• Home
  • /
  • träning
  • /
  • Om att låta bli att träna – det svåraste

Om att låta bli att träna – det svåraste

img_7347

Det blir inte alltid som man vill. När man har planerat att tillbringa en ledig lördag i skidspåren. Få köra kroppen trött och benen mindre rastlösa men i stället tillbringar dagen inomhus.

Det svåraste för mig är inte att träna. Jag hittar sällan undanflykter att genomföra träningspassen oavsett vilket väder det är eller om jag är trött i kroppen. Jag vill alltid röra på mig och få bli kroppsligt trött. Det svåra är i stället att vara klok nog att vila och lyssna på kroppen. Därmed säger jag inte att jag aldrig vilar. En träningsvecka innehåller alltid en eller två vilodagar. De är lika noggrant planerade som andra planerar sina träningsdagar. Om jag inte planerar dem så är risken stor att jag hoppar över dem. Inte för att jag känner mig tvungen att träna utan för att det är så roligt att det är svårt att låta bli.

Jag vet inte hur många gånger jag överlagt med mig själv när jag känt mig lite hängig. Kanske går det över? Det är nog bara lite trötthet som spökar eller så inbillar jag mig. Om jag väntar en liten stund efter frukosten så känns det bättre. Så håller jag på när jag känner att det inte riktigt är på topp. Fram och tillbaka och överväger fler riskerade träningsdagar mot att vila en extra dag. Oftast tar jag mitt förnuft till fånga om jag verkligen känner mig hängig och vilar.

Men det är svårt. Som i morse. Jag vaknade med huvudvärk och en feberkänsla i kroppen. Redan i går kändes kroppen ovanligt tung och seg under cyklingen. Det var som bromsarna låg på och oavsett hur hårt jag trampade fick jag inte upp någon fart. Jag vaknade också med en grym träningsvärk i vader och lår efter att fått prova på dotterns träningsupplägg i gymmet i torsdags. Hon går en PT-linje på gymnasiet nu och ville exalterat prova ett upplägg på mig. Det blev galet många upphopp, chins, armhävningar och kettlebellsvingar.

Jag överlade som jag brukar. Frukost först och se om kroppen vaknar lite.  Vi satt länge och åt medan vindarna utanför tilltog. Bestämde oss för att se på världscupssprinten och sedan ta en kort tur på skejtskidorna. Men när det började snöa, hängigheten inte avtog och träningsvärken gjorde det svårt att gå bestämde jag mig för en kojdag. Att bara vara inne i stugan, läsa lite i en bok, redigera bilder och skriva klart ett inlägg om vintercykelskor och morgondagens bloggsvep. Dricka kaffe och äta lussebullar. Ta en kort sväng på Ica för att sedan fortsätta skriva klart inläggen och redigera bilder.

Det var vad kroppen behövde i dag. En missad skiddag gör ingenting i det hela även om det är svårt att bestämma sig att kroppen får avgöra. I morgon spås fint vinterväder och är kroppen pigg blir det skidor.

img_7349

2

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

2 Comments

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: