• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Tävla på Zwift – så kommer du i gång

Tävla på Zwift – så kommer du i gång

En fråga som jag ofta får är hur man gör när man tävlar på Zwift. Intresset för Zwift och för att tävla växer. Nu när Svenska Cykelförbundet hoppar på Zwifttrenden och kör Swe-cup med start i veckan tror jag intresset kommer att växa ytterligare. Så jag tänker att jag besvarar den där frågan om hur man kommer i gång att tävla i ett eget inlägg.

Är du alldeles ny på Zwift och vill komma i gång så kika gärna på guiden jag skrev för nåt år sedan. Den är aktuell än i dag bortsett från appen du använder numer heter Compainon. (Det är ändrat i inlägget också. Jag har också skrivit om så kallade workouts och gruppträningar i spelet. Så kika på det först om du är nyfiken)

Börja med ett FTP-test

De allra flesta tävlingarna i Zwift baseras i dagsläget på hur många watt per kilogram kroppsvikt du klarar av att hålla under en tid. Det finns tävlingar som utgår i från din ålder men de är få. Enklast att ta reda på det är att köra så hårt du kan köra (hur många watt i genomsnitt du får ut) under 20 minuter. Ditt FTP värde är 95% av de watt som du haft under 20 minuter. Gör du testet i Zwift räknas det ut automatiskt. Det finns särskilda workouts för ändamålet. Men du kan också köra på egen hand om du vill. Ditt FTP delar du min din kroppsvikt och då har du ditt w/kg.

Tävlingarna och många av gruppcyklingar är uppdelade i bokstäver. Till vänster i bild ser du hur rena damklasserna delas upp och till höger det vanliga. Det finns inget som hindrar dig att köra i vanlig klass som tjej men är du kille får du inte köra i damklass.

Detta med sitt w/kg är viktigt att veta eftersom du kan bli diskad i din klass om du är starkare än vad klassen är. På Zwiftpower räknas din klass ut efter de senaste körda tävlingarna under en 3 månaders period. Du kan utgå från den rankingen också. Men vet du med dig att du är lite starkare än vad Zwiftpower säger anmäl dig till en högre klass där. Skulle du anmäla dig till en lägre klass än den ranking som finns i Zwiftpower blir du automatiskt diskad. Så var ärlig, både med din vikt och vilken klass du anmäler dig till.

Registrera dig på Zwiftpower

Något som många missar är att registrera sig på Zwiftpower. Om du inte registrerar dig där kommer du inte med i den officiella resultatlistan. Den resultatlista som visas i companionappen eller efter målgång stämmer inte riktigt. Där finns de som kört utan pulsband, anmälda i fel klass osv. Det kostar inget att regga sig på zwiftpower. Hur du hittar ditt ZwiftID hittar du här och hur du går till väga för att regga dig kan du läsa här!

Pulsband är ett krav i högre klasser

Ska du köra race bör du har pulsband som du kopplar i hop med Zwift. Kopplar du ditt pulsband med din cykeldator i vanliga fall så fungerar det med stor säkerhet mot Zwift. Att pulsband är ett krav är ett steg mot att förhindra att åkare fuskar.

Anmäl dig!

Börja med att anmäla dig till ett race som passar. I companionappen alternativt på Zwiftpower finns tävlingar och race upplagda. Det finns race varje dag och nästan varje timme. Platta race, kuperade race eller tempolopp? Korta city-critlopp eller långa utmaningar? Det är bara att väja och vraka bland utbudet. Du kan filtrera bland de lopp som finns, antingen utifrån din egen klass eller mellan herr och damloppen. I loppets beskrivning står bland annat vilken bana du kommer att köra, hur långt det är, kupering, om det finns några special regler att rätta sig efter och om tempohoj får användas eller inte.

Det som skiljer Swe-cup mot andra Zwiftrace är att du måste ha en tävlingslicens eller gå med i cykelförbundets virtuella klubb för att få ett resultat. Har du ingen giltig tävlingslicens går du med i klubben här som inte kostar något på bronsnivå. Förra året krävdes riktig tävlingslicens för att kunna utses till svensk mästare n är svenska mästerskapen i Zwift gick av stapeln. Hurvida det räcker med att vara med i den virtuella klubben i år vet jag inte.

Startfållan. Lika nervöst och pirrigt som i verkligheten. I Zwift står du dock i startfållan i din trainer!

Värm upp och ”ställ” in cykeln i god tid vid större race

Precis som på riktigt står du i en startfålla och väntar på starten tillsammans med andra. I Zwiftvärlden sitter du på din trainer tills starten går. Vid större race med många deltagare kan det löna sig att ställa in cykeln tidigt. Du hamnar långt fram ju tidigare du är. Det kan vara en fördel om du tänker gå med täten. Men är ni bara en handfull så spelar det inte så stor roll.

När du har anmält till ett race får du en fråga när du startat upp Zwift och kopplat i hop trainer och står på vägkanten. Vill du värma upp innan starten kan du antingen åka runt på egen hand en stud innan du klickar i join event alternativt ställer du dig i startfållan direkt och värmer upp där. Är du noga med att regga dina minuter på Zwift så värm upp utanför eventet eftersom minuterna i startfållan inte räknas. Precis som på riktigt är det viktigt att värma upp så så gör det!

Allt handlar om de första minuterna

Vissa lopp har sk lead in. Dvs en masterstart på någon kilometer innan den riktiga banan börjar och kilometerna räkans ned. Men räkna inte med att det är en lugn masterstart. Loppet startar direkt när startskottet går. Och de första 5 minuterna är en kamp om att överleva, eller hänga kvar i klungan. Sedan lugnar det sig lite. Det gäller att vara på hugget 10-15 sekunder innan start och trampa upp en hög effekt så att du åker med direkt. Om du håller dig kvar de första minutera av tjursusningen och inte kört dig helt slut har du ett bra läge för resten av loppet. I de flesta loppen är starten en viktig nyckel för det är svårare att åka i fatt en klunga i Zwift än i verkliga livet. Inte omöjligt så klart.

Kör du tempolopp kommer du inte ha någon nytta av dina medcyklister eftersom ni kör på tempocyklar. På de cyklarna har du ingen draft, alltså ingen nytta av att ligga i rygg på någon annan. I stället är du mot klockan. Precis som i verkligheten handlar det mer om att hitta det tempo man klarar av och starthetsen inte lika viktig.

Här nyttjar vi draften bra. Lagtempolopp handlar om just det och ett bra sätt att träna upp sina skills inför andra tävlingar.

Försöka att placera dig bra i klungan och dra nytta av draften

Ingen är stark ensam på Zwiftracen såvida det inte är ett tempolopp. Det är den hårda sanningen precis som utomhus. Du har nytta av draften (precis som i verkligheten tjänar du att ligga på hjul). Du behöver inte producera lika många watt för samma hastighet i en klunga jämfört med om du kör själv och en klunga åker fortare tillsammans. Vissa lopp har dubble draft vilket innebär en ännu större skillnad att åka tillsammans. Så håll dig kvar så länge som du bara kan och vill du åka smart och spara kraft ser du till att inte dra för mycket. Det kan vara klurigt med klungkörning i Zwift. Ena stunden är du i spets och ena stunden bak i svansen. Det gäller att få in känslan över hur mycket du behöver trycka på för att hänga kvar , komma i kapp och sakta in. Att köra gruppcyklingar i lite lugnare tempo är ett jättebra tillfälle att öva. Du får lite hjälp av Zwift, close the gap, när du ligger på hjul står det okej, din avatar sätter sig upp lite i draften. Jag föredrar att se min avatar bakifrån för att kunna placera mig bättre jämfört med att använda läget där jag bara ser vägen framför mig. Här kan du läsa mer om hur draft fungerar i Zwift.

När undertecknad fick hybris och sedan blev avhängd i en klätting.

Kör smart

Nyttja klungan, spar energi till att orka gå med i backarna och till att lägga en spurt på slutet. Känner du dig stark tveka inte att försöka gå i kapp en grupp framför dig. I högra hörnet ser du hur långt fram nästa grupp eller cyklist är. Ofta går det att komma i kapp och många gånger är det någon som går med dig och ni kan hjälpas åt att komma i kapp.
Lägg dig långt fram inför backar och försök att hänga med hela vägen upp. Försök att vila utför i gruppen. Mycket handlar om att öva för det är lite klurigt med klungkörning och ju mer du tävlar desto bättre blir du!

Deppa inte i hop om du inte kört så hårt eller blev avhängd

Om du kör väldigt taktiskt kommer du inte att få så höga w/kg-värden på ett lopp. Jag själv har aldrig höjt mitt FTP-värde under ett lopp utan hamnar lite under det som w/kg som jag har. När man ligger i klungan spar man kraft, watten går ned lite. Kör jag däremot ett tempolopp brukar jag hamna runt mitt FTP. Där har jag ingen draft som drar ned siffrorna.
Deppa inte heller i hop om du blir avhängd, förlorar en spurt eller om tekniken strular. Man lär sig av sina misstag och tävling är bra träning. Dessutom är det till syvende och sist ett tv-spel och inte på blodigt allvar. Faktiskt inte även om det känns som det när man är mitt uppe i det. Nästa gång kanske du lyckas ta hem sprinten vid målportalen!

Min första spurtvinst! Låg och draftade nästan hela tiden och brände av en sprint in till mål. Övning ger färdighet som heter!
3

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

Lämna ett svar

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: