strandträning

Löpning och strandträning på Jämtlandsvis

Magiskt på Andersön i går. När löpningen sker med de här vyerna är det inte svårt att komma i gång igen.

Den här veckan bjuder vi i nätverket Bloggar om hälsa på träningspass att göra utomhus. Nu när våren och försommaren kommit med besked är det svårt att gå in på gymmet. Som Erika skriver i sitt inlägg är styrketräning utomhus lätt och hon bjuder oss på ett bra pass att göra. Det fina med att träna utomhus är att man har naturliga redskap att använda sig av och kan kombinera olika träningsformer för att få ett effektivt pass.

Eftersom jag för det mesta förlägger mina träningspass utomhus och oftast skriver om cykelpassen och skidpassen tänkte jag bjuda på något annat idag. En kombo som passar fint även på stranden. Här i Jämtland och på Andersön där bilderna är tagna är det inte så gott om sandstränder men mycket sten. Framförallt nu när vattenståndet i Storsjön är lågt. Perfekt för strandträning på vårt sätt och ett pass som passar särskilt fint att göra tillsammans med sina lite större ungdomar och deras kompisar!

Så ett stort tack till Cecilia och Alex som hjälpte till att visa övningarna på stranden efter löpningen. Övningsbilderna har Hasse Gustafsson tagit.

IMG_2161

Andersöns stigar är fina. På ena sidan mjuka som här och på andra lite tekniska och kuperade. En liten pärla nära stan.

Löp- och styrkekombo

”Värm” upp genom att;

  • Jogga/spring/lufsa runt 40 minuter. Se till att njuta ordentligt och gärna ta fina stigar. Hur många kilometer du får i hop eller vilket tempo du har är oväsentligt bara du blir lite andfådd och svettig.

Sedan en strand/skogs/parkcirkel med lite extra fokus på ben.

  • 10 st sten/bänk/stubbhopp.
  • 10 stycken armhävningar mot sten/bänk/stubbe/rot
  • 10 stycken benböj med lämplig naturlig vikt, ex sten
  • Utfall 5 på varje ben. För lite extra svid i benen ta en sten i famnen
  • Mountain climbers i högt tempo. 10 på varje ben! (Alex övningstips)
  • Avsluta med 10 burpees.
  • Vila en liten stund och upprepa tills du har gjort 3 omgångar.
strandträning

Upphopp och armhävningar. Bra för hjärtat, överkroppen, benen och koordinationen. Alex närmast kameran visade på fin explosivitet!

IMG_2159

Överst: benböj med sten. Ned till vänster utfall och till höger Alex bidrag till cirkeln, mountian climbers.

IMG_2157

Burpees. Om du inte vill/kan/orkar kan du hoppa över armhävningsmomentet. Fokus är att få upp pulsen.

Så passa på att njuta av alla fina vår- och sommardagar utomhus och håll lite utkik under veckan på Bloggar om Hälsas Facebook för fler inspirerande utomhuspass!

 

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

12 Comments

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: