• Home
  • /
  • Skidor
  • /
  • Skidtemat – klädtips för olika temperaturer

Skidtemat – klädtips för olika temperaturer

veckans träning

Nu är det inte långt kvar till Vasaloppets vintervecka! Den som börjar med Kortvasan på fredag och avslutas med Vasaloppet den 5 mars. För den som vill ha ytterligare en utmaning står Nordenskiöldsloppet på tur om lite mer än en månad.

Jag har delat med mig av utrustning inför Nattvasan och ett par tips inför Öppet och spår och Vasaloppet tidigare under skidtemat här på bloggen. Nu tänkte jag följa upp med ett inlägg om hur man kan klä sig för att klara skidlopp oavsett om det är 3 mil eller 22.

Det viktigaste av allt är att klä sig i lager på lager i stället för att välja ett tjockare lager. Precis som vilken annan träning utomhus ska du frysa lite innan du kommer i  gång och jobbar. Gör du det är du bra klädd. Är du varm redan från början kommer du att frysa ännu mer. När kroppen jobbar blir du svettig och kan inte kroppen transporterat bort det blir du blöt inifrån. Kläderna ska andas och principen med lager på lager gör att överskottsvärmen har någonstans att ta vägen. Därför fungerar sällan tjocka dunjackor över en tröja eller par täckbyxor så bra. Glöm inte bort händer och fötter. Ett tjockt par strumpor i pjäxorna kan göra att det blir för trångt. Luft isolerar mot kyla och tårna måste ha lite utrymme för att du inte ska bli kall. Likadant med händer och handskar. En annan fördel med att ha flera lager är att du lätt kan justera efter temperatur. Det är lättare att ta av sig ett lager eller addera en vindväst tex.

1 – Nollan upp till plusgrader

Lager 1

  • vanlig sportbehå och trosor/kalsonger, gärna i funktionsmaterial

Lager 2

  • tunn underställsbyxa och tröja.
  • ett par tunnare ullstrumpor

Ytterlager dvs lager 3

  • Tunnare skidjacka som andas
  • Tights
  • Pannband eller tunn mössa
  • Tunnare skidhandskar
  • Skidpjäxor.

2 – Ned till 10 minus

Det vanligaste förhållanden i ett Vintersverige och ganska lätt att klä sig rätt. Lager 1 är lika som vid punkt 1.

Mellanlager dvs lager 2

  • En underställströja. Jag själv använder mestadels merinoull.
  • Underställbyxor. Är det blåsigt använd gärna ett par som har vindskyddad front eller sk gundekallingar.
  • Ullstrumpor

Ytterlager dvs lager 3

  • Skidjacka. Ligger tempen nära nollstrecket väljer du en tunnare, är det kallare en varmare. Jackan får gärna vara lite vindskyddad.
  • Skidbyxor. Beroende på hur frusen du är och vilken intensitet du åker i väljer du vanliga tights eller lite tjockare flossade byxor.
  • Skidmössa eller ett tjockare pannband.
  • Gärna en buff att ha runt halsen alternativt att dra över huvudet och täcka kinderna innan du tar på dig mössan.
  • Ett par varmare handskar.
  • Är du riktigt frusen addera en vindväst.

3 – 10 minus och nedåt.

Jag har redan skrivit ett inlägg om skidturer i riktigt kalla förhållanden och tänkte inte uppfinna hjulet på nytt. Texten nedan är ett utdrag från det inlägget och vill du läsa mer finns det inlägget här!

I dag stod tempen på 18 minusgrader och ganska torr luft. Det har snöat ut så att säga och då brukar inte kylan kännas lika sträng som om det är lite fuktigt. Den här uppsättningen passar bra från 10 minus och nedåt, som i dag. Är det mildare får du ta lite tunnare skidbyxor, hoppa skidvästen och ta en tunnare buff.

Bonustips

Ska du åka långa lopp eller räknar med att vara ute under många timmar kan det vara skönt att ta med en extra mössa och ett par handskar att byta till. Det gör mycket för välbefinnandet att få torrt på kroppen. Jag har gjort så under de öppet spår och Vasalopp om jag åkt samt under Nordenskiöldsloppet i vintras. Vid det sistnämnda hade jag med en torr underställströja, en buff och ett par strumpor som jag bytte till. Att jag bytte till ett par rena och torra strumpor var för att förhindra skav.

Är det riktigt kallt och eller att du har känsliga luftrör är värmeväxlare som en airtrim inte dumt att använda även under ett lopp. När inandningsluften är varm hjälper det också kroppen att inte frysa.

18 minusgrader och en airtrim skapar lätt en rätt festlig look. Men frös gjorde jag inte!

2

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

4 Comments

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: