• Cykligt

Nygamla cykeln är klar och en trög morgoncykling

ny ram

Samma cykel men ändå inte.

I går fick jag min nya ram. Otroligt snabb service och leverans. Beställning i måndags och leverans 3 dagar senare. Vi hämtade ramen i går eftermiddag och kunde sätta i hop den.  Kim på Egons hjälpte till att ta av vevpartiet där bulten innan cykelvasan runddrogs i vår desperata kamp att vända på klingorna för att rädda en start.  Jag provcyklade under en stigvisning i Aspåsnäset. Det blev en grymt rolig kväll som avslutades med finfika. Jag hade GoPro:n med mig och filmade så det blir ett eget inlägg och film om gårdagens äventyr.

Ramen är den samma som min gamla men årets modell och andra färger. Det följde med en ny sadelstolpe. Dock tyngre och och inte samma finish som den jag har. Den nya stoplen får helt enkelt tjäna som reserv om något händer. Det är samma cykel fast ändå inte. Jag har gillat min röda färgställning på gamla ramen men den här är lite mer kaxigt uppkäftig och ser snabb ut. Det är lite kvar att ordna innan jag är helt nöjd. Som att byta dekaler på dämparen och nya växelhöljen i orange. Jag får leva med att insidan på mina vevarmar är röda. Någon måtta på perfektion får det vara. Jag hittade förresten en bricka till styrstammen i blått som passade perfekt till skillnad från min röda. (Att Hasse skrattar lite åt min noja över färger som inte stämmer struntar jag i!)

Happyblått tema.

En långsam cyklist, fyra snabbingar.

Om cykeln är snabb är dess ägare inte det. Inte i morse i alla fall. Jag fick kämpa rejält för att hänga med på Happyriden. Vi kom hem sent i går, körde som skållade råttor i Aspåsnäset och sömnen blev inte mer än 5 timmar. Jag drabbades också av panik när jag skulle ta mig ned för en slinga med drop.  Kallsvettig ville jag vända och ta en enklare stig och möta upp de andra. Det knöt sig i magen på tanken att riskera att ramla igen. Men Jimmy gav mig inget val än att åka efter honom ned. Det skulle gå bra sa han. Rädslor ska övervinnas och jag tog stigen och klarade den. Men när vi sedan skulle ta samma stig där jag gick omkull fick det vara nog. Jag åkte på sidan. Det är konstigt hur saker kan sätta sig i huvudet. Saker som man vanligtvis klarar av men plötsligt blir rädd för. Jag vet att jag måste åka den där stigen igen. Att det är just det som tar bort rädslan. Jag ska göra det, men i morse var helt enkelt inte rätt tillfälle.

Vi avslutade fredagsriden på Scandic och hade jag varit ledig hade jag förmodligen suttit kvar ett par timmar till och ätit. Hungern jag kände i morse var inte att leka med. Den tänkte lugna träningsveckan råkade bli tuff och det känns att det går åt energi att cykla. Tur att jag har en rejäl macka till trefikat. På den ska jag nog klara mig hem den korta biten jag har. För någon omväg likt förra fredagen blir det inte dag.