• Home
  • /
  • Löpning
  • /
  • De första 2,75 km och tankar inför Vemdalen Fjällmaraton
2.75 km

De första 2,75 km och tankar inför Vemdalen Fjällmaraton

I går sprang jag, eller egentligen var det något mellanting mellan lugn jogg och snabb gång. Allt enligt rekommendation jag fått. Jag hade varit nervös för den här provlöpningen sedan i måndags när jag gjorde ett återbesök hos kiropraktorn. Skulle jag få lika ont igen? Det kändes som det skulle bli det slutgiltiga beskedet om det ens är möjligt att ens tänka på ett maraton den 3 september.

Jag struntade i pulsband och lufsade i väg på de stigar som tidigare fungerat bra för mig, fjällstigar med stenar och mjukt underlag. Joggade ett par minuter och gick ett par men insåg snabbt att det är svårt att bedriva gågging när stigen inte är jämn. Jag gick helt enkelt när det var uppför och stökigt utför. Gjorde en vända ut på en fjällhed med mjuk ljung och lite myr. Provade att springa på mjuk grusväg. 2.75 km stannade min klocka på. Det är mina första kilometer sedan Sportkullan den 16 juli. Det kändes okej men inte mer än så. Det är en skör känsla i knät och jag vågar inte springa längre, vågar inte lägga in mer än ett pass till denna vecka. Smolket i bägaren var att mina andra knä, det som jag tränat upp gjorde lite ont i går. Men det kan jag hantera med knäskydd och något jag egentligen inte behöver oroa mig för. Jag stretchade noga när jag kom hem, allt enligt de övningar jag fått. I dag är jag lite oroväckande stel i knät.

Om 24 dagar är det start för Vemdalen Fjällmaraton. Helgen innan cyklar vi Ragunda 100 miles, 16 mil mountainbike. Det är inte många dagar kvar och en hel månads löpträning har uteblivit. Med facit i hand är jag oerhört glad att jag tog era kloka tankar till mig och inte gick mig igenom Axa Fjällmaraton. Att jag valde att inte starta och sålde min plats. Det hade med all säkerhet gjort att jag inte kunnat springa i går. Men att om 24 dagar vara redo för 44 km löpning i fjällen känns långt borta. Jag kommer inte att hinna göra ett längre pass inför. Har jag tur kanske jag kan springa en mil i sträck och utan smärta.

Å andra sidan innebär ett fjällmaraton för mig att gå mycket. Jag har inte haft ambitioner att springa på en bra tid. Det här har från början varit helt kravlöst. En dag på fjället, ett äventyr och ingen tävling. Enda målet har varit att inte behöva kliva av vid reptiden.

Men jag är ändå osäker för även om jag tar mig igenom loppet ska jag ha fungerande knä i framtiden. Det är ändå 24 dagar kvar och jag har sprungit ett pass. Jag får ta små steg framåt och bestämma mig lite längre fram. Möjligheten att byta till en kortare sträcka finns och hoppet lever ändå kvar om att kunna genomföra en av två stora mål den har sommaren.

En positiv sak är ändå att jag faktiskt inte varit i bättre cykelform förut.  All ”alternativ” träning i form av det som jag egentligen håller på med har fått mina ben att bli riktigt starka och snabba. Visserligen till ingen mer nytta att än krossa mina egna tider i backar på stigar. Alltid något.

img_5223

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

2 Comments

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: