Vasaloppet och Öppet spår är bara någon vecka bort.

Snart drar vasaloppsveckan i gång med Vasaloppet, Öppet spår och alla de andra loppen. Med alla tiotusentals förväntansfulla deltagare. Nytt för i år Nattvasan som sålde slut på mindre än en minut. Kanske är just du en av alla som har plats till något av loppen? 

Jag hoppas du känner dig förberedd och har fått några mil på snö. Jag hoppas också att du känner förväntan inför den häftiga resa du har framför dig. Än finns det lite tid att slipa på det sista av formen inför loppen. Du hinner fortfarande köra något längre distanspass och prova både utrustning och det ska du äta under loppet. Ju närmare du kommer loppen desto mer handlar det om att underhålla träningen och formen. Du har det i kroppen och ska bara göra examen snart. Stressa därför inte upp dig om du känner att det inte räcker. Det gör det nog ska du se!

Jag har under åren samlat i hop tipsinlägg inför loppen och bjuder i år på en uppdaterad variant av det inlägg som jag publicerade förra året. Så har du läst bloggen under några år känner du med all säkerhet igen en del av tipsen. Jag har fyra öppet spår i ryggsäcken och 2015 stod jag på startlinjen till Vasaloppet för första gången. Det var samma resa men ändå lite annorlunda. I år kommer jag att stå på startlinjen till Nattvasan och känner mig nästan lite som en nybörjare. Jag har om du är intresserad, skrivit ett inlägg kring hur man kan tänka om utrustning inför ett lopp som Nattvasan.

Det som skiljer Vasaloppet mot Öppet spår är egentligen startproceduren. I Vasaloppet är det gemensam start och det tar en stund innan du får röra på dig. Tiden i Vasaloppet tas när startskottet går, i Öppet spår när du själv passerar tidtagningen i starten. Det kommer också färre snabbare åkare bakom dig och resans gång och det är lite mer tävlingskänsla och mindre prat. Men annars, 9 mil är 9 mil oavsett.

Vasaloppet

Klassisk bloggbild. En nummerlapp. 

Dagarna innan och inför start.

  • Se till att vila lite extra dagarna innan loppet. Lätta träningspass för att hålla i gång kroppen fungerar bra. Se till att du får sova bra. Då gör det inte så mycket om sömnen blir dålig natten innan start.
  • Ät och drick lite extra men prova inget du inte provat förut. Se till att depåerna är fulladdade utan att du känner dig proppmätt. Ät ofta och kanske inte så mycket varje gång.
  • Är du osäker att valla själv- kosta på dig att få dina skidor vallade.
  • Missa inte mässan dagen innan. Strosa runt och insup stämningen för det avleder lite nervositet och ger pepp. Nalla godis ur montrarna. Det är viktigt att fylla på!
  • Gör i ordning fika kvällen innan start så att du har på buss eller bilresan till starten och något du kan äta på när du kommer i mål
  • Lägg också fram allt du ska ha på dig kvällen innan så slipper du leta chip och handskar på morgonen. Chipet ska sitta å foten, glöm det inte! Ta inte med för mycket kläder. Lager på lager-principen gäller och du kommer att bli varm under loppet.
  • Ta med en extra valla i midjeväskan, en lite kallare och en varmare än vad vädret säger och kanske en klistertub. Även om du har lämnat in skidorna kan det vara skönt att veta att du har en backup om det börjar krångla. Tag även med något gott i vätskebältet. En chokladbit eller extra bars kan rädda upp vilken dipp som helst nära slutet!
  • Försök att lägga dig lite tidigare kvällen innan. Beroende på vart du bor, Sälen eller Mora blir morgonen tidig. Åker du från Mora med buss får du räkna med att vara på plats runt 3-tiden för att komma med en tidig buss.
  • Passa på att besöka baja-majan innan start. Lägg ut skidor och värm upp lite. Åker du Öppet spår behöver du inte stressa, din tid tas när du åker över mattan och du har 1 1/2 timme på dig att starta. Åker du Vasaloppet får du vara ute i god tid om du vill stå långt fram i ditt startled.
  • Lämna din påse/väska med ombyteskläder så har du den vid målet sedan. Överdragskläder kan du lämna i en påse i startfållan.

Vasaloppet

Lite fika i Evertsberg. Halvvägs. Jag var lika sur som jag såg ut. 2015 var det inte mycket till spår. 

Under loppet.

  • Oavsett om du åker Öppet spår eller Vasaloppet vinner du inget på att stressa upp för första backen. Det är trångt och det går långsamt. Fokusera i stället på att inte trampa på andras stavar och se till att ha dina så nära kroppen om möjligt. Ta det tempo som bjuds och ha tålamod. Väl upp kan du börja åka skidor.
  • Dela upp loppet i delmål. Depå för depå. 9 mil är långt även om du är van skidåkare. Är det din första resa så stressa inte över tidsmål utan sikta på att gå i mål.
  • Passa på att dricka i depåerna och ät något. Fyll på hela tiden med andra ord. Det finns bullar, bananer, buljong och blåbärssoppa.

Depå för depå

  • Första depån är Smågan som kommer efter 11 km. Här finns vatten och sportdryck. Drick även du inte är törstig och har du bakhalt vallar du om redan nu. Det finns vallaservice i depåerna som du får nyttja. Det är värt att stanna den där extra stunden det tar om fästet är dåligt!
  • I Mångsbodarna finns de första bullarna och blåbärssoppan. Passa på att ”fika” lite! Nu har du redan åkt 24 km.
  • Efter Risberg bär det utför lite så du hinner hämta igen dig.
  • I Evertsberg har du nått hälften. Klappa dig själv på axeln och ta gärna ett litet längre depåstopp. Om du har anhöriga med dig kan det vara jätteskönt att få en ny mössa eller ett nytt pannband här. Torrt på huvudet gör mycket för välbefinnandet. Efter Evertsberg går det utför i många kilometer så du hinner hämta lite extra krafter innan stigningarna upp mot Oxberg. Lundbäcksbackarna väntar nämligen!
  • Försök att hitta ditt eget tempo under loppet. Håll dig i den fil som din hastighet tillåter. Ju snabbare du åker desto längre åt vänster ska du åka. Se till att släppa förbi dom som åker snabbare än dig.
  • Försök att hitta eget spår i utförsbackarna. Det kan vara ide att lämna lite utrymme till den framför dig så att du hinner väja om personen går omkull. Efter Risberg är det en längre utförslöpa som många går omkull i, här får du gå ned om du vill. Men i uppförsbackar får du inte gå, då saxar du!
  • När du når Hökberg har du 19 km kvar tills mål. Nu går det mest utför mot Eldris så passa på att hämta igen dig. I depån brukar jag ta en kopp kaffe. Det ger en extra liten kick. Kanske har du lite gott i väskan att ta här? Valla om du har bakhalt.
  • När du når Eldris är det bara 9 km kvar. Nu är det platt med några små knixar in till mål. Du har snart klarat ett Öppet spår och ett Vasalopp så sträck på dig!
Målbild bokstavligen talat. Tänk dig själv i mål, det hjälper!
Målbild bokstavligen talat. Tänk dig själv i mål, det hjälper!

Efter målgång

När du gjort din målgest, för det ska du göra med stolt rygg, klappa dig själv på axeln. Du har klarat något stort. Du har precis åkt nio mil.

Lämna av ditt chip, du får hjälp att ta av det. Följ strömmen mot skidinlämningen och sedan ska du försöka att få i dig något att äta. Gärna med snabba kolhydrater. Det finns dryck och bullar strax efter målgången om jag inte minns helt fel.

Hämta sedan ut ditt diplom, det är du värd. Det  kan vara skönt att ha lite ombyteskläder som du lämnat vid starten och fått skjutsad till mål. Ett bonustips är att stoppa ned en tandborste så att du kan få bort känslan av sockerludd på tänderna efter en heldag med blåbärssoppa och energidryck. Ät något när du kommer hem. Du behöver fylla på kroppen med mycket energi nu. Fira med något riktigt gott och ta en lång varm dusch och kryp ned i sängen och sov!

Det viktigaste tipset är ändå att se till att njuta av din resa. Försök att ha så roligt du bara kan. Prata med dem omkring dig, peppa någon som ser trött ut. Det hjälper även dig när humöret kanske dippar och kroppen är så trött den bara kan bli. Ett skidtag i taget så kommer du till målet så småningom!

Och du, stort lycka till i spåret!

6

12 Comments

    1. Helena Enqvist februari 21, 2016 at 18:41

      Vad bra! Då kunde jag förmedla en känsla! Har du startplats? 🙂

      Reply
  1. Anna februari 21, 2016 at 10:36

    Jag ska inte åka, däremot ska jag och några vänner hålla varsitt löpband igång tills första man går i mål. En lagom utmaning för fröken Anna som inte åker skidor. Är sjukt imponerad av alla som tar sig igenom Vasaloppet!

    Reply
    1. Helena Enqvist februari 21, 2016 at 18:43

      Vilken grej! Lagom? Herrejisses säger jag, kan ju bli 4 timmar 😉 nåt år har jag kört vasaloppsspinning, jättepoppis bland deltagarna! Lycka till!!

      Reply
    1. Helena februari 22, 2016 at 11:15

      Elna, du har väl varit i startgroparna länge va? 😉 Tycker du ska åka, gör det nästa år!

      Reply
  2. Karina februari 23, 2016 at 20:54

    Så himla bra guide! =) Jag tränar för 2017 för att slå min brors rekord. Han hade aldrig stått på ett par skidor när han ställde sig på mållinjen. För att visa att man klarar det otränad. Och han klarade det. Så tänkte försöka mig på att göra samma sak – bara att jag tränar i hemlighet, hehe. =)
    Karina recently posted…Studentklänningar 2016My Profile

    Reply
    1. Helena februari 23, 2016 at 21:25

      Tack vad roligt att den var bra! Bra strategi där 😉 Tror du klarar det! 🙂

      Reply
  3. Pingback: Tips inför Vasaloppsveckan | Lite Längre

  4. Anna februari 15, 2017 at 16:00

    Åh- vilket bra inlägg! Den här ska jag spara. Jag är långt från redo ännu men den dagen det är dags ska jag tänka på varje punkt 😀
    Anna recently posted…My ValentineMy Profile

    Reply
    1. Helena februari 15, 2017 at 20:10

      Tack så mycket 🙂 Gör det och plocka fram när det är dags! Kanske nästa år?

      Reply
  5. Åsa Pape februari 22, 2017 at 04:41

    Åker någon Öppet Spår med lätt ryggsäck/löpväst för ett varmt lager , extra handskar och sockar? Jag hade tänkt det men ser inga bilder med ryggsäck. Skulle det funka med nummerlappen?

    Reply

Lämna gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.