• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Good enough eller det är ok att vara ur form

Good enough eller det är ok att vara ur form

Just nu känns min träning som ett oskrivet blad. Jag hade någon form av plan tidigare i höst. En tanke om hur jag skulle lägga upp min ram under veckorna. Det gick inget vidare.

Jag registrerar all träning på Funbeat och har så gjort sedan 2006. Smidigt att kunna gå tillbaka och se hur jag lagt upp det som fungerat bra och även lära mig av det som inte fungerat. Träningsdagboken är också bra för att påminna mig själv om att vila. När kroppen känns sliten och jag tränar i sirap brukar det i regel betyda att jag haft många träningstimmar på kontot veckan innan. Men det finns alltid undantag från regler. Som nu.

Mina senaste träningsveckor har varit halverade i tid och mängd än vad det brukar ha varit den här tiden. att träningstiden är mindre beror ju till största del på att distanspassen har uteblivit eller inte riktigt kommit i gång ännu. Skidåkningen har varit sporadisk på helgerna och kvällstid lockar inte långa cykelpass med pannlampa. Styrkepassen och måndagsintervallerna är inte särskilt lång i tid mätt. Men å andra sidan är det ju kvalitet och inte kvantitet som räknas.

Jag borde ju egentligen känna mig piggare än vad jag är sett till antal timmar som jag är i rörelse just nu. Men riktigt så är det inte. Jag är seg, trött och lite omotiverad efter jobbet. Det tar emot att plocka fram vinterkläder och ladda pannlampor. Det tar emot att gå över på gymmet. Så jag passar på att vila lite extra och blir ännu tröttare.

Å andra sidan och något som slog mig sist jag var ute med Happygänget att det är helt i sin ordning att jag känner mig totalt ur form när det kommer till cyklingen. Att det är precis så som det ska kännas i kroppen just nu. Det ska inte vara sprättiga ben eller bra tryck uppför. Visst känns det lite nedslående när jag sladdar längst bak på morgoncyklingen och inte har en chans att hänga med i ett ryck. Eller när benen skriker så fort det går uppför. Det däremot känns bra är de tröskelintervaller vi kör jag och Hasse.

Jag tänker lite att det är nu jag bygger en bättre grund som kommer att göra mig starkare till våren. En form av uppbyggnadsträning även om jag samtidigt ska försöka att bli så bra jag kan på skidor. En omöjlig kombination men på något vis har jag fått till det de senaste åren. Skulle jag vara i riktigt bra cykelform nu har jag inget att förbättra till våren.

Det är helt okej att känna mig ur form och det jag gör just nu är good enough. 

15252536_10207692136971891_2358497708185723407_o

Från Global Fatbike day, sådan där rolig cykling utan krav på fart. Passar bra nu. Foto; Jimmy Edlund

2

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

6 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: