• Vardagligt

Trondheim genom kameralinsen – ett av alla höstminnen

Över middagen hemma i köket på Ringvägen i början av oktober bestämde vi oss för att åka till Trondheim. Jag hade tittat på vädret som såg att bli riktigt bra den helgen. Nere i stugan skulle det vara bra men en del snö på fjället. Jag skulle inte kunna gå långt. Hemma i stan känns allt så tråkigt och vardagligt. Vi behövde få komma bort. Få något annat att prata av, ett avbrott i en vardag som kantas mer av irritation och mitt dåliga humör än den vanliga sköna lunken som vi har Hasse och jag.

Det hade varit slitsamma veckor där jag gråtit så många tårar att det är konstigt att det finns några kvar. Att leva med mig har nog inte varit så enkelt under den här tiden sedan operationen. Vi behövde vårda vår relation, så som man verkligen behöver i bland. För oss kanske ännu viktigare nu och åren går och man tar lätt varandra för givet. Det blir 10 år till sommaren och vi är bästa vänner, tycker om att göra saker i hop. Oftast i träningskläder. Sedan hamnar vi som säkert många andra i det vardagliga hänget med varsin telefon i soffan, eller upptagna med något på varsitt håll. I bland behöver vi bara lite helglyx för att bli människor igen och kanske uppskatta varandras sällskap lite mer.

Trondheim ligger på lagom avstånd för en spontant helgutflykt. Ett par timmar i bil, ungefär lika lång tid med tåg. Vi valde det första av den enkla anledningen att vi ville vi ha möjlighet stanna vägen dit och hem om det dök upp något spännande.

Vi hade egentligen ingen större plan med helgen mer än att strosa i stan och fota. Äta gott på kvällen och njuta av hotellfrukost. Sist vi var i Trondheim var det en snabbvisit en söndag när det mesta var stängt. Vi var på väg hem Oppdal och stannade till för att titta på Nidrasdomen och hitta något att äta. Vi åt take away-kaffe och macka på Kristanstens Fästning och sa att det skulle vara roligt att strosa runt i bland husen och gatorna nedanför Fästningen. I det centrala Trondheim och det gamla Bakklandet.

Vi bokade ett hotellrum för Hasses SAS-poäng på Best Western Chesterfield ett stenkast från tåg-och busscentralen och inte så långt i från själva centrum. En bra utgångspunkt för att kunna upptäcka själva stan och utflyktsmål lite utanför själva centrum.

Vi checkade in och och strosade ett par timmar. Tittade på de fina husen längs med älven. Gick över till den gamla delen Bakklandet med tanken att ta en fika på Dromedar kaffebar men den var fullsatt. Vi gick vidare mellan de gamla husen och hittade så småningom Kafe Soil med en av de godaste cheesecaken jag ätit. Vi satt en stund och jag vilade ett trött knä. Att strosa med kryckor är jobbigare än man kan tro.

Vi gick sedan genom stan tillbaka till hotellet för att få våfflor med brunost till eftermiddagsfika innan vi tog bilen ut till hamnen och det väl fotograferade och kända röret. Vi parkerade dock först nere vid Korsvika och strosade en stund på stranden i eftermiddagsljuset.

En liten bit av fjorden, lite havsluft och exotiskt för mig som bor i inlandet. Och svårt att ta sig fram utan kryckorna på stenhällarna. Ute i horisonten syntes Munkholmen. En sevärdighet man når sommartid.

På kvällen hittade vi de bästa burgarna vi ätit på mycket länge på restaurangen Bror bara ett stenkast från vårt hotell. Bra priser, god öl och riktigt bra burgare. Vi blev inte särskilt sena utan gick tillbaka till hotellet före 10.

Söndagen ägnade vi åt att promenera genom stan igen. Ned förbi Nidarosdomen och via Nidälven mot Baklandet och tillbaka mot hotellet. En frostig förmiddag med sol som värmde. På söndagar är det mesta stängt i Norge. Några fik och restauranger hade öppet. Det gav en ganska skön stämning till dagen. Ingen stress, inte särskilt mycket folk ute mer än de som likt oss tog en söndagspromenad.

Vi sa till varandra att det är roligt att få upptäcka en stad genom att promenera och verkligen titta. Upptäcka de där små sakerna som man kanske inte ser annars. De som blir tydligare när kameran är med. Jag gjorde en sådan fotopromenad i min egen stad- Östersund för något år sedan. Tittade på husen på ett annat sätt, letade efter motiv som jag inte ser annars. Jag skrev om det här.

Vi tog en fika på Dromedar Kaffebar i Baklandet. Ett tips jag fått. Vi stannade och tittade på de gamla husen längs med älven.

Hus kan bjuda på spännande linjer och former.

Vi checkade sedan ut från Hotellet och åkte till Hell. Ett litet samhälle strax utanför Trondheim. Bara för att få fota den klassiska skylten vid järnvägsstationen. Vi stannade sedan till vid den gamla fästningen i Hegra innan vi åkte hem till Östersund igen.

Det blev en sådan där fin helg att minnas och ett fint sätt att se en ny stad på. Vi åker sällan i väg utan att ha en plan, eller utan träningskläder eller cyklar för den delen. Bara med tanken att ta helgen som den kom. Äta gott och få umgås och komma hem med varsitt minneskort fullt med bilder.

Ett av de finare höstminnerna!