En morgoncirkel

Jag har äntligen kommit i gång med styrketräningen igen. Tagit mig över den där tröskeln som den här hösten har varit så hög. Jag vet ju att bara jag tar mig i väg till gymmet så tycker jag att det är roligt. Nu har jag dessutom 5 olika träningslokaler att välja mellan här i stan. Det på samma kort. Vill jag har jag också tillgång till bad och relax vilket jag faktiskt inte tycker så mycket om. Men om jag vill så kan jag simma och basta. Det blir en hel godispåse av träningsmöjligheter. Fram till jul har jag löst in  in 2017 års friskvårdspeng och tog därför gymkedjans guldkort plus. För att se om jag kommer att trivas på Storsjöbadet som ligger 2 minuter från mitt jobb. Trivs jag inte nedgraderar jag kortet efter jul. Trvis jag behåller jag möjligheten tills att vi flyttar vår arbetsplats nästa höst.

Förra veckan provade jag stakmaskinerna på Storsjö Strand, 2 minuter från min lägenhet. I går morse Storsjöbadets gym och på kvällen spinning och RPM (som enbart var en specialklass) på City, lokalen inne i stan. Det är roligt att prova nytt och det ger motivation.

I går morse hade jag bestämt mig att följa med två kollegor som morgontränar tre gånger i veckan. Halv sju skulle de vara på plats. Vi skulle inte träna gemensamt utan de sitt upplägg och jag mitt. Men hålla varandra sällskap. Jag studsade nästan ur sängen och kände mig riktigt pigg. Var uppe så pass tidigt att jag hann äta en ordentlig frukost innan jag åkte till gymmet.

Värmde upp med 10 minuters löpning med ett knä som inte gjorde ont och satte sedan i hop övningar till en morgoncirkel som fungerade riktigt bra. Den gav lite puls och mycket bålträning. Dessutom gjorde inga övningar ont i min axel. Ännu ett steg framåt eftersom jag dras med smärta vid vissa rörelser.

Eftersom jag hade gott om tid kunde jag göra 6 varv och var riktigt trött efteråt. Trött och glad. För trots en sommar utan styrketräning finns det både balans och styrka kvar även om tekniken i vissa övningar inte var lika fin som i våras. Jag klarade inte de tyngsta alternativen men det kommer bara jag ger det en chans. 40 minuter av riktigt bra träning innan klockan var halv 8. Det är en bra start på dagen och en arbetsvecka!

Upplägget för den nyfikne

6 varv med lite vila mellan varje.

  • 10 stycken armhävningar. Gör dem efter dina förutsättningar, på knä, med bosuboll eller med pilatesboll och bosuboll.
  • 10 stycken mountainclimber.
  • 16 stycken Russian twist med kettlebell.
  • 10 stycken situps.

Nytt gym men samma murriga gymbilder! Det hör liksom till.

2
Share

2 Kommentarer

  1. visst är det härligt att känna sig igång liksom!
    Sara recently posted…Ge mig din mest utmanande fråga!My Profile

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge