Tröskelpyramid – hej trainern

Favvobibsen på, cockpiten full av prylar nu kör vi…

Nu är det gjort. Vinterträningens trainerpremiär. Roligt? Njae. Det är hemskt egentligen men gör nytta.

Jag har tänkt att köra trainerpassen på tempocykeln i vintern. För att vänja kroppen vid sittställningen. Jag funderar starkt på att omvärdera den tanken. Åtmistonde tills jag bytt sadel (det pronto). Det var inte bara i benen som der gjorde ont om vi säger så.

Björn säger att man inte ska vara snygg när man tränar, då gör man fel. Jag har allstå gjort helt rätt. 

Kvällsgympan bestod av en tröskelpyramid. En form som jag körde ett par gånger förut. Ett lite snällare sätt att genomföra ett pass på tröskeln. Snällare för hjärnan. Inte för benen.
Ett enkelt pass uppläggt på runt 60 minuter:

  • 10 minuters uppvärmning på lätta växlar. 
  • 2-4-6-8-6-4-2 minuter på tröskelpuls. Runt 83-85% av maxpuls. 
  • Mellan varje intervall vila 2 minuter på lätta växlar. 
  • Nedvarv runt 5 minuter. 
Jag kör med wattmätare (trainerwatt för hur det egentligen stämmer  med ”riktiga” watt är lite osäkert) och la mig på 220 watt när jag körde intervallerna. Jag höll kadensen runt 93-95 genom hela passet. Jag är som starkast där. 
Det känns helt okej fram till intervallen på 6 minuter. Där blir det jättejobbigt för pannbenet. Jag brukar ”komma i gång” efter 7-8 minuter. Hamnar i någon form av andra andning. När intervallen på 8 minuter kommer vill jag helst kliva av. Det gör ont i benen och jag får peppa mig lite extra. Pulsen ligger ju trots allt där den ska. Är bara den längsta intervallen över går det riktigt bra sedan. 6 minuter försvinner, 4 minuter känns som en lätt match och 2 minuter som återhämtning. 
I kväll var det faktiskt mest en kamp mot smärtan av sadeln och den tunga känslan i benen. Jag har kört två tuffa spinningpass i går och i förrgår och insåg att hårda intervaller inte skulle fungera. Glädjande är att jag faktiskt kan köra mina trösklar på samma mostånd som förra året. Jag har inte tappat så mycket uthållighet. 
Men då så. Nu är det bara att fortsätta så här så ska väl 2015 bli en bra säsong! 
0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

8 Comments

  • Elna

    oktober 30, 2014 at 07:13

    Härligt att du är igång! Jag väntar tills på måndag med att dra på med vinterträningen ordentligt – det är en pärs att vila, särskilt när du drar fram trainern 😉

    Svara
    • admin

      oktober 30, 2014 at 07:26

      Det känns bra så här efter ett pass 😉 Grejen blir att hålla i hop det. Trainer är inte alltid så lockande när snön kommer och skidspåren bara väntar på mig!
      Förstår det, det ska inte vara lätt att vila liksom haha.

      Svara
  • Björn Westergren

    oktober 30, 2014 at 07:25

    Ser bra ut, eller ja hur man nu ska säga 😉
    Jag har min trainer parkerad i liknande avständ till väggen som ni har och har i år redan lyckats spreja väggen med däckrester samt kedjeolja…tur min hyresvärd aldrig är på besök.

    Svara
    • admin

      oktober 30, 2014 at 07:28

      jamen tack eller nåt 😉 har lyckats pricka väggen med däckrester, innan vi körde med trainerdäck. Det där med kedjeolja har jag inte tänkt på och vill nog inte tänka på det. Tror jag ska flytta ut den en bit. Attans.

      Svara

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: