I bilder – november som försvann

Årets mörkaste och längsta månad rann bara i väg.  Den som annars känns som en enda lång väntan på ljusare tider. Kanske var det för att snön kom tidigt till Vemdalen och Storhogna, kanske var det för att jag cyklat mer än åren innan och fått göra det på fatbike. Eller kanske för att månaden har varit hektisk på jobbet? Jag vet inte. Men nu är det den första december och innan månaden är slut har det vänt och vi går mot ljusare tider.

Processed with Snapseed.

2 november fick vi fin stigvisning i skogarna runt Målsta av Jimmy Andersson. Det var frostigt men ännu snöfritt. En happyride en sen tisdagskväll. Vardagslyx mitt i veckan.

På helgen, den 5 november gjorde vi skidpremiär i Storhogna. Rekordtidigt för min del och allt var så där snöulligt som det bara kan bli. Vi hade blåextraväder och makalöst fina spår. Lördagen var grå men söndagen lite mer solig. Det var också då vi inte ville lämna vintern och körde ett snabbt skejtpass efter lunchen. Precis så att vi hade torkat upp efter det första skidpasset.

dsc01086Snön kom till stan och den 8 november lånade jag Hasses Fatibke och tog tillvara på lite dagsljus. Något som det är svårt att få nu när det är mörkt när man vaknar och när man slutar för dagen. Jag snurrade runt i mjuk snö i Spikbodarna och njöt av solen som gick ned över stan. Var hemma lagom tills det var mörkt.

Helgen den 12-13 november tog vi åter vara på dagsljus och all snö och gjorde två skidpass runt stugan. Dottern var med ned och vi fikade för sista gången den här vintern på Åtgården i Vemdalen. De har vinterstängt. Det var nästan lite för bra väder och ren och skär skidpropaganda på lördagen och säsongens första misärpass på de klassiska skidorna på söndagen.

Processed with Snapseed.

Snöläget i stan var inte lika bra som i stugan och jag passade på att nöta stakmaskin på Fristilen. Vi införde intervallmåndag (som inte alltid sker på en måndag) jag och Hasse. För att komma i väg tillsammans och för att få lite struktur på träningen.

Helgen den 19 november blev en ”hemmahelg” i stan. Vi passade på att snöcykla och prova cyklar från vår samarbetspartner Egons cykelaffär. (Det kommer ett inlägg om det till veckan). En 27,5 plus var en trevlig bekantskap i djup snö. På kvällen uppträdde dottern i en talangtävling och vi fick en fin kväll med många bra uppträdanden. På söndagen dubblerade vi med Happyride på morgonen och ett kort pass skejt på kvällen.

Jag väckte liv i både styrketräningen och 15 med Paolo den 23 november och dagen efter körde min dotter mig helt slut i kroppen efter ett grymt träningspass i gymmet. Jag kände mig lika svag som jag förtjänade efter uppehåll i det som är allra viktigast. Men allt kan bara bli bättre tänker jag.

Processed with Snapseed.

Svt Jämtland hängde med oss på fredagscyklingen den 25 november. Vi var ett stort gäng som glatt gjorde som de instruerade och väntade spänt på resultatet. Det visade sig behövas tas om del av intervjuerna så i morgonbitti kommer de på besök igen. När allt är klart och sänds så länkar jag såklart!

Sista helgen i november blev lördagen en riktigt kojdag när både jag oh Hasse kände oss krassliga. Jag bakade surdegsfrallor till frukost och vi hängde framför Vinterstudion. Mer än så orkade vi den dagen. På söndagen gjorde jag en dubblett och åkte skejt på förmiddagen och ett pass klassiskt på kvällen.

I går sprang jag, det kunde ni läsa om. Och nu står december och julmånaden på tur. Jag ska inte stressa, inte sätta för höga krav på att allt ska vara tipp och topp och jag ska försöka njuta av julen det här året. Första helgen som nu står på tur innehåller mycket roligt, Global Fatibkeday på lördag och skidor i Storhogna. Det blir fint! Dessutom kommer ni få ett inlägg i skidtemat snart. Jag har bett om lite hjälp kring styrketräning och tips för att komma i gång med skejt, som förövrigt är ett riktigt bra alternativ till träning för oss cyklister! Så håll ögonen öppna, ni kommer med all säkerhet känna igen mig hjälp.