En ledig vecka går fort

Söndag kväll. Jag har kört ett tvättrace när det plötsligt blev en ledig tid i tvättstugan. Allt för att slippa gå upp i morgonbitti och tvätta och i stället kunna använda tiden för ett tidigt gympass. Hasse har precis åkt tillbaka till stugan för ny arbetsvecka. Cissi har varit hemma och vänt och lämnat en doft av parfym i lägenheten. I morgon är det ny arbetsvecka, nytt arbetsår och långt till nästa ledighet.

Jag är nöjd ändå. Längtar lite till jobbet, till vardagsrutiner, träningsrutiner och vanliga dagar. En ledig vecka går oerhört fort. Likaså de lediga dagarna innan julafton. Vi har inte gjort särskilt mycket. Mest bara varit, sovit länge på morgonen, fått mer än åtta timmar sömn nästan varje natt. Åkt lite skidor, med betoning på lite för ovanlighetens skull. Ätit mycket och bara laddat batterierna. Det har varit fina dagar även om vädret inte varit med oss den här julen.

Det var innan jul som Storhogna bjöd på snöulliga träd. Innan stormen kom. Innan vädret plötsligt slog om och gav vårkänslor i början av januari. Vi fick en fin skidtur i ett sagolandskap. En tur jag lever på länge. Sedan har det varit isigt och hårt och snön har yrt. Dagen för nyårsafton tittade äntligen solen fram en kort stund mitt på dagen. Den som är så kort den här tiden på året. Vi passade på att ta ett lugnt varv på Storhogna när det egentligen stod vila på mitt träningsschema. Men i bland måste man passa på när chans till finskejt finns.

Vi skjutsade hem svärfar till Rättvik den andra januari. Lite osäkra om det skulle vara bra väglag efter stormen och vi hade tur. Det var fint väder genom Dalarna och bara liggande träd i skogen skvrallade om stormen Alfrida som inte gjort så stor åverkan hos oss som söderut. Vi passade på att fika i Rättvik innan vi vände på bilen och åkte hem igen.

Den 3:e kom äntligen min lillasyster Jessica och hälsade på. Hon som bor i England sedan många år tillbaka. Vi fick träffa hennes kille Ryan och de hade precis förlovat sig och pratade om bröllop längre fram. Vi tog med fika upp på fjällkanten för att visa det vi gillar allra bäst. Att få vara ute lite på ett enkelt sätt. Cissi hade kommit ned över dagen och följde med oss ut. Lite senare på kvällen fick jag syskonhäng i stugan medan Ryan åkte med Hasse ut i pistmaskinen. Män och maskiner skojade vi om.

I fredags längtade vi fin skejtbädd och solskensskidåkning. Det sistnämnda fick vi när vi stapplade oss ned mot Vemdalsskalet på stenhård skejtbädd. Stålkanter hade varit ett bra alternativ tänkte jag flera gånger medan jag sög i mig det lilla solsken vi fick.

I går blev en lika hal skidtur uppe på Storhogna. Men i sällskap av John som med stort tålamod väntande in både mig och Hasse när vi inte lika skickligt kunde hantera det hårda underlaget. Men för varje kilometer började tekniken sätta sig och farten gå upp lite. Det kändes dock som vårskidåkning mer än januari och regnet som kommit på morgonen ställt till det både i pist i skidspår. Vi avslutade med en långfika på Emma Brittas cafe på toppen av Katrina. En sån där fika som vi är bra när vi ses. En fin avslutning på en semestervecka helt enkelt.

Nu hoppas jag att det kommer snö, blir vinter igen och jag kan cykla lite fatbike i veckan. Kanske till och med åka lite skidor på hemmaplan till helgen. Vi får se. Nu ska jag försöka göra den här veckan till en bra vecka. Ta tillvara på varje dag även om det emellanåt blir lite ensamt på Ringvägen när ingen mer än jag är hemma. Jag vänjer mig nog.

Hoppas du haft en fin jul och en fin start på det nya året!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.