Vinterskor och sadelhöjd 

Bytt till vinterskor? Se över sittställningen

Jag har sedan jag bytte från sommarcykelskor till vintercykelskor inte haft samma känsla i benen. Dels har jag haft en liten känning i knäna och så har mjölksyran kommit fortare än vanligt. Visserligen är cykelbenen inte som i somras, inte lika starka och mjölksyretåliga men ändå en ovanligt seg känsla. Jag har inte haft trycket i dem. Jag funderade fram och åter vad det kunde bero på och om det hade något med min sittställning att göra. För när jag lånat Hasses Fatbike och justerat sadelhöjden inför varje tur har det känts bra.

Jag hade också för mig att jag någonstans läst om vinterskor och sadelhöjd. Att man bör se över sin sittställning. Jag ställde frågan i facebookgruppen Vintercyklisterna och några kände igen sig. Elna hade bland annat fått höja sin sadel med nästan en halv centimeter. Markus hade gjort detsamma.

Jag provade i helgen. Sköt upp den ett par millimeter och kände plötsligt igen mina ben. Mjölksyrekänslan kom när den skulle och jag hade ingen känning i knäna efteråt. Mina vinterskor, framför allt de nya Diadoraskorna är tjockare i sulan än mina sommarskor. Bara några millimeter men det räckte för att det skulle bli skillnad. Millimeter kan i bland vara viktiga millimeter.

Jag kom på var jag hade läst om det här, kom även i håg att jag tipsade om artikeln i ett tidigare Bloggsvep och även delade den i en grupp på Facebook där det diskuterades knäsmärtor vid cykling på Fatbikes. Minnet är som bekant kort. Citatet nedan kommer i från en artikel på Bicyckling.se och handlar om vad du ska tänka på när du byter skor inför vintern. Hela artikeln hittar du här. 

Olika skor, kloss- och pedalsystem bygger olika mycket höjd mot pedalen, så kallad stack. Det har betydelse för din position på cykeln. Ökar stacken med fem millimeter bör du höja sadeln med lika mycket för att inte sitta för lågt, då detta ökar risken för smärta på framsidan av knät. Minskar stacken måste du sänka sadeln för att inte sträcka ut för mycket i knät, vilket stressar senorna på utsidan av knät och kan resultera i löparknä.

3

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

2 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: