Tjurruset – behöver lite råd nu

I fjol var vi, jag, Anna och Hasse och sprang, krälande och skrattade oss igenom Tjurruset som då gick i Åkersberga. Det var en upplevelse utöver det vanliga. Så otroligt roligt! En skitig racereport kan ni läsa här!

Därför anmälde vi oss även i år och tillsammans med två till. Jag har verkligen sett framemot det och tänkte ju träna lite mer seriöst inför i år än i fjol. Men jag dras ju med ett knä som bråkar och har under sommaren även haft lite ont i det andra. Jag har sprungit några få gånger bara. Nu är det ju lite över en månad kvar innan vi ska i väg. Jag börjar bli lite stressad, eller väldigt stressad. 1 mil är långt även om det till stor del består av obanad terräng och man får gå en del.

Jag har kondition, inte snack om den saken men mina ben vet inte hur man springer längre. Tanken är att jag ska försöka jogga lite lätt i mjuk fin terräng efter bockstensturen. Jag vill ju så gärna stå där i mål med en skitig Anna och en skitig Sandra och hennes kompis Malin för att hejja fram killarna.





Så jag vänder mig till er nu. Hur ska jag lägga upp löpträningen med en månad på mig? Det handlar om att ta mig i mål och inget mer. 

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

5 Comments

  • hagliden

    augusti 27, 2013 at 07:04

    Tänkte ge dig min synvinkel på de hela. Som du säger är inte 1 mil speciellt långt; så utifrån mina egna erfarenheter skulle jag säga att du ska ska testspringa 1 mil men inte mycket mer bara för att se om knäna håller.
    Jag vet att det blir problem om man börjar löpträna med så kort tid kvar efter en längre tids uppehåll från löpträningen. Huvudet vill oftast mer än benen vilket då leder till att man bryter ner sig själv fram tills tävlingen.

    Därför tror jag att du får testspringa distansen några gånger, gå in för att bara ha kul på tävlingen och ge allt du har, jag är övertygad om att kroppen å knäna håller, men visst kommer du ha ont i säkert en vecka eller två efteråt.

    För mig gick det ju inge vidare att gå in i en multisporttävling utan att ha löptränat något vidare, då benen gav upp, men det var ju iofs efter drygt 3 mils terränglöpning och totalt 6 timmars tävling… Så kör på tävlingen, träna inte för mycket löpning utan se till å ha stretchat benen ordentligt och ha rätt inställning så ska de nog gå bra 😉

    Svara
  • Johan

    augusti 27, 2013 at 07:25

    Du ska Inte testspringa hela distansen några gånger innan om du inte brukar löpa alls, då får du bara skadekänningar. Kör istället ett upplägg med löpning varannan dag som komplement till den vanliga träningen du gör. Jogga 3-5km varannan dag där du fokuserar på fotisättning rakt under dig och bra hållning så kommer du mjukt och fint få leder och senfästen att förstå vad som komma skall. Du behöver inte springa en hel mil innan om du är grundtränad som du verkar vara.

    Svara
  • Johan

    augusti 27, 2013 at 07:28

    Min poäng var att köra kort men ofta. 3km 2 ggr innan räcker inte. minst varannan dag för önskad effekt. Tyckte inte det framgick bra nog i första posten. 🙂

    Svara
  • Elna

    augusti 27, 2013 at 08:45

    Håller med Johan, kort men ofta. Och så tycker jag att du ska springa lite barfota som alternativ, korta vändor i gräs – kanske köpa ngn barfotasko. Har du en balansplatta? Jag har min i badrummet och varje morgon och kväll när jag borstar tänderna står jag på ett ben på plattan och vinglar. Effektivt sätt att få prehab gjord och bygga stabila knän där små muskler avlastar!

    Svara

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: