Utanför stugan, vit vinterfärg.

Jag hade verkligen längtat efter den här lördagen. Planerat att åka ett länge lugnare pass på skejtskidorna. Jag såg framför hur jag glida fram på skejtbädden. Ta ut skären i treans växel och få upp farten ännu mer i fyrans växel. I de lite brantare backarna skulle jag avslappnat gå upp på tvåans växel med fin rytmik. Jag skulle verkligen njuta av snön, fjällen och skidåkningen.

När jag vaknade i morse såg jag hur solen gick upp bakom Sångbäcken utanför mitt sovrumsfönster. Ett skönt blått morgonljus och en timme senare den orangea solen mot Torrvallenhållet. Det såg med andra ord att bli en riktigt fin dag. Dessvärre fick Hasse migrän av det värre slaget när jag hade tagit mig upp ur sängen. Jag åt frukost ensam och mådde inte riktigt bra själv. Trött och lite lätt illamående. Men jag skulle åka skidor.

Sist vi åkte, för två helger sedan vallade jag med flytande glidvalla. En nödlösning som fungerade ganska bra på hårda isiga spår. Trots mycket tid sedan sista skidturen kom jag mig inte för att att valla ordentligt. Jag borstade belagen och tänkte att det skulle räcka.

Isblått vinterljus där även en radiomast kan vara vacker.

Jag åkte upp på Katrinatoppen eftersom det enligt Skistars hemsida var där det hade preparerats senast. Det har nämligen kommit snö under veckan. Jag mötte dimman där uppe på toppen och ett isblåttt ljus.  Vackert och kyligt. Jag parkerade och gav mig i väg på 9:km:s slingan. Redan efter en halv kilometer förstod jag att kroppen inte var med mig idag. Jag hade stora problem att ta mig förbi ett par damer med hundar. Skejtbädden var inte körd. Tung omfrusen snö och knöligt. Sådana förhållanden som jag har allra svårast att åka i. Framförallt så här tidigt på säsongen. Men jag gav inte upp. Försökte hitta flytet och ta ut skären med det gled inte särskilt bra.

Lite längre ned i spåret gråblått vinterljus.

När jag kom ut på myren på nedre delen av 9:ans spår var jag galet trött. I benen och i överkroppen. Visserligen åkte jag lugnt som jag hade tänkt men långt i från med bra teknik eller flyt. Det kändes stappligt och tungt. Så tungt.

Efter en mil stannade jag en stund. Drack lite vatten och funderade på om jag verkligen skulle ta mig hela vägen upp till toppen och bilen. Jag längtade hem till varmt kaffe och lunch. I stället för att åka raka vägen till bilen tog jag nederdelen av spåret en gång till.

Nästan monokromt vinterljus.

Kämpade mig sedan upp till delningen någon kilometer från toppen. Skrattade lite åt mig själv som lyckats ramla tre gånger- uppför. Det händer inte med en pigg kropp. I stället för att åka upp och hem åkte jag ned igen. Jag skulle minsann åka 20 km som jag hade tänkt från början. Det var som jag fick lite extra horn i pannan och peppade mig själv över att jag faktiskt åkt ett helt Nordenskiöldslopp och klarat en Nattvasa. Det skulle bara vara bra att känna på tröttheten och vad den gör med tekniken. Så det blev en ännu en tur ned i 5:ans spår. Tre gånger upp spårsystemets brantaste backe med en teknik som med all säkerhet såg riktigt rolig ut. Jag bet i hop och tog ett extra varv på toppen och åkte fram och tillbaka vid bilen för att få klockan att slå över till 20 km.

När klockan äntligen pep för 20:e gången knäppte jag av mig skidorna och stapplade till bilen. Trött och nöjd över att det äntligen var slut på en sådan där tung skiddag. En dag när jag i efterhand skulle ha valt de klassiska skidorna eller helt enkelt stannat kvar i soffan.

Men dåliga dagar följs alltid av bättre dagar. Som i morgon om jag har tur. Har inte spåren körts om blir det klassiska skidor. Trots att det inte kändes okej var fjället fint och trots allt skönt att få vara ute. Frisk luft och dagsljus är viktigt så här års. Dessutom fick jag åka i fyra nyanser av vinterljus i dag. Tänk vad det skiljer från dal till topp.

Svartvitt vinterljus.
0

1 Comment

  1. Pingback: När ett skidpass säger åt en att vila - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

Lämna gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.