Om att hantera höstmörkret

IMG_8505

Dagarna är korta och det viktiga dagsljuset är oftast blekt i december/januari. Jag försöker att nyttja det så gott det går.

Det är mitt sista veckotema i nätverket Bloggar om Hälsa och handlar om hur vi tar oss igenom/hanterar höstmörkret. Om vi har några knep att göra det lite lättare och vilka de är i sådana fall. Vi påverkas olika av den mörka årstiden som kommer nu. En del blir nere och deppiga andra klarar det bättre. Var vi bor tror jag spelar en roll också. Här uppe blir den mörka årstiden ljusare med all snö. Längre söderut kanske en period av regn, rusk, kalla grader och mörker.

Jag själv påverkas inte så mycket av mörkret även om slutet av oktober och början av november kan vara jobbiga om inte snön har kommit. Det är mörkt när jag gått ill jobbet och när jag åker hem. Strax efter övergången till vintertid är jag som tröttast till skillnad mot övergång från vintertid till sommartid där jag egentligen borde vara mer trött eftersom jag ”förlorar” en timme. Nu innan snön gör det ljusare tappar jag lite fokus och orientering, vill helst inte köra bil. Allt flyter samman på något sätt. Samtidigt har den mörka årstiden sin tjusning också. Tända ljus, skidåkning i det bleka rosa december- och januariljuset. Kylan och snön och friskheten utomhus. Jag är mer vintermänniska än sommarmänniska.

För att ta mig igenom den här perioden som är nu, när det lite grått och färglöst har jag ett par knep som gör det lie lättare;

  • Även om det är skitigt, kallt och eländigt att träna den här tiden på året så går det att göra det lite mysigare. Med pannlampa, sällskap och en termos kaffe blir träningsrundorna trevligare och ett fint avbrott i vardagen. Något att längta till under dagen och minnen att spara på. Den här hösten har jag sprungit med pannlampa för första gången på mycket längre och det är lika fint som att cykla.
  • Jag äter lite extra d-vitamin och försöker att få i mig så mycket grönt jag kan. Jag vet inte hur vetenskaplig bättre det är men jag känner att jag blir lite piggare.
  • Jag försöker att sova mer. Det är faktiskt lättare att gå och lägga sig när det är mörkt. Sömnen är viktigt för att man ska må bra.
  • När snön kommer och de tär skidsäsong försöker jag att få till så mycket träning utomhus i dagsljus som det är möjligt. Dagsljuset är jätteviktigt för oss här uppe. Vi får mindre av det och det är genom det vi får D-vitamin. På veckorna finns det sällan tid för träning i dagsljus, inte så mycket som jag skulle vilja. Då försöker jag att ta en stund ute varje lunch. Det lilla gör mycket i längden.
  • Vi passar på att elda mycket i vår öppna spis. Det som förhöjer vår lilla stuga. Det hör hösten och vintern till. Sommartid underhållseldar vi för att det inte ska ryka in så mycket sedan och se till att elda ur stocken. Att få börja elda på hösten är något speciellt och faktiskt något jag längtar till. Då glömmer jag hur mörkt och tråkigt det är utomhus. Självklart händer det att vi både grillar korv och gör klämmackor över brasan.
img_5777

Mysfaktor, värmekällla och det som gör höstmörkret lite lättare. Spisen alltså, inte herren på bilden även om han förvisso har alla egenskaperna.

Påverkas du mycket av mörkret? Kanske har du några knep att dela med dig av för att göra den mörka årstiden lite ljusare? Berätta gärna, i en kommentar eller kanske i ett eget inlägg.

Vill du få fler tips och tankar kring ämnet ska du kika in hos Emma

7

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

3 Comments

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: