Utrustning inför Nattvasan

Foto: Vasaloppet

Nattvasan – snart är det dags

Den 3 mars klockan 20.00 är det dags för den första upplagan av Nattvasan. Ett nio mil långt äventyr mellan Sälen och Mora. I pannlampans sken tillsammans i ett lag om två. På skateskidor eller klassiska skidor. Jag har längtat efter det här sedan nyheten kom ut strax efter Vasaloppet förra året. Jag satt med datorn i knät när startplatserna släpptes och var en av 1500 personer som inom 45 sekunder lyckades få en plats.

Snart är vi där och jag har tänkt Nattvasan i ett snart ett år. Funderat kring upplägg. Hur vi ska få med den obligatoriska utrustningen. Hur vi ska göra med vätska och framförallt hur vi ska lösa så att vi har fräscha pannlampor hela sträckan.

I höstas fick jag ett mejl av en som läser bloggen och själv ska åka Nattvasan. Personen hade frågor om vilken ryggsäck som skulle fungera bäst. Det gav upphov till en tanke om ett inlägg om just utrustning och därför kommer ett nu. För det kommer att skilja sig lite att ta sig an Nattvasan jämfört med ett vanligt Vasalopp eller Öppet spår. Sträckan är densamma med förberedelserna och utrustningen ställer lite högre krav på dig.

Energiintaget

Den första och enda möjligheten till påfyllning av energi kommer efter ca 42 km. Det kommer att finnas självbemmaningsstationer under loppet där det enbart serveras dryck. Det finns ett utrustningskrav som innebär att du måste ta med dig minst 500 ml vatten, minst en energibar samt en kåsa eller mugg. Några engångsmuggar kommer inte att finnas.

Med andra ord är det viktigt att du tar med dig energi själv. Mer än det rekommenderade på en bar. Precis som vid ett vanlig Vasalopp behöver du fylla på regelbundet. Det blir inte mycket blåbärssoppa och bullar som jag själv vanligtvis har tagit mig igenom Öppet Spår och Vasaloppet på. Jag brukar försöka att fylla på energi var 45: minut även om jag inte är hungrig eller låg på energi. När ja har åkt Öppet spår och Vasaloppet har jag inte druckit något mellan kontrollerna och tror inte heller att jag kommer att göra det under Nattvasan. Men vätska följer med enligt kraven på utrustningen och utifall att.

Precis som vid alla lopp är det bra att prova det man tänker ta med sig. Vintertid kan det vara lite svårare att hitta energi som inte fryser så lätt. Kexchoklad är ett hett tips för det fryser inte. Inte heller vissa energibarer. Nötter och russin fungerar alltid.

Stoppa gärna med något extra gott som lite godis i väskan. Något som du kan ta i slutet av loppet för att mentalt bli lite piggare!

Kläderna

Det finns ett krav på obligatorisk klädesutrustning som du måste bära med dig under loppet, nämligen;

  • Vindjacka och vindbyxor.
  • En uppsättning extra mössa och vantar.
  • Första förband.

Detta ska du inte ha på dig utan kunna stoppa ned i en ryggsäck som du åker med under loppet. Det som kan bli lite speciellt är att det nattetid blir lite kallare än dagtid. Framförallt den här tiden på senvintern. Så utrustningskravet är klokt.

Hur du ska klä dig för olika temperaturer tänkte jag återkomma till i ett inlägg lite längre fram och som även blir applicerbart andra lopp, som tjejvasan, Vasaloppet och  Nordenskiöldsloppet.

Pannlampa

Testa gärna din tänkta pannlampa i skarpt läge utomhus, gärna om det är lite kallare för att se hur långt ditt batteri räcker. Kanske kan du lägga ut den under dagen ha lite uppsikt under tiden? Testa gärna att åka något längre pass på kvällen med lampan för att se hur den beter sig i fartvinden och kylan.
Jag tror själv att lampan inte behöver gå på full batteristyrka under loppet. Dels åker du i par med någon och efter ett tag börjar ögonen vänja sig vid mörkret. Men det säger inte att du kan hoppa över att ta med dig ett extra batteri. Arrangörerna kräver att du har ett reservbatteri med dig. Jag tolkar regeln med att det går lika bra att ta med en extra pannlampa med batteri. Det är så att jag bara har ett batteri vardera till mina lampor. Det är också svårt att veta hur lång tid loppet kommer att ta och det vore dumt att chansa att inte ha ljus hela vägen.

Se till att pannlampan sitter skönt på huvudet och att du kan justera din ljuskälla. Ett tips kan vara att ha lampan i bröstsele om det snöar och blåser. Det gör att ögonen inte blir lika trötta av att titta rakt i ljuset och reflektionerna av snön som yr.

Förvara ditt extrabatteri så nära kroppen som möjligt. Då hålls det varmt av din kroppsvärme. Jag brukar stoppa mina batterier i facket längst mot ryggen med något litet mjukt mellan för att slippa skav.

Ryggsäck

En läsare, Fredrik skrev och frågade vilken ryggsäck jag skulle rekommendera att använda under loppet och om hans löparryggsäck skulle fungera eller om han skulle ta en större ryggsäck.

Det viktigaste är att du har åkt en del med ryggsäck innan loppet. Det för att vänja ryggen med den extra vikten. Ett vanligt vätskebälte du har runt midjan tror jag inte räcker till såvida du inte tänkt att åka sträckan på 3-4 timmar. Du ska få plats med den obligatoriska utrustningen i form av energi, vätska och kläder och extra batterier till din pannlampa och dessutom en gps av något slag.

Vilken väska du sedan väljer är en smaksak. Jag använder min Inov8-väst för skidåkning och hade den under Nordenskiöldsloppet. Väl packad med extra kläder och energi och en vätskeblåsa på 2 liter. Den sitter tight utan att vara i vägen eller skapa obehag eller skavsår. Den har fack där jag lätt kommer åt energi i farten vilket underlättar när man åker skidor och inte vill stanna så ofta. Min sambo har en löparryggsäck från Salomon på 12 liter som han tänker åka loppet med. Den är lite större än min men fortfarande en smidig och lätt ryggsäck.

Ett tips kan vara att någon av er i laget tar lite av den andres energi om det blir för tight i någon av väskorna.

nattvasan utrustning

Öva mörkeråkning med pannlampa! 

Ett bonustips

Förlägg gärna några av passen nu de sista veckorna i mörker med pannlampa. Det är lite skillnad att åka skidor med pannlampa jämfört med dagsljus. Dessutom är det skönt att veta att man gjort ett par pass på kvällstid. Har du tid och möjlighet kan det vara en god idé att förlägga ett av långpassen med samma starttid som loppet. Det för att få lite känsla av hur kroppen beter sig lite senare på kvällen och vänja sig att åka länge i mörker. Ta gärna med dig den ryggsäck du tänker åka med och packa det som måste följa med under loppet. Allt för att du ska känna dig så förberedd du kan.

Slutligen

Se till att njuta av att få stå på start och få vara med om något för allra första gången. Det är en alldeles speciell känsla. Att dessutom få göra det i mörkret i sken av hundratals pannlampor kommer att bli häftigt. Du har någon att kämpa tillsammans med, något att prata med i natten och någon som hjälper dig i mål. Förhoppningsvis har du hunnit träna en del inför loppet och skulle det inte vara så. Sänk kraven på dig själv och sikta på att gå i mål! Du har 12 timmar på dig innan målet stänger. Du kommer att hinna!

Vi ses på startlinjen och du, ett stort LYCKA TILL!

5

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

14 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: