• Home
  • /
  • träning
  • /
  • Handstående, kvällsslek och ett dansklipp

Handstående, kvällsslek och ett dansklipp

I går efter middagen fick jag med nig Cecilia för lite styrka. Hon var lite trött innan och jag var inte helt säker om vi skulle komma i väg. Det har varit mycket med skolan och nu är betygen är satta och det återstår ett par dagar till jullov slappnar hon väl av och tröttheten kommer på köpet. Men väl på plats piggnade tjejen till rejält.

Det tar sig!

Fördelen med att träna på kvällen är att det är lite folk i gymmet och stora salen är tom. Vi passade därför på att få den för oss själva och bar in de redskap vi behövde. Cissi blev glad när vi kunde välja musik själva och hon fick stå för spellistan.
Jag tränade lite handstående innan vi körde i gång, Har ju gett mig själv en utmaning att klara innan nyåret. Den finns här om någon är intresserad. Det tar sig. I går klarade jag att utan stöd lite längre än sist. Det är fortfarande vingligt och jag funderar hur jag ska kunna ta mig upp till handstående utan en vägg. Men övning ger färdighet som det heter.

Två armhävningar på händerna är mer än inga!

Jag har lagt upp en lättare variant av mina cirkelövningar till Cecilia. Då kan vi köra tillsammans. Hon tycker att det är roligt och blir allt starkare. Upplägget var lika som mitt lunchpass häromdagen men jag hade plockat bort Russian twist. Det blev 4 övningar och fyra varv. 30 minuter som räckte för oss båda. Jag tycker att det är riktigt roligt att få träna tillsammans med henne. Se hur glad hon blir för sina framsteg och vi har rätt kul tillsammans. Nära till skratt och så kan vi bjuda på oss själva utan att skämmas. Så det tänker jag att vi gör även här. Efter avslutat pass tog vi och dansade lite. En karriär som dansinstruktörer kanske inte är aktuellt just nu?

Nu är det bara 3 och en halv arbetsdag till semester. Kämpa nu Helena.
0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

3 Comments

  • Anonym

    december 19, 2014 at 12:09

    För att prova komma upp på händer utan att nudda väggen kan du kanske endast låta ena hälen nudda väggen medan det andra benet är rakt? om det är så att du idag tar emot med båda fötterna?

    Eller prova från nedåtgående hunden att lyfta ett ben och sparka upp det andra benet tills du står på händerna. I början kanske man inte komma så högt, men tids nog kommer man nog högre och högre och tillslut är höfterna ovanför axlarna och då hittar man balansen! Så gjorde jag för att lyckas stå på huvudet.
    För att lyckas komma bort från väggen får du träna utan vägg 🙂

    Lycka till! /Helena

    Svara
    • admin

      december 22, 2014 at 14:40

      Tack för jättebra tips Helena! Just nu svingar jag upp benen mot väggen och tar emot lite med den ena foten. Just den rörelsen är inte alls så svår. Ska prova med hunden, jag är dock så stel så frågan är om jag kan ha ett ben i luften och det andra på golvet. Men som sagt öva, öva och öva lite till så!

      Svara

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: