• Home
  • /
  • Skidor
  • /
  • Ett par tips inför Öppet spår /Vasaloppet

Ett par tips inför Öppet spår /Vasaloppet

Notera: Det finns ett uppdaterat och mer aktuellt inlägg om tips inför Öppet spår och Vasaloppet här! 

 

 

I somras delade jag med mig av ett par snabba tips inför Vätternrundan. Ett inlägg som blev uppskattat. Tänkte nu dela med mig av lite tips inför Öppet spår. Du kan nog applicera det mesta på ett Vasalopp om du vill. Jag har aldrig åkt vasaloppet men tänker mig att det skiljer lite i starten och resan dit. Men öppet spår har jag erfarenhet av. 4 stycken har jag avverkat. Från riktigt blåbär till lite snabbare blåbär.

Mångsbodarna 2013. Killen på bilden har jag ingen aning om vem det är. Året då jag fotade i spåret. Det gick med andra ord inte så bra.


På söndag eller måndag är det äntligen dags för Öppet spår 2015. Du har tränat länge inför det här. Förhoppningsvis har du fått några mil på snö också. Nu är det bara dagar kvar så träningen kan du inte göra så mycket åt.
Jag hoppas du känner dig förberedd och känner förväntan inför den häftiga resa du har framför dig. För häftigt är det! Det är ju den klassiska sträckan från Sälen till Mora. Med alla depåer och massor av stämning efter spåret.

Inför:

  • Vila lite extra nu dagarna innan loppet. Se till att få bra sömn. Det räddar upp den eventuella sömnbristen natten innan loppet.
  • Ät och drick lite extra dagarna innan. Det är viktigt att dina depåer är fulladdade. 9 mil är långt och tar ett par timmar. Om du vill kolhydratladda kan du göra det om du provat det innan. Jag har aldrig provat men det har fungerat ändå.
  • Passa på att gå på mässan dagen innan. Insup stämningen och titta på de som går i mål under något av de andra loppet. Det ger garanterat fjärilar i magen och framförallt lite mer pepp! Nalla lite godis i montrarna för det är ju viktigt med påfyllning eller hur?
  • Gör i ordning lite fika på kvällen innan till starten, och något du kan äta på efter loppet.
  • Om du inte vallar skidor själv lämnar du in dem. Det finns massor av leverantörer/sportbutiker/annat folk som har den servicen inför Öppet spår. Det kostar en slant men kan vara värt om du inte är van att valla!
  • Lägg fram det du ska ha med dig under loppet på kvällen innan. Ta fram chip som ska sitta på foten och nummerlapp. Då slipper du stressa på morgonen. Klä dig inte för varmt. Lager på lager-principen gäller. Du kommer att bli varm under loppet.
  • Ta med en extra valla i midjeväskan, en lite kallare och en varmare än vad vädret säger och kanske en klistertub. Även om du har lämnat in skidorna kan det vara skönt att veta att du har en backup om det börjar krångla. Tag även med något gott i vätskebältet. En chokladbit eller extra bars kan rädda upp vilken dipp som helst nära slutet!
  • Försök att lägga dig lite tidigare kvällen innan. Beroende på vart du bor, Sälen eller Mora blir morgonen tidig. Åker du från Mora med buss får du räkna med att vara uppe runt 3-tiden för att komma med en tidig buss.
  • Ät din andra frukost innan start, tex en macka, banan och yoghurt. Jag har svårt att äta så tidigt så min andra frukost räddar upp dagen.
  • Passa på att besöka baja-majan innan start. Lägg ut skidor och värm upp lite. Du behöver inte stressa. Fördelen med Öppet spår är att tiden tas när du åker över tidtagninsgmattan. Du har en och halv timme på dig att starta. Startar du lite senare har du mindre folk att trängas med i första backen.

Under:

  • Stressa inte uppför första backen! Du vinner absolut ingenting på det. Det är trångt även på Öppet spår så fokusera i stället på att inte trampa sönder andras stavar och se till att ha dina egna nära kroppen. Ta den takt som bjuds. Väl uppe kan du börja åka skidor och hitta eget tempo.
  • Dela upp loppet i delmål. 9 mil är långt även om du är van skidåkare. Ta depå för depå. Passa på att dricka och äta något i depåerna. Det finns bullar, bananer, buljong och blåbärssoppa. På så sätt håller du energin uppe.
  • Första depån är Smågan som kommer efter 11 km. Här finns vatten och sportdryck. Drick även du inte är törstig och har du bakhalt vallar du om redan nu.
  • I Mångsbodarna finns de första bullarna och blåbärssoppan. Passa på att ”fika” lite! Nu har du redan åkt 24 km.
  • Efter Risberg bär det utför lite så du hinner hämta igen dig.
  • I Evertsberg har du nått hälften.  Klappa dig själv på axeln och ta gärna ett litet längre depåstopp. Om du har anhöriga med dig kan det vara jätteskönt att få en ny mössa eller ett nytt pannband här. Torrt på huvudet gör mycket för välbefinnandet. Efter Evertsberg går det utför i många kilometer så du hinner hämta lite extra krafter innan stigningarna upp mot Oxberg. Lundbäcksbackarna väntar nämligen!
  • Försök att hitta ditt eget tempo under loppet. Håll dig i den fil som din hastighet tillåter. Ju snabbare du åker desto längre åt vänster ska du åka. Se till att släppa förbi dom som åker snabbare än dig.
  • Försök att hitta eget spår i utförsbackarna. Det kan vara ide att lämna lite utrymme till den framför dig så att du hinner väja om personen går omkull. Efter Risberg är det en längre utförslöpa som många går omkull i.
  • Får du bakhalt finns det vallaservice i depåerna. De minuterna som det tar att få ny valla tjänar du in på att ha fäste resten av sträckan!
  • När du når Hökberg har du 19 km kvar tills mål. Nu går det mest utför mot Eldris så passa på att hämta igen dig. I depån brukar jag ta en kopp kaffe. Det ger en extra liten kick. Kanske har du lite gott i väskan att ta här? Valla om du har bakhalt.
  • När du når Eldris är det bara 9 km kvar. Nu är det platt med några små knixar in till mål. Du har snart klarat ett Öppet spår så sträck på dig!

Efter
Beröm dig själv och känn dig stolt att du klarat en sådan stor prestation som Öppet spår är! När du gått i mål får du hjälp att ta av chip och slussas sedan ur målområdet. Där finns lite dryck och bulle om jag inte minns helt fel. Ta det. Kroppen behöver snabb återhämtning. Ät därför något direkt innan du går och hämtar ditt diplom. Skidorna kan du lämna på en övervakad plats så du behöver inte släpa runt på dom.

När du kommer hem äter du ännu mer! Sen vilar du ordentligt. Det behöver du.

Det viktigaste tipset är ändå att njuta av resan och försöka att ha så roligt du kan även om kroppen skriker av trötthet.

Stort lycka till i spåret!
1

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

2 Comments

    • admin

      februari 26, 2015 at 14:29

      Hej Frida!
      Tack så mycket och roligt att du gillade inlägget 🙂 Det går säkert att norpa några tips för dig md! En tjejvasa är inte "bara", det är en utmaning det med. Lite nervös ska man väl vara? Det brukar tagga till lite. Stort lycka till!

      Svara

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: