• Home
  • /
  • träning
  • /
  • Mat och träning – hur tänker jag om det?

Mat och träning – hur tänker jag om det?

Någon gång ska jag fota fina matbilder. Lovar

Pasta, förbaskat gott. Massor av kolhydrater, bränsle och mat. Recept: En pasta to die for.

Veckans tema i hälsobloggsnätverket handlar om mat i samband med träning. Ett ämne som jag inte så ofta berör i bloggen. Mest för att jag inte är kostrådgivare, inte har kunskaper som gör att jag kan ge några råd till dig som läser. Vi är alla olika, har olika mål med vår träning och våra tankar kring vad som är bra och inte. Det kan dock i bland vara skrämmande med så många självutnämnda kostexperter i bloggbruset. Som ger pekpinnar och säger hur vi ska tänka, äta och träna. Dieter, supermat och som många sväljer utan att tänka lite kritiskt själva. Det är en tacksam bransch den träningsrelaterade, för vi vill bli starka, snabba, smala och biffiga och finns det något som hjälper oss på traven är vi snabba att haka på. Lite bra marknadsföring så smash. Generellt sett förstås. Jag ska inte dra alla över en kam och inte vara allt för cynisk. Det kan bara vara så svårt att sortera i bland. Att hitta det som är vettigt.

Jag tänkte faktiskt citera mig själv den här gången. För några år sedan skrev jag ett inlägg med rubriken ”Räcker inte vanlig mat?”

Så jag bara undrar om det inte räcker med bara vanlig mat, i bra mängder, kärleksfullt tillagad av bra råvaror, från djur som haft det bra, närodlade grönsaker, giftfri frukt och när tiden är knapp vettiga halvfabrikat toppat med andra bra saker?
Ett glas vin i bland och lite godis för välbefinnandet? Funkar det i vår hypade träningsvärld?

Jag kan fortfarande ställa mig den frågan när någon ny superdryck passerar i mitt flöde, någon kolsyrad historia med proteiner som innehåller sötningsmedel men som lovar guld och gröna skogar. När drycker, pulver och barer ersätter mat. Jag tänker så att mat är mitt bränsle för att träna, leva och fungera. Utan mat orkar jag inte.

Jag äter för att träna och tränar inte för att kunna äta. Jag försöker att äta regelbundet, frukost lunch och middag och ett par mellanmål. Hur jag tänker kring mellanmål kan du läsa här. Det fungerar för mig och min kropp. Jag vill kunna orka och prestera och då behöver jag mat helt enkelt. Jag äter innan ett pass och jag försöker att äta efter. Men det är inte hela världen om det går en halvtimme eller så innan jag får i mig något. Jag mår ofta illa precis efteråt speciellt om jag tagit i rejält. I bland glömmer jag av att äta när jag kommer hem. På längre pass har jag med mig energi, det ligger alltid en nödgel i väskan. Fyller jag inte på under passen eller tävlingarna så går jag tom. Som Ida skriver är jag nogrann att äta oavsett vad kroppen säger när det blir fler än ett pass om dagen.

Kanske skulle jag vinna på att tänka lite mer på min kost? Jag vet faktiskt inte. Kanske skulle jag kunna lätta några kilon tänker någon, så tänker inte jag. Må så vara men till vilket pris tänker jag. Jag tränar för att bli bättre, starkare och snabbare. Jag orkar inte krångla till det med maten. Det enkla fungerar för mig.

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

11 Comments

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: