Ska vi prata lite om cykelbyxor – favorit i repris

När jag ville prata cykelbyxor med er för något år sedan blev det ett väldigt uppskattat inlägg. Ett av de inläggen som har fått flest sidvisningar. Anledningen till att jag skrev inlägget var då för cykelbyxor  och varför man ska ha det var den vanligaste frågan jag fick av mina spinningdeltagare. Cykelbyxor drog många gånger till sig nyfikna blickar i omklädningsrummet före spinningen och många undrade varför man ska ha padding. Jag skrev därför ett inlägg om det man kanske funderade på men vågade inte fråga om. För att det kändes som alla vet allt om cykelbyxor. 

Så jag gör en favorit i repris och kanske allra mest vänder mig till dig som ännu, för jag ännu om du inte provat, som aldrig skulle kunna ha och det tycker att det är fånigt. Just för dig! Men även för er andra också även om inlägget blir av basicnivå. 

Utan ”blöjbyxa” klarar jag mig inte mål.

Vad är en cykelbyxa?

Det är inte de där glansiga korta ”shortsen” som för något år sedan var väldigt populärt under kjolen. Inte i mina ögon och inte i relation till cykel eller spinning.

De där sakerna hade inte det viktigaste som gör cykelbyxan till rumpans bästa vän – Paddingen eller blöjan som en del säger. Det det en byxa med vaddering. Inga konstigheter. Cykelbyxor med hängslen kallas för bibs.

Cykelbyxor ska vara gjorda i material som andas oavsett om du ska spinna eller cykla i dem. Precis som med träningstighsen är det viktigt att värmen från kroppen går ut och inte ger ett våtvärmande omslag.

Varför använda en cykelbyxa med padding?

Jag har ofta fått frågan hur man undviker att få ont om bakdelen vid spinning. Även om spinningsadlar i regel är förhållandevis tjockt vadderade hamnar mycket tryck på sittben och underliv. Din sittställning påverkas också hur trycket fördelas och sadeln kanske inte alls passar din bakdels utformning. Du kanske sitter ned ganska mycket och är du ovan är ett låt oss säga 55 minuters pass lång tid för bakdelen.

  • En annan orsak om än så viktigt och något jag återkommer till lite senare är det skav och den friktion som dina underkläders sömmar kan skapa. Självklart går det att ”vänja” rumpan att härda ut i vanliga träningsbyxor. Men det är synd att obehag och smärta ska störa. Och om kanske gör att du slutar spinna. Det finns gelöverdrag som du kan köpa och som fungerar bra inomhus.
  • På en vanlig standardcykel är sadlarna lite mjukare och breda. Det fungerar bra för ändamålet. På en landsvägscykel eller mountainbike är sadeln däremot smalare, mer avlång och hårdare. På en sådan sadel ska du sitta under lång tid och många mil. Utan att ha en vadderad cykelbyxa blir det i längden smärtsamt.
  • För sittställningen du har när du cyklar, främst på landsvägscykeln inte fungerar med bred sadel. På mountainbiken ändrar du kroppsställningen lite oftare och då känns sadeln lite mindre.

Paddingen fungerar enkelt uttryckt som en dämpning. Den avlastar tryck på känsliga delar och ger komfort. Ju tjockare och fastare paddingen är ju bättre är den även om det kan skilja mycket mellan märken på cykelbyxor och utformning på paddingen.

Även om du använder en cykelbyxa med padding kan du behöva se över din sadel så att den passar just dig. Det finns sadlar med bland annat gel, sadlar som är urgröpta i mitten, olika långa och sadlar som är riktigt hårda. Val av sadel är individuellt och har du mycket besvär kan det vara värt att att hjälp av en butik för att prova ut en sadel som passar.

Tight lycra fungerar lika bra på skogshojen som här eller på landsvägsracern eller spinningcykeln.

Baggy eller lyckra

Det vanligaste man förknippar en byxa med är de där tighta som cyklisterna ”ute” har. Det finns en poäng i att de är just det. En byxa som fladdrar tar mycket vind. För mountainbikecyklister som kör tex i skogen eller på fjället spelar aerodynamiken ingen större roll och därför finns det massor av snygga mer baggyliknande cykelbyxor eller shorts med vaddering. Det funkar fint även på långlopp! Tävlingscyklister på mtb har oftast men inte alltid tighta byxor.

hopp

Stigcyklarshorts som jag kallar dem. Finfint på skogshojen.

Vad ska jag tänka på när jag köper ett par?

  • Ska du cykla mycket och länge och kanske även utomhus behöver du en bra vaddering.
  • Den ska kännas tjock och stabil när du håller i byxan, inte tunn och fladdrig.
  • Tights eller Baggy? Smaksak och ändamål med din cykling.
  • De ska sitta bekvämt och inte vara för stora om det är tighta cykelbyxor du siktar in dig på.
  • Baggybyxor ska vara i följsamt material så att du har full rörelsefrihet

Vilken längd?

Det finns cykelbyxor i många längder. En del slutar långt upp på låret, några lite längre ned mot knät, en del är av trekvartsmodell och en del ”hellånga” men de brukar ofta sakna vaddering. De används ofta som ett andra lager vår/höst/vinter.

Trekvartslängd kan vara skönt för knäna med den extra värmen det ger men kan orsaka lite skav i knävecket.

Korta cykelbyxor i tight modell ska ha en bra ”gummering” i bensluten. Det gör att byxan sitter där den ska och förhindrar att den ligger upp på låret. Den gör också att benvärmare hålls på plats. Gummeringen får däremot inte smita åt för hårt. Se till att det inte finns sömmar som kan skava.

Det är en smaksak det här med längden. Se bara till att de inte blir för korta. Och strunta i eventuella ”regler” kring benlängd.

Hängslen eller inte?

Det är en smaksak. Hängslen gör att du slipper få en glipa mellan byxa och tröja när du sträcker ut dig. Du slipper också känna en byxlinning som kan klämma lite och skapa obehag. Det är lättare att låta magen vara naturligt utspänd. De glider inte heller ned. Nackdelen är att för oss kvinnor blir omständligare att kissa när allt ska av. Därför kan cykelbyxor utan hängslen göra kisspauserna lite lättare. Dock finns det tjejmodeller med tex halterneckhängslen eller knäppning i ryggen som gör det lättare att ta av och på sig hängslena utan att ta av sig cykeltröjan. Vissa märken av cykelbyxor har även hängslen som går mellan brösten för att underlätta och sitta skönare.

Vill du inte ha hängslen (oavsett om du är man eller kvinna) finns det många bra modeller som har en mjuk och följsam linning. Undvik dock modeller med snöre i midjan.

Herr eller dammodell?

Bortsett från att en del dammodeller i bland har en ”tjejig” design vad gäller färger och mönster tycker jag personligen att det är bäst att prova sig fram oavsett kön vad gäller olika märken. En dambyxa har padding utformat för damer och vice versa för en herrmodell. Vi är ju anatomiskt olika till naturen. Men för min kropp har herrmodeller fungerat bäst. En herrbyxa har oftast lite längre ben vilket i bland gör att mina byxor blir lite långa.

Priset och märken?

Så här är det. Du får vad du betalar för i de flesta fallen. En dyrare byxa har en bättre padding och  bättre gummering vid benslut samt svalare material. Du behöver kanske inte ha en byxa för ett par tusen i spinningsalen men snåla inte för mycket. En bra byxa ligger runt 500 kr och uppåt. Sedan finns det som med allt annat vissa märken som kostar mer än de smakar.

Och på tal om märken så prova dig fram! Googla på vad andra tycker, tipsar och ger råd om. Ska jag nämna något tycker jag Craft gör bra byxor som inte kostar skjortan. Välj i sådana fall byxor från en lite högre prisklass och uppåt. Jag gillar även Verge. Våra Happyridekläder kommer i från dem.  Assos är ett märke jag drömmer lite om men inte känner att jag har råd att köpa även om alla hyllar deras padding.

För dem som drar lite större storlekar.

När jag skrev om cykelbyxor första gången fick jag många frågor om vilka märken som har lite större storlekar. Det var uppenbarligen svårt att hitta cykelbyxor främst som kvinna och när man har storlekar över L och XL. Herrbyxor finns i större utsträckning i stora storlekar.

I bland annat Crafts sortiment av cykelbyxor för tjejer går storlekarna upp till XXL. Ett annat tips kan faktiskt vara att välja en herrmodell om du tycker att paddingen fungerar bra.

Bonustips

Oavsett om du cyklar landsväg eller mountainbike fungerar faktiskt ett par stigcyklarshorts fint som ett extra isolerande lager kalla vår/höst och vinterdagar. Jag har under vintern inte använt mina flossade långa cykelbyxor utan i stället haft vanliga löpartights med shorts över. De står inte bara emot vinden utan värmer också. Att shorts inte ”förknippas” med landsväg struntar jag fullkomligt i. Vintertid handlar det om att inte behöva frysa mer än att blidka stilpoliser!

Shorts som extra lager. Kanonbra!

Så till sist och det viktigaste!

Nu när du förhoppningsvis fått lite kött på benen och kanske tycker att det är lite mindre fånigt ska jag ge dig mitt bästa tips.

Inga underkläder under. Inte under några omständigheter trosor eller kalsonger. Du går och köper ett par fina och bra brallor och struntar inte i att hoppa i den näck nedtill. Hoppar upp på spinningcykeln eller hojen och får skav. Så onödigt dumt. Paddingen är gjort för att vara närmast kroppen.

Låter det konstigt? Det är helt okej. Det är av den anledningen till att det ser lite underligt ut när jag byter om. Har hon inga trosor tänker en del? Nej det har jag inte.

För vet du vad? Cykelbyxan ska tvättas efter varje gång den används. Inte dugg annorlunda mot de underkläder. De använder du ju direkt mot kroppen. Inte det minsta äckligt eller hur?

Att irritation i huden uppstår beror i bland på att cykelbyxan inte tvättas mellan varje gång. Irritation kan även uppstå av värme och friktion under lång tid på sadeln, då är rumpkräm bra. Mer om det hittar du ett tidigare inlägg här på bloggen!

Så investera i ett par bra cykelbyxor. Strunta i om det ser roligt ut eller känns konstigt med blöja i byxan. Du vänjer dig och jag lovar att rumpan blir mycket gladare!

Vill du läsa ännu mer kring cykelbyxor, krämer och framförallt om skav tycker jag du ska läsa Elnas fantastiskt bra inlägg som du hittar här!

 

 

5
Share

10 Kommentarer

  1. Pingback: Ska vi prata lite om cykelbyxor? - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  2. Cykelbraxxx kan man aldrig tjota för lite om! Tänk om det fanns en grym universalmodell! (fast då skulle vi cyklister ha för lite att prata om…)
    Cykelkatten – Cykel, punk och kärlek! recently posted…8 saker du som cyklande tjej inte måsteMy Profile

    • haha hur skulle det se ut då! Jag gillar faktiskt herrmodeller mer, kanske för att jag inte har en typiskt kvinnlig kropp..jag är lite utplattad, som om det åkt över en asfaltsvält. Å andra sidan har jag väl inte heller gått igenom hela utbudet av kvinnopads heller.

  3. Har hittat min drömskärning av hängslen som jag misstänker att Decca har patent på, annars skulle väl alla märken ta efter: det handlar om att hängslena går ihop ungefär mellan bysten och lagom långt upp över magen, sitter som ett smäck, ahh!!

    • Det lät som en riktigt bra skärning! Ska kika på den..har inte hört talas om Decca så tack för tipset 🙂

  4. Alltså, jag minns hur naken jag kände mig första gången jag skulle ha cykelbyxor på mig, så himla konstigt att inte ha trosor under. Det var nittiotal, det var ett par Pearl Izumi utan hängslen och typ åtta år senare när jag började träna igen plockade jag fram samma par och började spinna i och spinnade i dem tills de var alldeles utslitna. Superbra inlägg förresten, cykelbyxor kan man aldrig snacka för mycket om!
    Elna recently posted…Nya laggen provkördaMy Profile

    • Var det sämskinn också?? Tack Elna, ditt inlägg om samma sak är lika grymt och lika aktuellt även i dag 🙂

  5. Hej

    Jag skall cykla från Sverige till Sibirien och letar nu efter min perfekta cykelbyxa och hamnade på din blogg och blev störtförälskad i din tröja på översta bilden. Hade väldigt gärna cyklat i en sån efter att ha bott i Östersund i 11 år. Var fick du tag på den och har du möjlighetvis några kontaktuppgifter till dem att sända mig? Hade varit jättesnällt. Tack på förhand.

  6. Pingback: Stigcyklarshorts - Kellys Rider - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  7. Pingback: Don’t panic! Här är mina bästa sista minuten-tips inför Vätternrundan – Cykelkatten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge