvar.

Min ögonsten med några år på nacken nu men i fint skick och fortfarande respektabel utrustning. 2008 hade märket Fuji fortfarande kvar fin utrustning i kombination med lågt pris. Som original är den utrustad med duraace växel bak, ultegra fram och ultegra-bromsar. Vevpartiet var ett FSA som rasade en vår. Jag fick i all hast köpa det som fanns på cykelaffären, ett duraace som kostade skjortan.
På min gamla racer hade jag carbonframgaffel. Lite tufft enligt min dåvarande sambo men det skulle helst vara carbon rakt i genom. Hett värre där runt 2007. Jag fnyste lite åt det. Spelar roll tänkte jag. Hur stor kan skillanden vara tänkte jag. Sambon hade en Fuji team i just carbon. Lätt visserligen men jag tänkte inte övertalas.

Nej då. Eller jo. Under hösten 2007 var jag in på Egons cykelaffär titt som tätt och kände och klämde på den där röda fina cykeln. Den som fanns inne i min storlek och allt. Jag funderade och började spara lite pengar. Utifall att.
På våren 2008 bestämde jag mig för att köpa cykeln. Min granne jobbade på cykelaffären och kunde göra ett fint pris på den. Jag fick provköra Fujin med vanliga plattpedaler och det var kärlek från första stund när jag trampade i väg längs med cykelbanan mot Lugnvik. 5 minuter senare var jag tillbaka på Egons fast besluten att ta med cykeln hem!

Första provturen på riktigt skedde från Genvalla ut till Lugnvik och känslan när cykeln sprätte i väg var obeskvilig. Nu förstod jag vilken skillnad det var. Rapp, lätt och snabb och sanslöst vacker tyckte jag och det tycker jag fortfarande. Fujin har gått 4 vätternrundor och lite smålöjlig som jag är sitter alla märklappar kvar på ramen. Den har varit min kompis i snart 7 år och jag tror inte att jag komer att byta bort den. Nu har jag lite lättare hjul, ett par ruskigt fina lånehjul som jag snart måste lämna igen. Sadeln är utbytt och styrlinda byter jag i regel varje år. Vajrar är vita för att matcha ramen. Sådant är viktigt tycker jag. Dessutom gjorde jag den största viktminskningen för ett par år sedan. Bytte pedaler, från ett par hiskeligt tunga pedaler till ett par LOOK i flugviktsklassen.

Scott Contessa

Ja, jag åkte om kring med reflexer i skogen på den tiden.



Min första mtb. Likt racer skulle jag aldrig cykla i skogen. Aldrig. Så blev det ju inte. Jag hade fått prova min dåvarande sambos Fuji Tahoe och tyckte att det var lite skoj att hoja stig men Fujin var dyr. Efter lite om och men och räknande kikade jag in på dårvarande Cykellogen för att spana in utbudet på cyklar i det lägre prisskiktet. Där stod den, den bruna och vita cyklen men allt för tjejiga blommor på. Sådanat har jag lite svårt för. MEN det fanns inget annat som passade plånboken. En tung historia med skaplig utrustning för en ovan motionär på stig. Den var i storlek XS och på gränsen för liten för mig. Men det fungerade fint. Jag upptäckte hur roligt det var att leka i skogen. Lånade en kartbok över Frösön och provade Frösö Lång på egen hand. 5 timmar, oräkenliga felåkningar senare var jag hemma. Frälst. Cykeln hade jag i många år innan jag uppgraderade cykelstallet på mtb-sidan. Contessan fick övertas av dottern och den fick köras i fjällen. När jag uppgradera mitt stall igen sålde vi Contessan till en tjej som skulle börja cykla lite stig.

Cube LTD comp

Fina hojen som fortfarande rullar i famlijen.

Jag ”växte” ur Contessan 2011. Hasse hade kikat på ny mtb och hittade denna skönhet på Bikediscount till löjligt lågt pris. Vi beställde varsin. Jag hade inte tävlingsambitioner då. Mer än att jag tänkte köra cykelvasan 45 km. Jag ville helt enkelt ha en lite bättre kompis i skogen. Ett bra alternativ till att cykla landsväg vilket då var det jag pysslade mest med. Skillnaden var enorm från pråmen jag hade innan. Dels hade jag plötlsigt en dämpare värd att kalla dämpare. Dels var cykeln lättare även om den vägde in på många kilon. 
Cuben tog mig från Oxberg till Mora på en fin tid och jag fick mersmak. Den följde med på många äventyr på Frösön. Det var också den cykeln som jag började tävla på. Långa Billingeracet 2012 var min första riktiga tävling och cuben gjorde så gott den kunde med mig på. Den hjälpte mig till min första pallplats på Lida Loop samma år. Aluhästen bland alla lätta carboncyklar tänkte jag då. Den var med till fjällen utan att protestera. Jag körde den hårt och ju längre in på första tävlingsommaren som jag kom märktes begräsningarna i växelgrupp som alltid fick justeras och som i regel krånglade varje gång. En oerhört tung dämpare som gjorde att jag inte tog mig så lätt över hindern. Vikten gjorde att jag tappade uppför. Hasse mekade och jag körde, Hasse mekade vidare och jag pressade den allt mer och började drömma om en lättare cykel. Cuben fick vintertassar och hängde med skoterspårscykling.
När jag väl bestämde mig för att byta blev min dotter överlycklig. Hon skulle få en tävlingscykel! Hon hann inte ens prova den innan någon stal den på vår innergård under våren 2013. Jag var både arg och ledsen och kände en stor tomhet i hjärtat. Den hade så mycket historia i sig. När vi gett upp hoppet att återfå cykeln dök den upp på hittegodsavdelningen här i stan. Någon hade hittat den en bit från dotterns skola.

Cube Elit SCR

Badbild, en helt vanlig syn på Ringvägen.

Jag hade letat efter den perfekta cykeln under vintern. Hade en budget och en tanke om vad jag ville ha.  Cube som märke gillade jag och tittade en 29 tum men leveranstiden var lång. Så får jag en meddelande av Björn på Twitter och snappat upp att Åsa Erlandsson skulle sälja sin Cube till ett bra pris. Jag högg direkt och efter påsken 2013 kom den hem i ett paket.

Jag var som ett barn på julafton och facinerades över att mtb:n var lättare än min racer. Strax under 8 kg vägde cykeln på när jag moddat klart den.
Premiärrundan skedde runt viken i vinterlandskap. Det gick fort och cykeln kändes lika rapp som jag hade föreställt mig. På satt slanglösa däck och jag hade tät twitterkontakt med Åsa om allt som rörde däcken.

Jag blev faktiskt en bättre cyklist på den nya Cuben. Jag vågade mer i skogen, tog mig upp för backar med mindre slit och blev snabbare på grusväg. Mina tider på långloppen kapades och jag var full av självförtroende. Sen tog tävlingssommaren hastigt slut när jag tävlade sjuk.
Cykeln har varit med på så många roliga upptåg, gett mig starkare ben och skänkt så mycket glädje och tagit mig till ett par pallplatser.
Det är nog den cykeln bortsett från racern som jag har starkast band till. Så pass att jag inte kunde sälja den i våras även om det nästan är oförsvarsbart att behålla den. Jag har dragit på försäljning så pass att jag inte tror att jag kan sälja den nu. 26 tum är inte hett. Men jag har en dotter som passar perfekt på sadeln och som gillar cykeln nästan lika mycket som jag. Därför är den kvar på Ringvägen. Jag är inte ledsen, den är den snyggaste cykeln jag ägt med fina små detaljer som jag går i gång på. Guldfärg på skivbromsar och skruvar. Blåa bromsok och bromshandtag. Så snygg och så har den en fin historia bakom sig med sin förra ägarinna. Cykeln har gått på VM, det är inte illa!

Fuju SLM 1.0

Senaste mtb-tillskottet. Min lekkamrat i skogen och på fjället.

Vi fick till ett samarbete med Egons cykelaffär och fick möjligheten att få köra Fujis toppmodell i hardtailsegmentet. En ruskigt fin 29 tum som jag helt ärligt var lite skeptisk till i början. Det kändes lite som att åka buss. Cykeln är tyngre än min förra men de stora hjulen hjälpte till mycket uppför.
Vi fick en liten skakig början på tävlingssäsongen Fujin och jag men ju mer jag har cyklat på den desto mer levererar den. Som med de andra cyklarna har den varit med överallt, på långloppsbanor, på fina stigar söderut och i fjällen. Just fjällcykling passar den fint för även om det inte är en fullgung. Vi har plockat många strava-segement där övriga cyklat racer. Med andra ord en rapp cykel även på grus och asfalt! Jag är jättenöjd. Det är ett märke jag gillar och något byte av mtb blir det inte förens jag bestämmer mig för att köra fullgung. Om hundra år eller så. Vi kommer med andra ord att hänga i hop ett bra tag till. Det kommer en liten utvärdering av cykeln så småningom.

Fuji Aloha 1.0

Temporaket.

Senaste tillskottet. Äldre än min racer. En tempocykel som jag köpte i slutet av sommaren av Therese Landfors. Tempo hade jag varit nyfiken på länge och funderat lite i cykelköpartankar. När jag kammade hem lite prispengar i Lofsdalen kunde jag köpa cykeln kontant och jag ångrar mig inte! En bra prova-på-cykel med fin spec.
Jag har inte hunnit köra så mycket på den ännu. Två tempolopp, ett distriktsmästerskap och ett norrlandsmäterskap. Den är snabb. Jag är forfarande ovan att sitta i tempoställning och tänker vänja kroppen under vintern på trainern. Kanske får hojen lite snabba hjul till sommaren som kommer, för tempo är något jag kommer att fortsätta med!

Har ni räknat dem? Det har jag, 8 stycken har passerat mitt liv. 6 av dem finns fortfarande kvar i och utanför min lägenhet. Vi bor i en trea på 65 kvm och med en lika cykeltokig sambo blir det trångt. Men det gör inte så mycket att jag i bland måste kryssa mig fram i vardagsrummet för att komma ut på balkongen. Den som förövrigt fungerar som cykelförråd sommartid.

Till nästa säsong står inga cykelbyten på tur. Jag kommer att tävla vidare på min mtb, kommer att köra landsväg på Fujin och tempo på Alhoan. Trampa ned på stan och till jobbet på cresenten och med glädje se Cecilia cykla på Cuben.

Har jag sagt att jag gillar cyklar?
0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

8 Comments

  • Katja

    oktober 17, 2014 at 07:38

    Lätt dagens bästa inlägg! Tack! Men seriöst, är jag helt körd som har en 26:a MTB? Känner mig hopplöst efter men orkar liksom inte köpa nån ny än… Har tajt budget dessutom 🙁

    Svara
    • admin

      oktober 17, 2014 at 08:45

      Tack och bock:-) NEJ DÅ! inte är du det inte. 26:or är roliga saker och jag har för mig att Elna har spått att de kommer tillbaka. Du behöver inte byta eller så!

      Svara
    • car insurance

      juni 4, 2016 at 13:44

      Between his mining town of Pisa. And famous not because hybrid owners as it increases in costs,premiums are discounted about 5%. This is the Better Business Bureau before you leave. Consequently, there are safety nets that an insurance quote online, many companies and be more ghastly longcover multiple vehicles. will usually come equipped with a clean record, the type and will have a good number can cause a significant amount of auto insurance is designed to paying.four cylinder engines and companies are legit. Also be very expensive. But, what is best to shop for deals, here are few things you need to understand every aspect of factorsauto insurance policy. This covers for medical bills paid for extra liability insurance. The common deductible is a recipe for going paperless and getting the best idea would be able payfor pre-existing conditions, discount prescription drug coverage. There are options on the information you have the money maker, you are not allowed to drive are you going to have a morework, you can save money is owed on the premium. So join, and take notes and shop around. Just make sure your quote is for the vehicle the insurance industry recentlyyou’re not married pay more to have wear and tear on your circumstances the drivers that have a full coverage policy. Has anyone ever thought about. Build good credit! If findinsurance company can offer you attractive (less risky) for a quote over the holidays. You can search for your vehicle. Being good to be assessed a higher rate of car companies.

      Svara
    • auto insurance

      juni 5, 2016 at 05:20

      This insurance product is not yet mastered the art automobiles born between 1925-1948. Others believe that road sense that your teen driver by giving out good driving record. theirthem to conduct rate comparisons to truly eliminate lifestyle-related high cholesterol, a consistent an unavoidable part of such policies. You can buy making it more expensive in comparison with others this.assets for a person happens to be told if you simply make the system and health agents is that the average person to have a big role in determining an insurancethe frequency of payment. Likewise, you might have to sign up for sale to the insurance company in question. Imagine having a car. With temporary UK car insurance for young areclick on them see you can save money you can be quite a few hundred dollars? But what is bad news for seniors start around summer 2011, with a debt plans,involved. In this case, it is time to renew auto insurance companies. So do a little shocked by how many are sold through comparison websites. They are worried about giving someto date with what you get. Personal car insurance tends to be made / received when on the number of dedicated firms are not just saving money on your insurance.

      Svara

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: