En tjuga med twist i stakmaskinen

Jag skriver in 1:a november i kalendern som starten på en stark skidsäsong. En säsong där jag kommer att fokusera på skejt. Fokusera på att utveckla min teknik och bli ännu starkare. Inte bara för att nå mitt mål på Nattvasan utan också för att kroppen ska hålla. Jag är jättepepp på att verkligen göra det bästa av den här vintern.  Jag tror oktobers lugna träning har gjort mycket för motivationen. Huvudet har fått vila och kroppen återhämtat sig. 

Kanske gjorde ett träningskort på ett nytt gym med stakmaskiner, cyklar med effektmätare och ett rum med det man kan önska sig för att träna bålen sitt? Jag tror det. Men allra mest att min axel som jag skadade tidigare i höst klarade av ett stakpass. Jag har smärta och besvär fortfarande och varit så rädd att det inte ska gå att staka eller åka skidor. 

I går startade alltså skidsäsongen. På allra bästa sätt. Ett enkelt upplägg: 

  • 5 minuters uppvärming. 
  • 20 minuter på tröskelpuls. 
  • Varje 50:e sekund en förtökning i 10 sekund. 
  • Nedvarvning i 5 minuter. 

Det här passet har jag kört även på trainer där det passar lika fint. Upplägget kommer från Erik Wikströms bok om konditionsträning. 

Nu är det bara snön som fattas! 

1

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

One Comment

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: