• Home
  • /
  • träning
  • /
  • Bullet Journal – ett sätt att träningsplanera

Bullet Journal – ett sätt att träningsplanera

Bullet Journal- vad är det?

Har ni hört talas om Bullet Journal eller Bujo som det förkortas med i bland? Jag har läst om det på en del bloggar, sett bilder på Instagram och funderat på vad det är och hur man ska använda det.

En Bullet journal är en blandning mellan kalender, att-göra-listor, dagbok och anteckningsbok eller vad du själv gör den till. Det är bara fantasin som sätter stopp. Vill du läsa mer om hur du påbörjar en Bullet Journal ska du kika in hos Anna Finnborg. Hon har beskrivit hur du kommer i gång på ett mycket bra sätt. Hon beskriver också hur du kan använda tecken för att tex markera viktiga saker du ska koma i håg att göra, saker som du vill lära dig mer av. Du kan googla Bullet Journal för att hitta ännu mer tips.

Jag gör gärna listor, försöker att anteckna saker i min mobil, försöker att använda den digitala kalendern. Det är ju bra att kunna få påminnelser om saker jag ska göra. Har använt Trello, en form av planering via nätet och en app i telefonen. Det var jättesmidigt ett tag innan jag tyckte det blev för jobbigt att synka app med webb och komma i håg att skriva in saker.

Jag vill helst planera och anteckna för hand. Jag älskar papperskalendrar och anteckningsböcker. Sådant som jag använder i mitt jobb. Det är lättare att minnas och strukturera upp om jag får rita, skriva och klottra och sedan kan bläddra. Inte vara bunden till att vara uppkopplad. Helst ska mina kalendrar eller anteckningsböcker rymmas i fickan. Jag har letat länge efter ett sådant här sätt att planera bland annat min träning. En kalender som jag själv kan rita och skriva i. Använda färgglada överstrykningspennor och fästa post-it-lappar. Det har även min Cecilia och Hasse gjort.

Så varför inte prova att skapa varsin Bullet Journal?

Hur har vi gjort?

Både jag och min dotter har ägnat några timmar åt att skapa varsin Bullet journal. Hon gick i gång på upplägget lika mycket som jag.  Vi hittade varsin fin anteckningsbok och med hjälp av bloggar och youtube har vi skapat varsin journal. På helt olika sätt. Cecilia är mer pillrig, vill ha fint typsnitt och färger. Jag själv mer grovt. Inte så tjejigt eller pyssligt.

Innehållsförteckning eller Index. Jag ritade det över ett bokuppslag. 

Det första jag gjorde och det viktigaste i min Bullet Journal är min innehållsförteckning eller index som jag valde att kalla det. Nu i uppbyggnadsfasen hamnar inte all i kronologisk ordning. Vilket heller är viktigt för mig. För varje sak jag skriver in för jag över det till mitt index, numrerar mina sidor i boken för att lätt kunna hitta.

Jag har likt Anna även gjort en halvårsöversikt över 2017. Där skriver jag in det som kommer att ske under månaderna som kommer. När jag sedan utvecklar och bryter ned det som jag planerat för jag antecknar jag sidonumret. Jag har sedan delat upp min kalender månadsvis. Att bryta ned det till veckor och timmar kommer jag inte att göra. En sådan detaljerad översikt behöver jag inte. Det blir också för mycket för mig att komma i håg. I stället markerar jag med färger, som ovan, rosa för de inlägg i bloggen som återkommer varje vecka. Antecknar små kom-ihåg-saker att göra varje månad.

Hur kommer träningsplaneringen in?

Precis som med mål för året på det privata planet eller för bloggen eller vad man nu väljer att sätta mål kring går det lika att göra detsamma för träningen. Övergripande mål som sedan kan brytas ned i delmål. Ned till veckoplaneringar av träningen. Jag tänker att jag själv ska skriva ned den ram jag utgår i från. Den som finns i huvudet. Färgsätta träningspassen utifrån intensitet och följa upp under en månad. Se fördelningen och hur den stämmer överens med hur jag tänkt och hur jag tränat innan. När det har fungerat bra och använda min digitala träningsbok på Funbeat som underlag.

Min dotters träningsmål och planerade tävlingar för 2017. Hon använder lite mer färg och form än jag. 

Precis som min dotter listar jag de tävlingar och lopp som jag vill åka och som är viktiga för mig. Vilka vill jag verkligen ställa upp i år? Vilka tävlingar är de som jag prioriterar mest? Vilka skulle vara en bonus om tid och pengar finns?

När det finns på pränt kan jag sedan stämma av med kalendern och hur de passar in i träningsplaneringen. Jag gjorde en liknade planering för två år sedan där långlopps-SM var mitt huvudfokus och tävlingarna på vägen bra träningspass. Det hjälpte mig att släppa lite av pressen att alltid vara i bra form och verkligen satsa på att bli så bra som jag kunde inför det som jag tyckte var allra viktigast.

Bullet Journal

Sedan då?

Jag tror att det här formen av planering och anteckningsform blir ett levande dokument. Något som jag kommer att få uppdatera och förfina allt eftersom. När jag hittar nya saker att föra in och följa upp. Till skillnad från mina digitala anteckningsböcker går det att bläddra och stryka över, lägga till och ta med sig överallt. Där inte mobilen inte följer med. Jag har bara börjat och har mer att lära. Det är också riktigt roligt sätt att få ut lite kreativitet låta tiden gå!

Har du provat att göra en Bullet Journal och vad tyckte du i sådana fall?

3

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

12 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.