2x5000m – en SkiErgfavorit

Så här trött och glad kan man se ut efter ett intervallpass strax under tröskelpuls.

I helgen kände jag att jag inte riktigt har stakningen i kroppen vilket självklart inte är särskilt konstigt. Jag har bara betat av ett par stakpass i SkiErg:en efter avslutad skidsäsong i våras. Cykel bygger inga starka stakmuskler och styrketräningen har legat lite i träda så att säga. Min tanke i våras var att försöka hålla i stakträningen under sommaren. Köra regelbundna pass i stakmaskinen. Det gjorde jag inte.

Planen för den här veckan var ett intervall pass på tisdagen. En variant jag snappade upp via Erik Wikströms blogg. (Är du minsta skidintresserad in och läs hans inlägg!) 2×5000 meter. I mitt fall den lite mindre tuffa varianten med 3 minuters vila och lite under pers. Nu har jag inte provat att persa på 500 meter så jag tänkte att jag lägger mig på tröskelpuls.

Jag värmde upp i 10 minuter och körde sedan i gång på motstånd 9 i vårt gyms concept 2. Kändes ganska bra. Insåg sedan att jag hade glömt mina cykelhandskar hemma. Förstod att det skulle bli blåsor innan passet var över. Första 5000-tusingen gick på 24,06 och jag hade svårt att få upp pulsen över 80%. Antal drag per minut varierande kraftigt och jag hade lite svårt att hitta rytmen. Det brukar vara så för mig i stakmaskinen. Det är inte riktigt som att staka ute på skidor. Men det kändes bra.

IMG_7510

Första av två.

Efter 3 minuters vila drog jag i gång andra intervallen och fokuserade på att hitta en jämn och fin rytm. Återigen hamnade pulsen lite lägre än vad jag hade tänkt. Nu fick jag däremot till lite jämnare dragfrekvens. För att lura hjärnan lite visualiserade jag 5 km-slingan på Katrina. Den kan jag utantill och vet vart jag befinner mig avståndsmässigt. Det hjälpte den annars lite montona känslan. 25 minuter rann i väg. Det hjälpte även mot smärtan av skavsårsblåsor på höger hand. Att tiden blev lite längre i andra intervallen skyller jag helt enkelt att jag fick stanna ett par gånger och byta handgrepp för att minska smärtan. Handskar nästa gång.

Andra intervallen av två. Nästa gång ska jag trycka in passet som helhet. Bara jag klurar ut hur för menyn är allt annat användarvänlig.

Trots lite blåsor och lite lägre puls än jag hade planerat så var det här nog det roligaste intervallpasset jag gjort i SkiErgen hitintills. Även om 5000 meter känns som en evighet de första minuterna så gick tiden fort. Sista intervallen hamnade jag i fin rytm och känslan av att tappa lite tid och rum infann sig. Så som det gör jag när jag stakar ute. Det händer aldrig på trainern hemma i vardagsrummet.

Har inte du inte testat upplägget tycker jag du ska göra det! Jag själv ska väl försöka att persa på 5000 meter…lite längre fram.

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

6 Comments

  • Hans

    december 2, 2015 at 13:57

    Kul att du gillar skierg-maskinen, själv ror jag mkt på concept 2. Måste dock säga att jag föredrar kortare intervaller än 2x5000m. Det är ju riktigt långt.

    Svara
    • Helena

      december 2, 2015 at 16:17

      Den är faktiskt trevlig. Däremot har jag svårt att gillar min trainer. Rodd försöker jag med i bland men det blir inte mer än ett par minuter för uppvärmning.
      Det är det förvisso men tiden gick fort i går. Kör jag trainer är intervallerna ofta korta, även om jag kör rena tröskelpass, 8-10 minuter. det blir för montont.
      Du har inte några bra intervalltips att komma med?!

      Svara
    • Helena

      december 3, 2015 at 10:05

      Tack! och tack själv för bra skiergintervallstips! Tja jag har brukat köra med mina cykelhandskar. På Skiergen som finns på gymmet är det enbart platshandtag, rem saknas så det har fungerat bra. Med kontrollrem hade det med all säkerhet inte fungerat så bra. Ska ta tipset till mig och ta med mig skidhandskar nästa gång!

      Svara

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.