skor1

Vinterskor är nästan ett måste för vintercyklister. Visst fungerar det med vanliga cykelskor och ett par tjocka vinterskoskydd om man bor lite längre söderut där temperaturen sällan kryper ned så mycket under minus.  Men även regn och blåst gör fötterna kalla. Fördelen med vinterskor är att de ofta står emot väta vilket gör höstturerna lite skönare och mindre kalla. Cyklar man i minusgrader är det lätt att fötterna blir kalla i skoöverdrag när snö och fukt gärna tränger sig upp vid klossarna och in under skydden. Just där klossarna fäster är det svårt att isolera. En vintersko är skyddad där och har en tjockare sula för att isolera mot kylan. Även om de står emot väta har de allra flesta ett material som andas. Vid riktigt kyliga cykelturer är det inte dumt att addera en extra sula i skon och vill man kan man dra ett par skoskydd över. Händer och fötter är två utsatta delar när man cyklar. Till skillnad mot löpning eller skidåkning rör du inte händer och fötter på samma satt. Du sitter dessutom fast i ett par pedaler av metall som effektivt leder in kylan mot foten. Vinterskor kostar en del men är i mitt tycke en väl värd investering om du cyklar en del under vintern, oavsett om det handlar om träning eller om att pendla till jobbet.

Jag har fått möjlighet att prova ett par riktigt fina vintercykelskor från Diadora som finns att köpa hos min samarbetspartner Egons cykelaffär i Östersund. Modellen heter Polarex Plus och är toppmodellen i Diadoras vinterskoutbud. Skon har sk BOA-spännen där du drar åt snörena med hjälp av två rattar och en kardborreknäppning runt vristen. Materialet i skon är vattenavvisande och andas. Diadora kallar det för DiaTex.

Jag har sedan tidigare ett par vinterskor från North Wave som hållit fötterna varma under vintern som gick. De lite kallare dagarna adderade jag ett par sulor och ett par extra ullstrumpor. Jag har varit riktigt nöjd med dem och därför var det lite spännande att prova ett annat märke och se om de kunde leva upp till mina gamla.

Jag har haft ett par sommarcykelskor från Diadora för ett par år sedan som jag inte riktigt gillade. Dels kändes de ganska trånga i passformen och klossarnas infästningssystem hade mycket kvar att önska. Hurvida den lösningen är bättre nu ett par år senare återstår att se.

Utseende och passform

Skorna ser nätta ut trots att att de var i en storlek större än mina sommarcykelskor. Vinterskor ska helst köpas i en storlek större än vad du vanligtvis har. Dels för att luft isolerar och dels för att du ska få plats med extra strumpor. Designen på skon är snygg, svart och gult gör sig bra tillsammans.

Vid en första anblick såg de här skorna låga ut i skaftet vilket också blev en reaktion på ett Instagraminlägg jag delade. Vinterskor bör vara ganska höga i skaftet för att skydda mot snö. Jag var tvungen att mäta mina gamla skor med dessa och det skiljde inte nämnvärt i höjd. Däremot är både denna sko och min gamla inte de med högst skaft av de vintercykelskor som finns. Men jag har inte upplevt att det varit något bekymmer med snö i skoskaften.

Skon har vad Diadora kallar för ”Race plus fitting” som ger extra plats för tårna. En större tåbox är bra eftersom det blir kallare om fötterna om skon är för trång. För mig med lite bredare fötter satt skon mycket bra och tåboxen lagom stor. Skon känns varm och välisolerad och sitter bra när man dragit åt spännena. Fördelen med dessa spännen där du drar åt med en ratt är att du slipper få barr och annat i kardeborren som så småningom gör att den gärna lossnar. det är också lättare att dra åt skon så tight som du vill ha den. Spännet och snörena är rejäla och känns som de kommer att hålla länge.

Yttersulan är grov med rejält mönster vilket är bra för greppet om du går lite i skorna. En lite grövre sula isolerar också bättre mot kyla.

skorpahojd
Yttersulan är grovmönstrat vilket gör att man inte halkar lika lätt i dessa. Diadoras lösning med platta för spd-klossen skyddar effektivt sulan från klossmärken.

Under aktivitet

Jag har använt skorna under både lite varmare temperaturer och lite fler kallgrader och jag upplever att de håller fötterna varma även med en tunnare ullstrumpa och utan extra sula. Det lovar gott inför vinterns riktigt kalla rundor. Lika nätta som de ser ut är de även på fötterna och skillnaden mellan dem och mina sommarcykelskor är liten trots att den här skon är en storlek större än jag har sommartid. Jag får ut kraft i pedalen och foten håller sig på plats i skon vilket den inte riktigt gjort i mina andra vinterskor. I den vill foten gärna glida lite fram och tillbaka.

Snö och spd-klossar kan vara ett gissel. Framförallt om de tär lite blötare klabbsnö. Det samlas gärna snö i pedaler och klossar när man klickar ur och klickar i. Det här bekymret är självklart mindre om man enbart cyklar på vägar och inte går så mycket under rundan. Jag upplevde att det var lättare att få bort snön ur klossarna jämfört med mina andra vinterskor och att det samlades mindre. Om det beror på ren tur eller skon låter jag vara osagt.

En fördel med BOA-spännena är att du lätt kan spänna upp och spänna om dem under turen om du behöver justera passformen. Visserligen är det svårt att ”dra” åt fel håll på den ena skon men det är nog en vanesak.

Reflexer kan man inte få för mycket av och ett stort plus är på den här skon är reflexöglan bak. Den syns bra i mörkret! En liten detalj som gör mycket helt enkelt.

img_7337
Dra ut för lossa och tryck in och snurra för att spänna. Enkelt.
img_7345
Snörena är rejäla i något nylonliknande material som säkert håller mycket länge.
vintercykelskor
En liten detalj som är viktigt, reflexer så att du syns. Sådana kan man inte få för mycket av.

På plussidan

  • Vikten. Skon känns lätt och styv som en sommarsko. Mycket för den styva carbonssulan och att skon är nätt i sin passform.
  • BOA-systemet för att spänna åt skon. Enkel att dra åt och få en tight passform och lätt att lossa genom att dra ratten utåt och kliva ur skon.
  • Plastplattan som spd-klossarna sitter i. Dels skyddas carbonsulan från att få klossmärken och att det inte fastnar lika mycket snö i klossarna och lättare att sparka ur snön.
  • Passformen. Skon sitter riktigt skönt på foten.
  • Att de är vattentäta men ändå ventilerar bort överskottsvärmen.
  • De håller värmen bra.
  • Att sulan har ett grovt mönster som gör att man inte halkar lika lätt i skorna när man går i dem.

På minussidan

  • Skons skaft kan upplevas som lite för lågt av dem som vill ha högre och risken att plösen blir våt när det regnar är stor. Den är inte lika vattenavstötande som resten av skon.  Skaften är dock betydligt högre än på en sommarcykelskor och håller undan snön bra förutsatt att du inte pulsar i djupsnö.
  • En petitess men höger skos spänne snurras åt ”fel” håll i mitt tycke och blir lite svårt att få lika tight på som höger fot.
  • Infästningssystmet med sina upphöjda klossar bredvid spd-klossen kan samla på sig ganska mycket smuts när det inte är snö. Barr, lera och annat som är lättare att peta ur på vanliga infästningssystem.

img_7330

Sammanfattningsvis

Diadora har gjort ett par riktigt fina och bra vintercykelskor som både sitter bra på foten och är lätta att justera tack vare de sk boa-spännerna.  Sulan är av carbon och riktigt styv vilket ger fin kraftöverföring. Passformen är bra och skon känns inte klumpig som vinterskor annars tenderar att göra när man väljer en sko i större storlek än vad man vanligtvis har.

De håller värmen fint i normala vintertemperaturer och med en extra sula och eventuellt skoöverdrag kommer skon att klara även riktigt kalla vinterdagar. Trots att skaftet kan upplevas som kort upplevde inte jag att det var något problem med snö innanför skaftet.

Det är en sko för den kräsne vintercyklisten som vill ha styvhet, lätthet men inte tumma på komfort och värme. Att det är lättare att klicka i och ur pedalerna även om det är klabbsnö som annars fastnar i skorna är ett stort plus!

Egons säljer de här skorna just nu för 1695 kr i butik och du kan även beställa dem via hemsidan om du vill. Deras ordinarie pris ligger på 1995. 

vintercykelskor

 

5

3 Comments

  1. Sara Borg november 29, 2016 at 07:42

    Vintercykelskor är verkligen ovärderligt om en vill cykla under den kalla årstiden. Väl investerade pengar.
    Sara Borg recently posted…Var är tekniken?My Profile

    Reply
  2. Elna - cykellycka, mjölksyra & äventyr november 29, 2016 at 11:36

    Grymmeinlägg! Jag har kört med Diadora några vintrar nu men min sko är en enklare variant än den du testkört och jag upplever att jag kanske skulle behöva något lite varmare, så det här testet kom himla lämpligt!
    Elna – cykellycka, mjölksyra & äventyr recently posted…Det var ju faktiskt rackarns kul…My Profile

    Reply

Lämna gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.