Favorit i repris- köpa trainer

Ett av de mest lästa inläggen i bloggen är inlägget om att köra trainer och vad som man bör tänka på. Därför tänkte jag bjuda på en favorit i repris i lite ny tappning. 

img_9308

Köpa trainer, vad är det och varför använda en sådan?

Trainer är helt enkelt en ställning du monterar fast din cykel i. En trainer fungerar för racer, hybrid och mountainbike beroende trainersort. Oftast går själva trainern att justera för att passa olika cykelsorter. På det enklaste justerar du motståndet via en mekanisk spak på till exempel på styret. De lite dyrare kan du justera motstånd via en display eller din smartphone. Du kan även koppla upp din trainer mot datorn och nätet för att köra tillsammans med andra i virtuella världar. En del trainers och dess programvara erbjuder träningspass där datorn styr motståndet utifrån valt program.

Trainer är ett bra sätt att bedriva sin cykelspecifika träning på under vintern när det är kallt/mörk eller när tiden inte räcker till. Du slipper klä på dig lager på lager med kläder, ladda pannlampor och kommer i gång med träningen direkt. Du kan köra striktare pass på den cykeln som du är van vid och ska träna på utomhus. Du kan själv lägga upp passen precis som du vill ha dem utefter dina mål och tänkta träningsplan. Det kan vara svårt om du till exempel går på spininngpass där instruktören gör passen. Men på många ställen runtom i landet finns det cykelklasser som är upplagda för att passa cyklister så spinning är ingen dum träningsform under vintern.

Den jag själv använder har ett par år på nacken och låg i det lite lägre prisskiktet när det begav sig. En magnetbromsad Tacx Flow. Jag justerar motstånd och effekt (watt) på den via en display på styret. Den mäter kadens, tid, max/min effekt, hastighet och tar in Polars pulsbälte. Det sistnämnda kör jag dock inte med eftersom jag en Garminklocka. Trainern funkar fint fortfarande.

Vad ska man tänka på inför ett köp?

Som alltid fråga dig själv hur mycket du tänker använda trainern och ditt syfte.  Behöver du det nyaste eller det dyraste med de flesta funktionerna eller räcker det med att kunna justera motståndet? Vill du kunna se dina watt och koppla upp din trainer mot datorn för att kunna få en lite mer verklig upplevelse. Det finns många trainers i alla möjliga prisklasser så plånbok och anvädningsområde för styra.

  • Ett tips är att välja en trainer med magnetbroms, De är i regel tystare.
  • Kolla runt på nätet och jämför priser. Det kan skilja mycket mellan olika butiker.
  • Köpa trainer begagnat till en början är inte fel. Då kan du komma billigt undan och om du gillar det satsa på en mer avancerad trainer nästa gång.
  • Tänker du köra mycket efter watt (kraften/effekten du får ut i varje tramptag) är en trainer inte alltid ett rättvist sätt att mäta på. Då ska du hellre satsa på en testcykel som visar ett verkligare wattvärde.

img_7579

Tillbehören som gör det lite trevligare

  • Se till att du har något under din trainer som skyddar golvet OCH dämpar surret. Det sistnämnda för dina grannars skull. Oavsett om din trainer är av det tystare slaget fortplantar sig ljudet lätt genom golvet.
  • Om du inte får med en grej (skyliner heter min) att palla upp framhjulet med så fungerar det bra med ett par telefonkataloger eller par tjockare plankbitar. Detta behövs för att cykeln ska stå rakt.
  • Skaffa en bordsfläkt pronto! Allra helst en som du kan justera effekten på. Den ställer du på en stol framför dig. Inomhus har du varken fartvind eller spinningsalens ventilationssystem. Det blir svettigt och därför behövs en fläkt.
  • Se till att ha någon form av svettskydd på ramen under dig. Det droppar en hel del och svett är inte så himla bra för ramen i längden. Det finns speciella skydd för ändamålet. Jag själv använder en handduk. Det fungerar också.
  • För att spara på däck och minska ljudet från trainern, satsa på ett speciellt trainerdäck. De är till skillnad från vanliga däck helt släta. Ett vanligt däck slits väldigt fort av värmen från trainern och det är lättare att punktera. Et däck kostar från 199 kr ungefär.
  • Tro inte att det är lätt att sitta i timtals på trainen. (Såvida du inte ha pannben och rumpa av stål och verkligen tycker om att plåga dig) Satsa på korta men effektiva pass i stället. Runt en timme ungefär är vad jag själv står ut. Intervaller är det som jag gillar bäst och som får tiden att gå.
  • Musik. Se till att ha en bra spellista som gör att tiden går lite fortare. Jag kör ofta tröskelpass till den här låtlistan på Spotify.
  • Har du Strava och kan koppla upp din trainer mot en dator finns det populära Zwift.  Prova det om du vill göra trainerpasset lite roligare och mer levande. Där tävlar du mot andra och mot dig själv och jagar segment i den virituella världen.
  • Letar du olika former av intervallpass kan du ju kika på inlägget där jag bad om intervalltips. Det finns massor av bra tips i kommentarsfältet.

img_8422

Så kör hårt och se till att bli trött! 

3

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

2 Comments

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: