#52vardagsäventyr – Hällristningarna i Glösa

I sommar ska jag turista mer i mitt landskap och vi har redan börjat den resan. Kommer ni i håg milen i Edsåsdalen, eller turen till Tibrandshögen och den till Frösö Skans? Ställen som de som besöker Jämtland vill se. De som de söker på internet om för att hitta utflyktsmål. Vi har också gjort det. Sökt på utflyktsmål i vårt landskap. Det är riktigt roligt och framförallt intressant. Dessutom kostar det inte en semesterresa utan enbart lite bensinpengar och fika.

I lördags kom jag på ett sådant utflyktsmål efter en googling om saker att göra i Krokoms kommun. Grannkommunen 2 mil bort. För när jag gick gymnasiet och var i samma ålder som min dotter är i dag gjorde vi en fotoutflykt till Glösa. En by i Alsenbygden här i Jämtland. Då för att fotografera hällristningarna som finns där och den omgivande naturen. Jag kom hem med en rulle negativ på en gammal traktor. Det blev en bra bild av den där rullen film. En bild som sitter uppe på vår vardagsrumsvägg. Några hällristningar fotade jag inte om jag minns rätt. Eller så framkallade jag dem aldrig. Hällristningar i svart och vitt blev inte så bra.

Jag har inte varit där sedan 1998. Det är nästan 19 år sedan. Men jag har tänkt på Glösa och hällristningarna. Tänkt att jag skulle vilja åka dit som vuxen och inte som en gymnasieelev som var skoltrött och där och då inte riktigt motiverad att titta på stenålderslämningar. Jag har berättat för Hasse om dem och att vi någon gång måste åka dit igen. Jag är intresserad av historia och har alltid varit även om jag 1998 inte uppskattade det så mycket. Jag tycker om att besöka fornminnesplatser. Ta del av den historien som finns. Försöka att föreställa mig hur det var. Det har jag fört över på min dotter. Vi har besökt muser under hennes uppväxt. Vi har besökt platser runt om i vårt land som bär på historia. Men många i vår närhet har vi missat. De som finns på en timmes bilresa bort.

Sagt och gjort. Vi åkte dit och bara bilresan dit är vacker i sig när man svängt av E14 mot Åre i Nälden. Vägen längs med Alsensjön böljar sig fram i landskapet. Det med stora åkermarker längs med sluttningarna mot sjön. De ännu lite snöklädda fjällen i fonden och de gula maskrosorna i dikeskanterna. Genom de små byarna med stora gamla hus. Det är Jämtland i komprimerad form. Det är intåg i sommarhagen fast utan musik. Vackert när man släpper hemmablindheten och ser med turistögon på landskapet.

Strax innan byskylten söderifrån till Glösa följde vi skyltarna upp till parkeringen. Där utgår vandringsleder till ett fångsgropssystem och till Älgriket och där hällristningarna finns. Glösa Älgriket är ett tusen meter långt friluftsmusém som sommartid har ett cafe öppet. Vi var lite för tidigt ute den här gången. Under den korta promenaden ned till hällristningarna vid ett fors passerar man kohagar och gamla betesmarker.

Längs med den gamla körvägen finns även en utställning i en gammal lada som beskriver livet på stenåldern och för de fångstfolket som levde på den tiden.  De som ristade målningarna på hällarna nere vid forsen. Människorna har fått namnet Älgklanen efter hur de levde här efter att inlandsisen försvunnit för 5000-6000 år sedan och deras speciella relation till älgen. Den var för dem ett mycket viktigt byte. Den gav mat, skinn till kläder, kärl och bostad. Hornen användes till redskap.

Foto: Hasse Gustafsson

Hällristningarna nere vid forsen är från samma tid och beskrevs första gången 1685 vilket är tidigt. Man tror att de är lika gamla som resterna från älgklanens viste. Runt 60 uthuggna figurer av älgar visar hur viktigt djuret var för dem. Man tror att dessa hällristningar är betydligt äldre än de som upptäckts i södra Sverige. Platsen för hällristningarna tros ha spelat en mycket stor roll i deras liv. En mötesplats som var noga utvald. Slipade hällar gav möjlighet att rista och vattnet en gräns mellan deras värld och den undre. Utsikten över fjällen, sjön och skogen skulle ge kontakt med mellan de tre världar som fanns. Undre, deras mellersta och den övre världen. I dag något tankegångar som ligger i det förflutna men som är spännande att tänka. Lika spännande att sitta där så som människor gjort för så längesedan. Försöka föreställa sig hur landskapet såg ut då. Fanns det träd som i dag, hur långt upp var stranden till sjön? Såg de samma vy som jag även om våra nutida hus inte fanns? Det kittlar lite i fantasin!

Vi satt en lång stund på hällarna. Drack kaffe och åt bullar som vi köpt med oss. Tittade på sjön nedanför oss och konstaterade att sådana här utflykter är sköna för själen. När det bara handlar om att få ta in och reflektera. Att få frisk luft och vara tillsammans. För att sedan ta den korta promenaden tillbaka och titta på vyerna.

Till skillnad från 1998 kom jag hem med ett minneskort med bilder på hällristningarna. 18 år senare såg jag värdet i att dokumentera dem. För att ha kvar till någon gång i framtiden. Nu 19 år senare är det lite lättare att ”framkalla” färgbilder och tusenåriga älgar görs sig bäst i färg eller hur?

Hitta till Glösa och Älgriket

Har du barn och vill göra en kortare dagsutflykt eller befinner dig i området i sommar tycker jag du ska göra ett besök vid Älgriket i Glösa. Det passar som sagt för alla även för 17 åringar. Det är korta promenader med saker att titta på längs med vägen och bra skyltat. Realtivt handikappsvänligt med ramper. Cafet håller öppet på sommaren platser för eget fika finns överallt. Kommer du från Östersundshållet ska du åka E14 ändå till avfarten till Nälden i byn Kingsta. Du åker sedan över järnvägen i Nälden och tar vänster efter bron. Sedan följer du den fina vägen mot byn Glösa. Det är skyltat därifrån. Kommer du från Årehållet svänger du av vänster i Mörsil mot byn Semlan och följer vägen som bland annat passerar Bleckåsen. Från Östersund är det ca 5 mil.