Griper efter halmstrån – kinesiotape

På temat att gripa efter halmstrån spenderade jag en del tid på youtube och allehanda nätsidor över knäbesvär i går. Allt för att forska i om tejpning skulle kunna vara en nödlösning för helgens mara. Visst fanns det klipp och utförliga texter om kinesiotape och dess positiva inverkan på hälsenor, hopparknä (vilket jag har på det andra knät) och så för löparknä. 

Så efter lite övervägande och rådfrågningar så åkte jag upp på en sportbutik och kom hem med en rosa tejp. Hasse hjälpte mig i går kväll och visst kändes det lite skillnad. Men om det fungerar på lördag är en annan femma. Å andra sidan kommer jag inte att springa utan gå. När vi ändå var i farten gick jag lös på Hasses hälsenaDet blev bra om jag får tro hans blogginlägg.

Visst kan vi diskutera hur bra det egentligen är att vara lite vilda västern med knäbesvär och egenhändigt tejpande. Och dessutom tro att en mara är genomförbart. Men som jag skrev i går kommer jag att gå så länge som jag får vara kvar på banan. Jag ska till kiropraktorn i morgon och tänker fråga lite kring tejp.

Nu lämnar vi mitt knä för i dag. I morgon är det fredag. Vi åker till stugan med hela familjen och jag hämtar upp en tröja jag vann i en instargramtävling inför Vemdalenmaran. Häng med mig står på den. Borde har stått häng med kvastlöparen, ni vet den där som är sist.

(I kväll för ni en liten annorlunda lista på bloggen. Lite med glimten i ögat förstås eftersom det är trist med negativa saker. Men å andra sidan behövs sådant också. Lite befriande att få lista saker är värst)

kinesiotape

Rosa går fint i hop med sommarbruna ben och matchande brunt golv. Tjejen med stil.

2

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

7 Comments

  • Håkan Blidberg

    september 1, 2016 at 15:46

    Har haft problem med löparknä i tre månader och har provat det mesta utan resultat. Förra veckan började jag köra en lätt rehabövning typ halva enbensknäböj. På tre dagar var all smärta borta och jag sprang tre dagar i rad utan problem. Övningen kör jag höger fot på ett trappsteg, parallelt med trappsteget. Böjer lätt i höger knä och sänker ner vänster fot tills hälen på vänster fot touchar trappsteget under. Därefter rätar jag på höger knä. På så vis gör du en halv enbensknäböj. var noga med att knät inte faller åt någon sida. Kör lugnt och fint ca 20 reps på varje ben. Lycka till!

    Svara
  • Rund är också en form!

    september 1, 2016 at 18:43

    Kolla upp det här (för jag inte 100% säker) men har för mig att jag har hört/läst att löparknä inte är farligt. Dvs du kan inte springa sönder något. Däremot gör det ju jäkligt ont såklart.
    Men som sagt, om du kollar om det stämmer kan det ändå vara skönt att veta om man försöker pressa kroppen lite extra.
    Rund är också en form! recently posted…Efter Bagheera Fjällmaraton Sälen – Runners high och bloggkändisskap…!My Profile

    Svara
    • Helena Enqvist

      september 2, 2016 at 08:20

      Kollar upp! Det är ju den där riktigt jobbiga smärtan som verkligen gör det helt omöjligt att fortsätta springa, visserligen är bra eftersom smärta är ett tecken på att inte fortsätta. Men när det ”bara” känns lite kan det ju vara skönt att veta att det inte blir värre, men som sagt ska kolla upp.
      Helena Enqvist recently posted…En annorlunda listaMy Profile

      Svara
  • Sara Borg

    september 2, 2016 at 17:54

    Haha, jag körde stenhårt med sådan där rosa tejp på hälsenan förra året. Gick svinbra ända tills jag sprang fort på tävling. Det känns tryggt att du satsar på långt och länge i stället för fart. Tror tejpen håller bättre för det 🙂
    Sara Borg recently posted…Skoj på hojMy Profile

    Svara

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: