Att utmana sig i gymmet+ fredagsfilm

Det är bara en skärmdump. Filmen finns på Insta här! 
Kallar den mountainclimb med bosuboll rätt och slätt. 

Jag gillar stunderna i gymmet numer. Men tröskeln var hög. Efter ett par gånger började jag längta lite till nästa pass. Nu får jag nästan lägga band på mig. Tre gånger i veckan räcker gott. Passen är korta. 20-30 minuter för att passa en lunchrast eller tidigt före jobbet. Det fungerar bra för mig.

För att nå hit när styrketräningen plötsligt är rolig har jag gett mig själv små utmaningar i passen. Balansutmaningar i detta fall. Fixar jag planka på två bollar? Klarar jag av att göra många armhävningar med fötter på boll och händer på bosubollen? Göra de övningar jag växlar mellan lite svårare/tyngre med små justeringar. I det ligger utmaningen. Jag går ju i gång på utmaningar som ni vet.

I våras klarade jag tex tre armhävningar med fötter på boll och händer på bosu. Nu är det en del i mitt cirkelprogram. 10 stycken per varv. 40 stycken sammanlagt. Resultat motiverar och sporrar. Så är det. Jag vet att den tid jag lägger ned i gymmet med de övningar jag gör lönar sig i skidspåret och på cykeln. För mig handlar det också om rutin och bestämma mig. Inte hoppa över ett pass bara för att det känns trist och cykeln lockar mer. Rutinen blir en vana till sist. En bra vana!

Så har du lite att göra i helgen så prova att utmana dig i gymmet vetja! Kanske prova övningen i filmen?

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: