• Home
  • /
  • träning
  • /
  • Träning är inte alltid glada ansikten – eller fem saker som sänker vilket pass som helst

Träning är inte alltid glada ansikten – eller fem saker som sänker vilket pass som helst



En bild ljuger väl aldrig? Eller? Ingen visste att dottern fick cykla singelspeed hem efter en liten kris

Jag läste ett bra inlägg häromdagen om träningens baksida. Lugn bara lugn. Jag ska inte gnälla på Instagrambilder eller dyka djupare ned i åsiktsträsket. Jag tänkte bara lyfta fram att träningen inte alltid är en dans på rosor. Inlägget 3 saker som gör träningen kass av Johannes var roande. Jag blev inspirerad och funderade själv över saker som verkligen gör träningen kass även om meningen var ett sådant där grymt cykelpass.

Jag listar mina 5 värsta saker helt utan inbördes ordning. (Eftersom jag envisas med att säga att det är en cykelblogg ni läser så blir det cykelrelaterade saker. Går med all säkerhet att applicera på vad som helst som innefattar lite pulshöjning och svett)

Tvättkorgen är full. Värsta tänkbara scenariot när det vankas landsvägscykling. Ännu värre blir det om det skulle visa sig vara en gruppaktivetet. Inga rena cykelbyxor. Ta ett par gamla? Aldrig, hej bölder och irritation. Letar och hittar de där urtvättade riktigt fula cykelbyxorna med det där lilla hålet på insidan benet. Aj vad det kommer att skava. Det funkar ju bara när det dras tights över. Okej det får funka. Cykeltröja? Ingen anständigt snygg i lådan. Det får bli nåt som legat längst in och var snyggt för typ 7 år sedan. Matcha? Med god fantasi kanske det klassas som lite Outside the box. Strumpor? Två olika, en keps? Skit i den. Nej då inte fåfäng alls.
Tröjan skaver, den passade för 7 år sedan. Det skaver på insidan låret. Passet blir skit trots medvind, sol och trevligt sällskap som man riktigt inte hann prata med eftersom man hade fullt upp att knipa igen med benen så hålet inte skulle synas och rätta till den eh vackra tröjan. Cykelselfie? Skojar du? Inte den här gången.
Direkt efter hemkomst boka tvättstuga. Skogscyklingen lite bättre. Man blir ändå så lerig och i skogen gör det inte så mycket eller?

Ventilen krånglar och pumpen tjurar. Förstör peppen inför vilket pass som helst. Att pumpa däcken kommer jag oftast på så där ett par minuter innan avfärd. Pillrar på ventilen, den sitter åt. Jäkla stansvätska i däcket. Det hamnar överallt utom där det bör vara. Får upp den och det bara pyser hejvilt. Platt däck. Minuterna går. Stress och mer stress. På med pumpmunstycket. Satt inte ordenligt på¨t igen. Pumpar och pumpar och inget händer. Ja just det. Pumpen hade ju börjat krångla. Skulle ju skaffa en ny. Till slut efter en evighet finns anständigt med luft så att det inte blir genomslag i alla fall. Uppvärmd och klar är det enda positiva. Ny pump skrivs på att-handla-listan som man sedan tappar bort.

Väggningen efter en eller två mil. Det kan vara hur underbart som helst. Verkligen underbart. Det rullar lätt och fint, benen är starka och farten fin. Hindren i skogen flyter man bara över. Flow utav bara dess like. Man knäpper lite fina cykelbilder och någon käck selfie. Eftersom allt är så där bra det kan vara när man får cykla är det här med att stoppa i sig lite energi lätt att glömma. Har energiintaget innan passet varit lite halvtaskigt finns det ingen återvändo. Väggen heter inte väggen för att. Det är verkligen en vägg. Humöret sjunker lika snabbt som Titanic. Kraften försvinner i ett trollslag. Det går inte att ta sig framåt. Eventuella cykelpolare försvinner som små punkter i fjärran medan man försöker överleva ett tramptag i taget. Det spelar heller ingen roll man lyckas trycka i sig energi. Inte direkt. Det är bara att vända hem igen. Till maten. Det kändes ju så bra. Jodå det gjorde det. Man kan ju alltid låtsas som det regnar och publicera de där fina bilderna innan. Ingen vet hur långt man kom liksom.

När sambon/träningskompisen/avkomman envisas med att leka skyltspurtar eller bara för tillfället har så mycket bättre ben än sig själv. Vedervärdig humörsänkare och förstör vilket pass som helst i bland. Helst i kombination med PMS-liknande besvär och taskig dag innan. Alltså jag tycker inte att allt är en tävling eller att jag vill vara bäst jämt. Det är himla trevligt när andra är starka men i bland och som i kombination med hormoner som studsar blir det lite jobbigt.
Det går liksom bra i början. Rätt skönt att ligga på rulle eller ha bekvämt avstånd i skogen. Säkert är vädret så där Instagramvänligt vackert också. Men när man liksom fastnar på rullen hela turen eftersom den som drar har till skillnad från en själv insett att man mest skulle sinka om man låg först är det inte så roligt längre. Frustationen byggs upp. Man gör något idiotiskt försök att gå upp och fram i hiskelig fart bara för att visa framfötterna lite. Ett ryck som inte direkt spar på krafterna i de redan sega benen. Just då måste man ju dra med flaggan i topp och helst lite längre bara för att. Lika dumt. Skamset får man rulla bak och lägga sig på rulle eller på bekvämt avstånd på stigen och svälja sin stolthet. Nästa gång är benen starka typ.

Kejderassel, gnisslande bromsar, krånglande växlar och, allmänt trist hoj. Vad kan det beror på då undrar man. Jo det faktum att man var så himla lat sist man var ute och tänkte att någon i familjen kanske skulle tvätta cykeln. Den där någon dök liksom inte upp och man tänkte att man gör det där om en stund. Det gör inte bara cykelturen tråkigare och onödigt trist utan det skär enormt i ett cykelhjärta och i slutändan i plånboken. Skitig cykel är ingen bra cykel. Skitig kedja sliter på kassett, smuts gör att det knakar och har sig.  En cykel som inte hålles efter blir dålig så småningom. Ren cykel håller och ren välvårdad cykel är det finaste som finns. Det värsta när humöret sjunker och man fräser som en ilsken katt och förstör stämningen är att man ingen, absolut ingen annan än sig själv att skylla på. Jobbig känsla. Lika jobbigt är känslan när glider i klungan och det låter som ett helt tröskverk om cykeln. ”Va? låter det? Men vem kan det vara? jag? aha…jo jag glömde lite kedjeolja. Ingen fara. FAN VAD PINSAMT. Jag lägger mig längst bak. det gör inget om ni hänger av mig. Absolut inget”
Så till nästa gång. Tvätta direkt efter hemkomsten.

Men som oftast är ju träningen rolig och cykelturerna precis lika underbara som bilderna visar. det är helt sant. Kanske till och med lite mer underbara. Har man som jag en sambo som har tålamod lika långt som kinesiska muren blir det sällan tal om separation när mitt hetsiga temperament kommer fram.

Nu blev jag ju lite nyfiken på vad du tänker. Vad har du för saker som sänker den fina rundan eller träningspasset? Berätta. Gör det för jag vill verkligen veta!
0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

9 Comments

  • Björn Westergren

    mars 20, 2015 at 08:14

    Eftersom jag sällan cyklar med andra utom mig själv eller pappa så har jag inga problem med formtoppar och förlorande skyltspurtar i alla fall, och cyklarna är sällan skitiga heller så kedjerassel tillhör inte vanligheterna men en sak som hänt två gånger senaste 10 turerna är att jag fått in en gren eller liknande i kassetten eller att man gjort nån felväxling och slitigt av kedjan, och det har sänkt humöret då jag inte haft verktyg med mig och varit ett par km från hemmet.

    I övrigt så har jag nog rätt bra psyke så saker som att himlen öppnar sig när man är ute och solskenscyklar osv brukar inte göra nått, men skrattar lite åt misären.

    Svara
    • admin

      mars 20, 2015 at 13:17

      Du är ett föredöme för ren cykel!
      Det där med grenar har jag klarat mig i från..peppar peppar. jag som har lite svagare psyke lär väl bryta i hop totalt om det händer mig.

      Svara
  • Martin S.

    mars 20, 2015 at 10:32

    Det ska vara så lätt som möjligt att komma ut!

    Därför gör jag så här:

    – Alltid helt komplett cykelkit redo liggandes
    – 2-3 st lådor med mer träningskläder om man vill byta..
    – Pump(ar) i hallen och ventilen alltid på kl 12 när man pumpar i luft i däck med tätningsvätska.
    – 2-3 olika kedjeolja står vid pumpen och väntar på att smörja in kedjan. Helst kvällen innan.
    – Cykeln tvättas alltid efter varje pass och putsas på med baby whipes med jämna mellanrum.

    Svara
    • admin

      mars 20, 2015 at 10:35

      Nu önskar jag att jag kunde vara lika ordningsam som dig Martin! Jag får helt enkelt printa ut din kommentar, sätta den på kylskåpet så jag ser den! Bra tips 🙂
      Angående två tre lådor träningskläder, det har jag med men vi bor i ett stort hyreshus med många som delar på tvättstugan. Så problemet med tvätten kvarstår.

      Svara
    • Katja

      mars 21, 2015 at 12:18

      Sluta va så himla perfekt nu Martin 😉

      Nä men skämt åsido. Jag är fröken Slarver. Och fröken Full tvättkorg med. Därför brukar jag nuförtin ta med mig bibsen in i duschen och skölja dem direkt efter passet. På så sätt MINIMERAR jag iaf risken att behöva cykla i ytterst ofräscha bibs iaf 😉

      Svara
    • Martin S.

      mars 21, 2015 at 21:59

      Även solen har sina fläckar!

      Vågar inte tänka på hur det skulle vara utan tvättmaskin i hemmet.. kanske fredagsmys i tvättstugan i stället för att ha kliniskt rent kit till helgens bravader? 😀

      Svara
  • admin

    mars 22, 2015 at 10:05

    Vilket bra tips Katja! Duscha med bibsen. Ska provas. Jag brukar handtvätta i bland.. Önskar vi kunde få ha egen tvättmaskin. Livet skulle bli så mkt lättare i en familj med tre som tränar.

    Svara

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: