• Home
  • /
  • träning
  • /
  • Alternativ träning – överaskande roligt

Alternativ träning – överaskande roligt

 

Jag liksom susar fram på fjällstig i Storhogna. Eller lufsar eller har enkelt hur kul som helst.

Hösten har varit en tid av lite mer återhämtning för min del under åren med cykel. Som nu faktiskt börjar bli ganska många. 8 stycken för att vara noga. Hösten har varit och är en tid för alternativ träning. Innan jag började tävla på mountainbike blev cykelsäsongen kortare eftersom landsväg i Jämtland i september och oktober kan vara en kall och blöt upplevelse. Mörk också eftersom kvällarna blir allt kortare och pannlampe-cykling inte var något jag tänkte på då eller skulle komma mig för på racer nu heller. Lite som att spela rysk roulette på vägen med trafik även med reflexväst. Jag spenderade mer tid i gymmet och körde fler spinningpass. Fler som deltagare då än nu. Jag provade nya pass på gymmet vilket jag fortsatt med.

När jag började tävla behövde jag mer än någonsin ett avbrott efter sommaren. Ladda om mentalt och känna att jag inte behövde ge mig ut och köra tuffa intervallpass i regn eller köra längre distanspass i blåst. Lite den känslan kom redan i juli förr om åren då jag hade Vätternrundan som det största målet. Cyklingen kom att handla mer om att vara lite spontan, leka lite och köra när andan föll på. Under klassikeråret tog ju nästa gren vid när en avslutades. Variation i träningen hela året vilket var jättebra på sitt sätt men den sköna höstvilan blev inte av. Färre spinningpass och mer skidträning vilket höll i sig följande år. Styrketräningen har jag förstått år efter år hur viktigt den egentligen är för att hålla i hop.

I år har jag återupptagit löpningen igen. Den som jag saknat så efter Lidingöloppet. Jag gjorde några tappra försök att springa sedan dess med bakslag gång på gång med knä som inte hållit. Nu har det vänt. Jag har sakta men säkert trappat upp min löpning men håller mig fortfarande borta från asfalt och högt tempo. Nu är ren njutning när passen inte handlar om att samla kilometer och pressa tider och springa ändlösa asfaltsrundor. Det är i stället fjällöpning och mjuka stigar i skogen med mer fokus på naturen och upplevelsen. Nu är det alternativ träning när den är som roligast. Överaskande roligt.

Jag tror också utan att veta säkert att löpningen är bra för skidåkningen i vinter och för styrkan i mina ben inför nästa års cykelsäsong. Om inte annat är den här formen av alternativ träning så värdefull för motivationen och träningsglädjen i mitt fall. Löpningen tillsammans med lekfulla och prestigelösa cykelpass med pannlampa på sliriga höststigar i skönt sällskap tror jag gör att min höst blir mindre mörk i väntan på snön och att skidsäsongen drar i gång.

Jag har lovat mig själv att inte ha dåligt samvete över att jag åker mer skidor och springer än cyklar i vinter. För det gick ju riktigt bra i år trots att jag inte cyklade mer än åren innan. För hur det än är så jag är bara amatör, motionär och inte elit.

Vilken alternativ träning gillar du mest och hur gör du för att få höstmörkret att bli mindre ruggigt? Berätta!

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

4 Comments

  • Elna

    september 22, 2015 at 11:52

    Dåligt samvete är för det mesta så himla onödigt – du gör helt rätt i att skita i att ha dåligt samvete för andra sporters utövande i vinter; det är ju trots allt så att det är en grymminginvestering i endorfiner, utmaningar och nytta för kroppen oavsett om det är cykel eller skidor!
    Elna recently posted…Epitet elitMy Profile

    Svara
    • Helena Enqvist

      september 24, 2015 at 13:00

      Det är ju det fast det samtidigt kryper på varse jag vill eller inte. Men i vår ska det inte det. Vore ju himla synd att inte ta tillvara på vintersäsongen här, sitta inne på trainer eller tjura sig ut i mörker med kalla tår bara för att på cykel. Nej det ger nog inte så mycket i slutändan!

      Svara
  • Emmi i Barcelona - explorista.se

    september 22, 2015 at 22:22

    All träning är bra träning, särskilt den som är kul och som man njuter av. Så länge man inte är elitsatsande så ska man väl satsa på det man tycker är skoj och inte ha dåligt samvete för något. Härlig bild, vill också springa så där men här nere är det mest strandpromenad och svettigt värre som gäller…
    Emmi i Barcelona – explorista.se recently posted…Ny skaljacka för löpning – Norröna Bitihorn Dri1 jacket women´sMy Profile

    Svara
    • Helena Enqvist

      september 24, 2015 at 13:02

      Lite så tänker jag, bara jag får komma ut och röra på mig och samtidigt har roligt så blir det bäst. Vill jag vila en extra dag så gör jag det. Och som sagt, elitsatsning är inte det jag tänker pyssla med.
      Det är fint i fjällen, löpning där är så mycket roligare än att springa asfalt. Fast strandpromenad och värme blir ju lite exotiskt för mig, gräset tenderar ju alltid att vara grönare någon annanstans 😉

      Svara

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: