sömn

Sömn – ett försök till en god vana

Veckans tema i Bloggar om hälsa handlar om att testa något nytt, en sport, en träningsform eller kanske ändra en vana. Som en förlägning av förra veckans tema där vi delade med oss av saker som vi var lite extra nyfikna på. Ska hon börja dansa nu då tänker du kanske? Nej inte den här veckan eller den närmaste tiden. Just handlar det mesta om skidor för min del.

I stället tänker jag lite mer kring vanor. Inte att jag ska förändra något genom att sätta förbud för mig själv. Det fungerar sällan i mitt fall. Föressten har jag ingen vana eller last som jag behöver förbjuda mig att göra. Innan jag går över på det jag tänker göra bättre så slutade jag äta godis den sista oktober (!?) Inte för att jag var tvungen att göra det men det hade varit en period av mer godis än riktig mat och jag kände mig rätt mätt på smågodispåsar. Tänkte helt enkelt bara dra ned på mängden till förmån för lite mer mat. Lättare att prestera bra med mat i magen. Åtminstonde i längden.

Det slutade med att jag efter ett par dagar inte alls hade något sug efter godis. Inte det minsta. När helgen kom och Hasse köpte en sån där mörk chokladkaka med ingefära i ville jag inte ha. På riktigt. Jättekonstig känsla. Det gick en månad och två och nu är det snart mars och jag saknar att inte vilja ha godis. Nu ska jag tillägga att jag fortfarande är en sockerjunkie och gärna fikar, äter kladdkaka och inte direkt tänker så mycket på vad jag soppar i mig. Men godis vill jag helt enkelt inte ha. Det inte heller något som hindrar mig från att köpa en påse godis om jag vill. Men jag känner inget behov. Lärdom av det? Att mycket av det vi gör är en vana och att det går att bryta vanor. Det tar lite tid men det går.

Något som jag verkligen behöver förändra för att vardagen, träningen och återhämtningen ska fungera och vara i balans är att sova mer. Tänker att det tar lite tid men att det ska gå. Jag har så länge jag kan minnas alltid slarvat med sömen i perioder. Jobbade natt ett par år och slet väldigt när sömnen blev 5 timmar per natt som mest. Sedan har jag perioder när jag sover riktigt bra. På senare år har jag haft svårt att ta mig upp på morgonen. Hasse påminde mig om det i helgen, hur olika det var då jämfört med i dag. Nu har jag haft en längre period av lite sömn. Svårt att somna, vaknar ett par gånger per natt och är överjordiskt trött på morgonen. Precis innan jag ska somna kommer jag på något jag glömt, ska göra eller något annat som egetligen inet är väsentligt men som gör att jag ligger vaken.

Det går ju självklart ut över allt det andra. Jag är mer rättretligt, mindre stresstålig och känner mig mer sliten efter träningspassen än tidigare. Det är under vila och sömn som våra kroppar återhämtar sig och bygger upp sig. jag snappade upp et bra tips när jag lyssnade på prestera mera-podden om sömnbrist förra veckan. Att börja med att kliva upp samma tid varje morgon. Oavsett helg eller vardag. Få in en rutin helt enkelt. En annan intresssant sak som de pratatde om i programmet var sömens påverkan på prestationen. I längden sker ju självklart en försämring om man inte sover men är sömnen bra överlag så gör inte sömnbrist natten före ett lopp så mycket för prestationen.

Vidare tänker jag att:

  • Inte ta med mig datorn eller telefon in i svorummet och inte ha skärmtid precis innan jag ska sova.
  • Försöka att lägga mig samma tid varje kväll på vardagarna. Helt enkelt komma i säng före 11.
  • Försöka att inte träna så sent på kvällarna (vilket är lättare sagt än gjort när jag har sena kvällspass på Fristilen)
  • Försöka att inte bli stressad när jag inte somnar direkt. Lätt att vrida och vända på sig.
  • Försöka att lämna jobbet på jobbet och inte ta med mig det hem. Lättare sagt än gjort.

Ingen raketforskning och ganska självklara punker ändå men nog så svårt. Jag ska ge det här ett par veckor och låta det ta lite tid. För även en god vana är lätt att skaffa sig eller hur?

Har ni bra sömn? Vad har ni för knep som gör att ni somnar lättare? Berätta gärna! Jag behöver alla råd kan jag kan få.

sömn

Fina (!?) lakan kanske gör att det blir lättare att sova? Nej kanske inte men sanning var att vi hade alla vuxna lakan i stugan.

 

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

17 Comments

  • Malin

    februari 29, 2016 at 19:58

    Jag sover oftast bra, även om det just nu är för lite… Ett tips för de där grejerna man kommer på: ha en anteckningsbok vid sängen och skriv ner dem, så kan man glömma dem till nästa dag och ta tag i det då. Hjärnan fattar liksom att de finns på pappret över natten istället.

    Och godiset: gjorde samma sak för några år sedan. Tänkte att jag slutar tills jagblir sugen. Har fortfarande inte hänt…
    Malin recently posted…Utgångsläge inför mjukstartMy Profile

    Svara
    • Helena

      februari 29, 2016 at 20:17

      Vilket bra tips Malin! Det ska jag prova, för det poppar upp en massa precis när jag sova.

      Visst är det konsigt med godiset! Jag saknar det lite eller kanske inte, mest förvånad över att suget försvann.

      Svara
    • Helena

      februari 29, 2016 at 20:18

      Den är ju det! LIka lätt att slarva med också. Och har jag hamnat i den där onda spiralen är det svårt att komma ur.
      Jag hoppas det!

      Svara
  • Sara Borg

    mars 1, 2016 at 07:55

    Sömn, en av de saker jag verkligen prioriterar eftersom jag märkt så tydligt hur den påverkar min hälsa. Så snart jag slarvar så känner jag en antydan till krasslighet. Sedan jag slutade att slarva har jag inte varit sjuk, inte mer än på sin höjd lite snorig, och det är över 5 år sedan nu. Och de gången jag känns en liten liten antydan har det alltid varit de gånger jag trots god ambition inte sovit som jag ska. För precis som du skriver så är det ibland lättare sagt än gjort. Jag är duktig på att lägga mig och kliva upp på ungefär samma tider, men ibland händer ju saker i livet som gör att sömnkvaliteten inte funkar. Jag har också sådana där nätter när jag har svårt att somna eller vaknar flera gånger på natten. När jag bara ligger och vrider mig. Tack och lov är de ganska få. Men hejja dig, jag tror stenhårt på att det är viktigt att prioritera sömnen!
    Sara Borg recently posted…LITE LÄTT AVISMy Profile

    Svara
  • Clara Edvinsson

    mars 1, 2016 at 12:17

    Sömnen är viktig, jag själv försöker verkligen inte bli uppstressad om det råkar bli en natt med färre timmar sömn, eller en kväll då jag verkligen inte är trött och inte kan somna. Acceptera!

    Det är verkligen intressant det där med vanor och förändring av vanor…
    Clara Edvinsson recently posted…Intervju Bloggar om HälsaMy Profile

    Svara
    • Helena

      mars 1, 2016 at 14:32

      Precis just att acceptera. Det är svårt men ändå.
      Visst är det, hur mycket av ens beteende som kanske bara är vanor och att det faktiskt går att förändra dem. Hörde någon gång att det tar tre veckor för att det ska bli en vana!

      Svara
  • Johannes

    mars 2, 2016 at 22:08

    Mitt bästa tips är att träna. Träna = bra sömn för min del. Inte för sent bara. Då går det åt skogen men annars är det extremt bra för min del.
    Sen är mitt Jawbone en nyckel också. Det säger åt mig att gå och lägga mig. Det är praktiskt! =)

    Svara
    • Helena

      mars 2, 2016 at 22:12

      Träningen funkar ju fint, jag sover oftast bättre de dagar jag har tränat om jag inte gör det för sent som sagt. Jawbone? En app? (haha, kände att jag inte hade någon koll på det där alls)

      Svara

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: