• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Backintervaller, chainsuck och blodvite

Backintervaller, chainsuck och blodvite

Idag var det inte min dag. Det mesta gick fel bortsett från intervallerna.

Började med att jag inte kunde hitta grunkan till kolsyrepatronen. Troligtvis la jag den på nåt bra ställe efter söndagens cykeltur, synd att jag inte mindes var. Fick helt enkelt strunta i att få punka. När jag äntligen kom i väg hade jag glömt att tvätta pulsbandet och pulssiffrorna levde sitt eget liv. Inte det mest optimala om det ska köras intervaller. Så jag fick tråckla av mig cykeltröjan i Österängsparken för att fiska upp bandet och försöka spotta rent det. Äckligt, jag vet, men vad gör man? Fullt av folk var det dessutom.
När jag kom till badhusparken upptäckte jag att jag glömt att fylla flaskan med vatten. Bra där! Vände inte hem.

Utan några fler missöden kunde jag ge mig kast med första intervallen i sommarhagens steniga backe. De andra skulle köras i en backe upp mot Frösövallen som vi brukar susa utför i.
Kändes riktigt bra, både kvick och stark uppför.

Kanon, tills jag nådde toppen och kedjan fastande mellan drevet och ramen fram.

Finns det något mer frustrerade med chainsuck? Nej, tredje gången på kort tid. Nu hade kedjan kilat fast sig rejält, det tog en halvtimme och ett sår på tummen innan jag lyckats få loss skiten och kunde fortsätta.

Jag hade planerat att köra runt 8 intervaller men eftersom klockan började ticka i väg fick jag revidera planen lite. Innan man når backen jag skulle ta ska man över en lång bit rejäla rötter. Brukar inte vara något problem. I dag gick det åt skogen.

Vet inte hur jag lyckades men jag hamnade på mage på styret, tappade andan och gjorde en långsam volt över styret. Landade bland rötterna och med vänstervaden på framdrevet, det gjorde ONT. Men det är bra att lära sig att ramla på alla möjliga sätt, undrar vad jag ska hitta på nästa gång?

Efter ett par sekunder för att kolla om cykel höll och få tillbaka lite luft kunde jag försiktigt ta mig till backen och genomföra mina intervaller. 4 st på max upp, ungefär 1 1/2 min var med rullvila utför. Femte och sista intervallen gjorde jag från ängen och hela vägen upp till Frösövallen och vandrarhemmet. 3 1/2 minut på max. Sen rullade jag hem lite mör av utmattning och vurpan.

Bortsett från vurpor och kedjekrångel fick jag till ett bra intervallpass. Det blir inte lika strikt som på trainern men bra träning när underlaget inte är slätt. Det är lättare att ge sig lite ute, vila de där sekunderna när det planar ut lite. Jag fick piska mig själv att verkligen ge allt hela tiden. Förut har jag inte kört så många rena intervallpass på cykeln utomhus och känner att det saknas. Tanken är att åtminstonde lägga in en typ av ren intervall per vecka. Inte den roligaste cykligen men välbehövlig! Då blir det ännu roligare att köra fartlek, tröskel och fikaturer!

Nu ska jag måste jag nog försöka att duscha av mig, gruvar mig. Det kommer att svida rejält. 

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

7 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: