Juldagsskejt

Jag säger god jul och god fortsättning på samma gång idag. Jag prioriterade inte ett inlägg i går och insåg innan innan jag somnade att jag inte ens önskat god jul på Facebook. Däremot god jul i riktiga livet. Vi hade en fin julafton på alla sätt och vis. Den sista med Cissi boendes hemma. Hon flyttar ut den första januari.

Jag smög upp en timme innan de andra och körde en lugn socialride på Zwift tillsammans med 400+ andra hugade morgoncyklister. Ville trampa ur lite rastlösa ben. Tänkte att det inte riktigt var samma sak att köra en timme på trainer innan frukost som utomhus och happymorningride. Inte heller som att skida in julen i spåren runt stugan som vi brukar. Men det var ändå på något sätt mysigt att sitta i vardagsrummet i ljuset av adventsstjärnorna och trampa bort en timme.

Jag väckte de andra och vi dukade fram julfrukost med gröt och tunnbrödsstut. Med julmusik i bakgrunden och julklappsutdelning. Sedan åkte vi upp till min pappa och mina bröder i Järpen för fira jul tillsammans för första gången. Det blev en otroligt fin julafton med många skratt, mycket värme och två uppspelta syskonbarn som somnade tidigt. Vi kom hem runt tio i går och gick och la oss nästan direkt.

Vi tog lite sovmorgon i dag. Jag fick nästan 11 timmars sömn och kände mig ganska utvilad. Ute såg det frostigt ut och tempen på 7 minusgrader. Alldeles lagom för att åka skidor i. Vi åkte upp till Spikbodarna strax efter ett och var inte ensamma. Parkeringen full av bilar och lite trängsel den första kilometern. Men jag visste att det skulle glesna ut bara vi kom på antikrundan, den långa rätt platta slingan som ger det bästa av Spikbodarna.

Vi skejtade i tysthet i ett lugnt och skönt tempo. Skär efter skär mestadels på treans växel. Den ger den lättaste stavisättningen med en gipsad hand. Jag kände mig stark och med mer balans och tryck än sist. Skänkte flera tacksamma tankar till kroppen som läker så snabbt och för att jag faktiskt kan åka skidor den här vintern. Det hade blivit så sorgesamt om jag inte kunnat.

Den här juldagen var så otroligt fin. Frost på träden, en sol som kämpade sig fram just när den var på väg ned. Snötyngda granar och en knarrande skejtbädd. Trots det tunna lagret av snö är spåren så fina. I skogen mängder av djurspår, älg, rådjur och harar. Som ännu inte behöver gå i djupsnö. Dimma över stan som brukar skymta under den sista biten av slingan. Sådana här dagar känns det som man är långt från stan, långt från bostadshusen och stadskärnan. Det kanske är just det som också är tjusningen med Östersund, en stor liten stad som ger fjällvibbar och möjlighet till naturen bara utanpå knuten. Så är det nog och en helt annan historia.

Så återigen – god jul och gott nytt år kära läsare!

One Comment

• Helena

december 26, 2019 at 08:02

God Jul och Gott Nytt År till dig med!
    Önskar vi hade lika bra förutsättningar för skidåkning som ni. Verkar helt underbart!
    Önskade mig dock bidrag till rullskidor när jag fyllde 40, vilka jag kunde införskaffa igår av mina föräldrars granne, så nu kan jag träna trots snöbrist.
    Ha en fortsatt bra jul och nyårshelg!