Lördagsdistans

Det är fyra månader sedan Hasse och jag cyklade tillsammans. Fyra månader sedan han ramlade så illa på Bårdsfjellet i Oppdal att hans armbåge krossades. Han har kämpat på bra. Först en ganska komplicerad operation och mycket rehab efter det. Mycket mer än ett korsband som hos mig och jag är den som har skrikit mest om hur jobbigt det varit. Jag som trots allt kommit i gång och kunnat cykla ett bra tag nu. Hasse har kunnat köra trainer men inte mer än så. Men han är lite lugnare min sambo, inte lika dramatisk och ser inte allt så mörkt som jag gör vid motgångar.

I går provade han att cykla lätt stig hem från jobbet. Det hade gått riktigt bra om man fick tro hans instastory. I går eftermiddag frågade han om vi inte skulle vara i stan och prova och att cykla stig ute idag. Jag behöver inte säga att det var ett alldeles ypperligt förslag! Eftersom lördagscykling är roligt med vänner så frågade vi Sandra och Robin om de ville följa med. Lätta stigar i Spikbodarna med en liten kaffepaus. Inte märkvärdigare än så.

Vi mötte upp Sandra strax efter halv tio och rullade mot Spikbodarna. Förra helgen körde jag och Sandra långdistans, närmare tre timmar. Vi båda har lite tilltufsade kroppsdelar och var enade om sådana långa turer kanske får vänta lite. Förra helgen hade vi snurrat lite på nygjorda stigar mot övre Spikbodarna och någon helg innan hittat en riktigt fin stig när vi klättrade över träd i skogen med cyklarna. Dessa och mitt eget stigfynd Lillängen ville jag visa Hasse.

Snälla och inte för guppiga och stökiga stigar fungerade okej för Hasse och vi gjorde ingen större brådska. Rullade frusna stigar, bitvis snöiga och i bland nästan vårlika. Jag hade höjt min sadel och senaste turernas känsla av ömhet i knät försvann.

Efter en timmes cykeltid bestämde vi oss för att det var dags för kaffe. Den första cykelfikan med Hasse på fyra månader och den första fikan i 7 minusgrader på mycket länge.

Efter en lite kortare paus packade jag ned dunjackan och mössan och huttrade mig upp på cykeln. Nu är det vinter igen med kalla händer och fötter trots alla konstens regler av lager på lager. Vi bestämde oss för att hoppa över lite stökigare stigarna och ta skidspåren upp mot Gräfsåsen för att visa Hasse vårt stigfynd. Han hade börjat få lite ont i armbågen och klockan skulle nästan stanna på två timmar.

När vi nådde travvägen får vi en upplevelse som var otroligt häftig. Med cykel kommer man nära naturen, det är lite av tjusningen. Hasse ser något avvikande i ögonvrån. Något större på en gren. En uggla. Så stilla att det var nästan overkligt. Hasse gick närmare och jag ångrade att jag inte hade med min kompaktkamera, den som bukar följa med. Ugglan såg sömning ut sa Hasse och till slut stod vi alla tre på 4 meters avstånd och såg hur ugglan sakta vaknade. Hur den förvånat tittade på oss, som om den funderade på vad tusan hänt medan den sov. När vi vände oss och gick därifrån lyfte den ljudlöst från grenen och försvann.

Efter ugglemötet rullade vi hemåt via ett par lite snällare stigar. Ju närmare Lillsjön vi kom ändrade stigarna karaktär. Från isigt och vitt till alldeles grönt. I stället för is på dubbdäcken lite fuktig lera. Det är häftigt vilken skillnad ett par höjdmeter gör. Och häftigt precis i skiftet mellan senhöst och vinter.

Snö och is lite högre upp i Spikbodarna.
Snöfritt och nästan vårlik stig ner mot Lillsjön.

Det blev en fin lördagsdistans och äntligen i sällskap av Hasse. Som jag har saknat hans träningssällskap. Jag har velat visa stigarna som jag upprymt pratat om när jag kommit hem. Fått ligga på hans rulle i skogen och fått kommit hem och tömt kylskåpet på fika tillsammans. Nu håller jag tummarna att han inte får något bakslag.