Onsdagsgym – en enkel bålcirkel

Det är ingen mening att ha dåligt samvete. Framförallt inte över träning som inte alltid blir av. Så försöker jag säga till mig själv när gymkortet samlar damm. Det är i stället bättre att vara nöjd över den träningen man får till. Jag tränar ju men har i bland svårt att få till den för mig viktiga styrketräningen. Jag hade fått in rutinen innan jul. Två dagar i veckan som jag hade satt som ett rimligt mål med tanke på den större mängden konditionsträning.

I kväll efter två välbehövliga vilodagar gick jag ned på gymmet som ligger två minuter härifrån. För att köra ett enkelt bålpass på runt 20 minuter. Under veckan i stugan fick jag mer ont i min skadade axel och vågar inte riktigt göra övningar som armhävningar eller något annat som involverar axeln. Inte ännu.

Jag satte i hop en cirkel utifrån övningar som jag brukar göra. Nyttjade TRX-band, bosuboll, kettlebell och pilatesboll. De redskap som jag använder bortsett från min egen kroppsvikt. Det blev ett bra pass som kändes i bålen. Överraskande så kände jag mig riktigt stark trots utebliven bålträning. Skidåkningen och framförallt skejten gör sitt.

Upplägget om du är nyfiken och vill prova.

5 varv.

  • Uppdrag mot magen med fötter i TRX:en och händerna på bosuboll (se bild nedan) 10 stycken.
  • Russian twist med kettlebell. 10 stycken på varje sida
  • Crunches. 10 stycken.
  • Rygglyft. 10 stycken.
  • Mountain climber med fötterna på boll och händer på bosuboll. 5 på varje sida. (Går lika bra att göra utan redskap)

Lite för låg höjd på TRX-bandet.

Som sagt den träning som blir av är bra! Nu laddar jag för tredje omgången av Kiss Crit-serien på Zwift i morgonkväll. I söndags körde jag ett race och var riktigt stark trots en stor mängd skidåkning. Jag tror jag kan vara ännu starkare i morgon!

3
Share

2 Kommentarer

  1. Åh, ja ghade glömt hur jäkla bra dina styrkeövningsinlägg är! Ska leta upp allihop! Härlig inspiration framöver!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge