Diagonalen, den som Hasse behärskar och jag slarvar med.

Årets första inlägg i serien skidtemat. En serie som inte har uppdaterats lika mycket som förra året. Av den enkla anledningen att det som jag tyckt har varit viktigt finns redan under taggen skidtemat och under bilden i högerfältet i bloggen! Trots att vasaloppsveckan närmar sig och många redan har åkt seedningsgrundande lopp tänker jag ändå tipsa om något som är viktigt när det kommer till skidåkning och alla sporter i övrigt. Nämligen att;

Öva på sina svagheter

Det är så man blir lite bättre tycker jag. Det du redan kan sitter i ryggmärgen och kan du bli lite bättre på det som du tycker är svårt har du vunnit mycket.  Skidor är en tekniksport. Det handlar om att kunna åka energisnålt och effektivt. Sist i inlägget länkar jag till ett par bra teknikfilmer från Vasaloppets youtubekanal. Små avsnitt om träning men perfekta att titta på för att se hur tex diagonalen kan se ut!

Jag själv har väldigt svårt för att få diagonalen att sitta i den klassiska åkning. Jag slarvar ofta med viktöverföringen och får därför inte skidan att fästa i marken så bra som den borde. Stakning med frånskjut och dubbelstakning behärskar jag bra och det blir lätt att jag använder det mest och tappar mycket fart och flyt när jag går över till att diagonala. I huvudet vet jag hur det ska se ut och jag kan men behöver öva på det. I skejtåkningen har jag haft lite bekymmer med tvåans växel. Den växel jag använder i motlut och där jag sätter i stavarna på varannat skär. Men efter mycket övning och små enkla tankeknep som lyfta på fötterna, trampa mig uppför och använda benen sitter tvåan mycket bättre i år. Övning ger färdighet.

Det är just vad man ska göra. Öva, öva och öva på det som man känner sig lite mindre bra på. På så sätt gör man sina svagheter till styrkor. Det är inte bara motionärer som övar teknik, eliten gör också. Kanske mycket mer än motionärerna? Förra året skrev tex skidåkaren Anna Haag om hur hon burkar öva utan att åka med stavar, i alla växlar och att hon i bland lägger in sådana övningar i början av sina pass. Hon tipsade även då att se och lära. Titta på någon som kan. Titta på skidåkarna på tv:n.

Några enkla tips

  • Börja dina pass eller avsluta dem att åka utan stavar. Det går lika bra om du skejtar eller åker klassiskt. Utan stavar får du direkt ett kvitto på du gör rätt eller inte.
  • Åker du klassiskt- hitta en platt sträcka att börja med. Tänk viktöveföring. Du ska lägga din kroppsvikt på det benet du ska ”sparka i väg” med. Se till att glida ut på varje skidtag och tryck i från. När du är lite mer bekväm kan du prova i ett litet motlut. När du känner dig säker kanske du kan prova en lite mindre kuperat slinga på 1-2 km helt utan stavar?
  • Precis som med klassisk skidåkning handlar skejt om viktöverföring och kanske ännu mer. Åk utan stavar i alla växlar, prova att bara åka på en skida för att hitta balansen. Öva tvåans växel i långa backar och våga glid ut på varje stavtag. Prova att benskejta uppför och träna i lätta utförslöpor.  Mer kring skejttekniken kan du läsa i mitt inlägg om Cecilia Thomasson och hennes tips för att koma i gång!
  • Åker du klassiskt så lägg in ett skidpass i lite mer kuperad terräng som inte inbjuder till stakning. Det gör att du naturligt  får använda diagonalen som kan vara den svåraste att få till.
  • Gör det omvända för att öva stakning och stakning med frånskjut. Åk en slinga där du inte diagonalar alls. Låt det gå sakta och stressa inte utan fokusera på att få ut så mycket kraft och bra teknik som möjligt i varje stavtag. Vill du göra det extra svårt att ”fuska” så struntar du i att fästvalla dina skidor och dubbelstaka bara. Har du även skejtskidor använd dem men med dina klassiska pjäxor och stavar.
  • Ta hjälp av någon som kan filma din teknik. Det kan kännas fånigt att se sig själv på film men det är ovärderligt i syfte att se vad du behöver öva mer på.
Utför. Superviktigt att öva på!

Det är läskigt utför!

Kanske det som många tycker är det allra läskigaste. Speciellt om spåren svänger samtidigt.  Så kan jag känna i bland. Framförallt om jag åker ett spår jag aldrig åkt innan. När jag inte riktigt vet hur kurvan ser ut. Om det går att stå kvar i spåret eller om skejtbädden är lite isig i svängen.

Att bli trygg utför gör att man vinner mycket. Det går att behålla farten genom kurvorna. Det är lättare att parera om någon ramlar framför en och det blir helt enkelt roligare. Ska du tex åka Vasaloppet har du egentligen inte så många backar att oroa dig för. De är inte särskilt svåra men många ramlar.

Så öva att åka utför. Börja i en liten snällare backe och åk den flera gånger. Prova vad som händer om du står rakt upp, om du kommer ned i fartställning. Prova att ploga för att stoppa farten, prova att göra en stoppsladd osv. Hitta en backe som svänger lite och öva att ploga dig igenom den, prova att stå kvar i spåret så länge som du kan och prova sedan att trampa dig runt. Små små lätta steg i riktning inåt spåret. Titta dit du ska och försök att vara avslappnad.

Ju mer du åker utför desto bättre blir du!

Ett litet bonustips för skejtåkningen.

Ofta har man en sida/arm/ben man gärna går före med. Jag föredrar att gå före med min vänstra sida. Där känner jag mig starkast. I tex tvåans växel uppför får alltså vänsterarm jobba med när jag sätter i staven.  Men för att spara lite krafter och för att effektivast följa terrängen i skidspåret brukar jag försöka att alternera den sida jag går först med, svänger det lite höger gör jag höger arm och vice versa . Ju mer jag varierar desto starkare och bättre blir min teknik på höger sida.

Sist och inte minst så titta gärna på Vasaloppskolans små teknikfilmer! De hittar du här. 

2

Lämna gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge