Marklyft och frontböj

 

Fräsigt med sådana här gymråttemärken

Torsdagsgym på ett litet annat sätt än som jag brukar. Inga cirklar bortsett från en tabataserie med armhävningar och plankan i ”vilofasen”.
Det blev i stället skivstång och två basövningar. Vila mellan seten, frustande och stort fokus på teknink. Som en bonus fick jag sådana där rejäla röda märken på axlar hals (?) och överarmar. Jag kände mig stark och rörd över den fina hjälp jag fick med teniktips och beröm för mitt djup i frontböjen. (Inte för att jag direkt förstår vad ett fint sådant är men ändå)

Jag började med marklyft på den vikten jag lyckades lyfta förra veckan. Fick backa lite på sista setet när handflatorna blev svettiga av nervositet och händerna brände av den tunga vikten. Plockade av 5 kg och kunde genomföra dem med bra teknik. Det som är allra viktigast.

Sedan gjorde jag något jag inte har kunnat av på flera år. Som jag varit så nervös för att prova på igen. Benböj. För några år sedan small det till i min rygg i bottenläget av en benböj. Det var början på ännu en långdragen period av smärta, sjukgymnastik och smärtstillande.

Jag började med ett par benböj på ”klassiskt” vis med stång. För att känna på rörelsen och lugna ned mitt bultande hjärta. Haffade min chef Stina för att få lite tips. Hon bad mig prova frontböj i stället. En helt ny övning för mig. Stången framför ansiktet vilandes på axlarna. Ett lättare sätt att hålla ryggen rak som Stina sa. Det tillåter inte lika mycket vikt på stången och aktiverar bålen mer.

Jag gjorde som hon sa. Klurigt med korsande grepp men det gick fint. Jag la inte på några vikter utan fokuerade på att göra rätt. Fick lite mer tips av en kille i gymmet som berömde mitt utförande och visade hur man även kunde hålla stången (googlade fram det kallas olympiskt grepp, det här rena grekiskan för mig) som alternativ. Det första kändes bäst för mig. Med en tumme upp av Stina för korrekt utförande gjorde jag 6 set med 10 repetioner innan jag kände mig klar. Avslutade med den där tabataarmhävning och plankvarianten innan jag nöjd och lite lugnare kunde vänta in Hasse.

Elna bloggade i dag om fem saker som är glad för. I dag är jag  för att jag klarade av frontböj. Glad att all bål och cirkelträning har gett resultat och håller min rygg i shack. Så pass att jag vågar köra lite tyngre övningar som de här i gymmet.

Nu ska jag plocka fram cykelkläder, airtrim och fixa ett par nödlösningsvärmesulor till cykelskorna. Jag har fyndat på Jula och ska klippa lite. Om väderleksrapporten stämmer ska det bli 26 grader kallt i morgonbitti. Där någonstans går min köldgräns. Men frukost ska det bli oavsett!

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: