Det här med återhämtning

Veckans tema i Hälsobloggsnätverket jag är en del av handlar om återhämtning. Den där lilla men så otroligt viktiga biten av träning och livet i övrigt särskilt för oss motionärer. Den biten som är så lätt att tappa bort och slarva lite med. Prioritera ned eller bara glömma av när det snurrar som mest.

Det här ger mig mental återhämtning.

Det här ger mig mental återhämtning.

Återhämtning för mig är inte enbart en träningsfri dag. För mig handlar det mycket om att se till att få sova, äta och hämta igen mig mentalt. För att orka träna, för att träningen ska ge resultat och för att jag ska kunna köra ett pass dagen efter. För att orka jobba, få famlijelivet att fungera och för att må bra. Jag tränar ju på motionsnivå och har inte de förutsättningar som en elitsatsande person har som kanske inte jobbar mellan träningspassen.

Det är egentligen ganska enkelt om man ska bryta ned till en basicnivå. Ska man träna måste man se till att äta ordentligt så att kroppen har bränsle. Sedan måste man se till att sova. Blir det obalans i den treenigheten fungerar det inte. Under vila och sömn reperarar sig kroppen. Den tar tillvara på den träning du utsatt den för och gör dig lite starkare. Kroppen behöver brytas ned lite, tränas ned för att byggas upp och bli starkare men då får man inte slarva med varken mat eller sömn. Till slut går man i botten och den träning man lägger ned gör ingen nytta. Därför är det nog lika viktigt för en motinonär att i bland lägga in en längre period av vila. Säsongsvila eller vad man nu bestämmer sig för att kalla det. Eller att variera sig, göra något annat för att inte tappa motivationen. Träningen ska förhoppningsvis vara en del av livet hela livet ut och inte bara till närmaste mål/tävling/lopp.

14667879809_554357cf63_b

Det är i bland lättare sagt än gjort att försöka få de här tre benen att fungera tillsammans. Jag har i perioder misslyckas kapitalt och dundrat på. För oftast när jag känner mig som starkast, snabbast eller mest energifylld är det en signal om att jag behöver hämta igen mig. Just då är det lätt att inte lyssna alls på kroppen och strax därefter har jag kraschat i soffan en hel dag, blivit förkyld eller tappat i kapacitet. Jag har turen att kunna återhämta mig snabbt mellan träningspassen även om återhämtningen blir lite sämre ju äldre jag blir. Ser jag till att sova bra, äta som jag ska och inte stressa för mycket klarar jag en hög träningsmängd och har (peppar peppar) inte haft några skador relaterat till min träningsbelastning. Det är något jag försöker att vara rädd om, min förmåga att kunna återhämta mig snabbt.

Men i bland kommer det perioder i livet när det faktiskt inte fungerar så bra. Stressigt på jobbet eller att livet tar en annan vändning eller tillvaron skakar lite. Då är det lika viktigt att hitta sina sätt att hämta igen sig mentalt. Jag andas i naturen och på fjället. Där allt rinner av mig i takt med andtagen och jag inte behöver tänka så mycket. Även om jag inte är stressad eller har det tufft så ser jag till att hitta de stunderna av återhämtning. För att tanka energi och koppla av och koppla bort allt omkring mig. Det hjälper faktiskt.

Jag har skrivit lite om vikten av vila förut, som i det här inlägget om att träna hårt-vila hårt.  Eller det här inlägget om att leka mumie så som Katja (cykelkatten) brukar göra, även det om att vikten av att vila. Hasse har skrivit ett bra inlägg om ”vågar du vila, motionär”. Ett inlägg som sammanfattar den här komplexa treenigheten. 

Hur tänker du kring återhämtning? Vad lägger du in i det begreppet som är så mycket mer än det som jag skrev ovan. Handlar det om vad du stoppar i dig? Om hur du vilar? Vart tankar du energi? Kan du inte berätta?

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

18 Comments

  • Flemming Petersen

    januari 26, 2016 at 01:26

    Åhh, vila….. det som verkar vara så lätt för många, så lätt att dom måste ta till alla möjliga kurer för att få bort kilon som läggs på pga för stora energiintag jämfört med uttaget.
    Åhh, vila…. det som är så svårt för mig. Känns som om livet rinner ifrån mig när jag vilar, fast jag vet hur viktigt det är för att min träning ska ge resultat men, jag kan inte låta bli att träna, jag älskar det, att plåga mig, att utmana mig, att känna njutningen min träning ger. Det har blivit en drog som jag inte kan låta bli att ta. Inte lätt för en endorfinjunky att låta bli träningsdrogen en eller två dagar i veckan. Jag har ju uppnåt den sk. medelåldern och har inget annat som tar min uppmärksamhet när jag väl kommer hem från jobbet, tv och datorer är inte min grej så det blir lätt att man tar på sig och drar en sväng. Får nästan dåligt samvete om jag som jag känner ”hoppar över” en dag.
    Jag vill också veta hur andra känner så jag väntar med spänning på kommentarerna som kommer här. Jag vill lära mig hur jag ska tänka, känna och resonera.
    Det är en sak att veta, en annan sak att göra.
    Flemming

    Svara
  • Clara Edvinsson

    januari 26, 2016 at 08:27

    Det är verkligen dem tre byggstenarna det handlar om. Att hitta balansen! Jag känner igen mig i det där när man helst inte vill stanna upp på toppen, för det går ju så bra då. Men i själva verket är man inte långt borta från kraschen istället. Jag tror på att lägga in lite mer vila en dag, fast kanske inte sitta still fler dagar i veckan. Maten är extra viktigt efter tuff träning och gott är det ju också!
    Clara Edvinsson recently posted…Min form av återhämtningMy Profile

    Svara
    • Helena

      januari 27, 2016 at 17:38

      Så är ju jag med! Jag är ju i rörelse jämt på något sätt plus träningen, jag behöver påminna mig själv och slå bort det där lilla dåliga samvetet över att ligga still i soffan. I bland är der ju precis det som behövs.

      Svara
    • Helena

      januari 27, 2016 at 17:37

      Tack så mycket! Det tror jag också, det gäller ju någonstans också att träna smart, inte max jämt och ständigt och våga vila. Men det är en annan sak det.

      Svara
    • Helena

      januari 27, 2016 at 17:36

      Skulle man kunna ta bort delar av det där livet, typ det där man gör 8 timmar om dagen fast ändå få lön…då vore det himla enkelt 😉 nä men seriöst är balansen svår i bland när det man gör är så roligt!

      Svara
  • Liltraining - Maria

    januari 26, 2016 at 12:54

    Balans är ett bra ord! Och också att du lyfter detta med att vara elitsatsande kontrat motionär. Jag tror många motionärer trycker på för hårt för att de vill så mycket och då prioriteras vilan bort. Jag kommer ha en liten annan vinkling på mitt inlägg imorn 😊

    Svara
    • Helena

      januari 27, 2016 at 17:34

      Jag tror också det, det är lätt att titta på hur andra tränar, vilja så mycket och sedan jobba heltid, vara förälder osv. De som har träningen som sitt ”jobb” har andra förutsättningar, jag ska in och läsa ditt inlägg bums:-)

      Svara

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: