• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Så syns din cykel i trafiken- en liten guide

Så syns din cykel i trafiken- en liten guide

Det är mörkt nu, både på morgonen och kvällen. Det slog mig häromdagen på väg till jobbet att många faktiskt inte syns på sina cyklar. En del utan lyse, några med blinkande framljus och de allra flesta utan reflexer. (Skrämmande många utan hjälm när det var som allra halkigast men det är en annan sak) Jag ska inte vara allt för orättvis, jag har mött många skolexempel på rätt utrustad cykel med reflexer och lampor.

Visste du att det är dryga böter bara på en simpel sak som att inte ha reflxer i ekrarna? Fånigt kanske några tycker när polisen lägger resurser på att kontrollera cyklister när det finns annat som kan anses som viktigare. Men det är viktigt det här. För din egen skull och för andras. Det är klokt att se till att synas. Några exempel på böter:

  • 500 kr om ljus fram saknas. Det gäller även om du har lampa men inte satt på den.
  • 500 kr om ljus saknas bak.  Likaså här, har du lampa men den är släckt kostar det.
  • 500 kr om reflexer saknas.
  • 1000 kr om både belysning fram- bak och reflexer saknas.
    Källa: Polisen

Det finns roligare saker att lägga en femhundring på eller hur? Och du, det här gäller även om du ”bara” transporterar dig till skogen med din mtb. Strunta i om andra inte tycker att det är så korrekt att släpa runt på reflexer i skogen. Det är för din egen säkerhet.

Men hur ska du göra för att synas och leva upp till de krav på belysning och reflexer som faktiskt finns?
Det är inte så svårt! Vi kör en liten guide. (vill du veta mer så besök Transportstyrelsens hemsida om cyklar)

  • Lyktan fram ska ha vitt eller gult ljus.
  • Det ska finnas en vit reflex fram. Har din lampa reflexglas som vissa lampor har kan den ersätta den vita reflexen.
  • Lyktan fram ska ha en ljustyrka som syns på ett avstånd på 300 meter och har den bländande ljus ska du snabbt kunna blända av.
reflexer1

Reflex och lampa. Enkelt.

  • Bak ska du ha en röd lampa. Den får blinka om den gör det med minst 200 blinkningar per minut. Jag har inte räknat mina blinkningar och kör därför lampan i fast lysläge.
  • Du ska även ha en röd reflex bak. Som med framreflex kan en baklampa med reflexglas ersätta den. Min lampa har reflex därför enbart den bak.
reflxer3

Din lampa får blinka om den gör det tillräckligt mycket per minut.

  • Cykeln ska även vara utrustad med reflexer åt sidorna, orangegul eller vit. På din pendlarhoj/damtralla funkar det fint med de där vanliga hjulreflexerna som alla standardcyklar har. Dock kan de vara en potential fara på din racer eller mtb, främst om de sitter i ekrarna fram. Lossnar de blir de projektiler eller så tar det tvärstopp. Ett alternativ som är godkänt och syns bra är små reflexpinnar som du sätter längs med ekern. En nackdel är att de inte passar med alla platta ekrar.
reflexer

2 stycken reflexpinnar i bakdäcket, monterade mitt emot varandra. Skapligt synliga eller hur?

Slutligen så är blinkande lampa fram inte okej. Det är helt enkelt förbjudet. Det finns enbart 7 sorters blinkande ljus som är godkända där ingår inte ljuslykta fram på cykel. (Källa Transportstyrelsen. )

Enkelt eller hur? Addera gärna en reflexväst för extra synlighet. Ut och cykla med dig!

3

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

7 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: