• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Flytta ut intervallerna – 40/20 upp till Frösötornet

Flytta ut intervallerna – 40/20 upp till Frösötornet

Det allra enklaste och lättaste för att genomföra intervaller på ett strikt sätt är att göra dem inomhus. Antigen på trainern eller en spinningcykel. Förutsättningarna är de samma, det är ingen vind, trafik eller variation i kuperingen. Men i bland kan det vara riktigt tråkigt att sitta inne och svårt att ta i det där lilla extra när det inte händer särskilt mycket. Där är Zwift visserligen ett riktigt bra sätt att få intervallerna lite mer händelserika. I den virtuella cykelvärlden har du andra cyklister omkring dig, du har omgivningar att titta på och visuella markeringar i form av målportaler för varje avslut av intervall och vila. I ett inlägg jag skrev i vintras om intervaller på Zvift kan du läsa mer om det.

Men man kan tänka sig att varje intervall kanske inte kan genomföras helt perfekt är det inte en dum idé att flytta ut dem till verkligheten. Jag föredrar det. Jag får köra den cykel jag faktiskt ska rejsa på och använder mest. Det ger mig inte bara bra träning utan också bra teknikträning. Det är en sak att göra en stig i lite högt tempo jämfört med att göra det på riktigt hög puls i hög fart. Det blir lite mer tävlingslikt för min del. Jag kör backintervaller, fyraminutersintervaller och långa tröskelliknade pass. På både mtb:n och på landsvägen.

Det händer lite mer utomhus tycker jag. Minuterna går lite fortare och jag kan lura hjärnan även om det är precis lika jobbigt som inomhus. Jag puschar mig själv att ta i lite extra för att nå den där punkten, klara den där backen eller tävlar mot sin sambo. Jag känner att jag faktiskt tar mig framåt, på riktigt.

I bland kör jag några slingor som jag har för att testa utveckling och form. De innehåller både backar, stökiga partier och utförslöpor. Jag har också mina formkollsbackar runt stugan som jag kör en eller två gånger under säsongen. Allra roligast har jag när jag kör stravasprätt. Väljer ut segment/stigar som är lagom långa och tävlar mot mig själv. Kan jag pressa mig att kapa någon sekund? Jag kan ändra linje och spara lite tid? Kan jag variera kadensen uppför för att det ska gå lite snabbare?  I bland blir intervallerna lite kortare än jag tänkt men det gör inget. Jag får verklighetstrogen träning för det jag sedan ska köra på tävling.

I går tisdag flyttade jag ut ett av mina intervallpass som jag inte testat utomhus ännu. Jag hade lite energi kvar efter happyturen på förmiddagen och jag ville köra ett kort och intensivt pass. Jag valde ut en av de längre backarna på Frösön. Ett av de längre backsegmenten på Strava på den ön. En snittlutning på 8% och en längd av 2.1 km. Bitvis planar stigningen ut och bitvis är den riktigt brant.

Jag programmerade klockan till 40 sekunders jobb och 20 sekunders vila. Jag skulle upprepa det 14 gånger. Eventuellt skulle jag behöva improvisera uppe på toppen om jag hade varit lite generös med tiden.

När jag åkte ut regnade det. Ett sådant där kallt och bistert vårregn. Jag tänkte att det bara skulle passet en extra krydda och få mig att ta lite mer för att få komma hem snabbare. Jag värmde ut till starten av backen och lät sedan klockan guida mig upp. Det blev ett perfekt upplägg fram till sista stigningen där det var lite för brant för att kunna vila lugnt cyklade. Mina lättaste växlar var slut. Väl på toppen hade jag 3 intervaller kvar och fick åka utför i 20 sekunder och vända upp igen.

Trots att jag vilade hälften av intervalltiden uppför backen så gick det fort. Jag hade starka ben och kunde verkligen ta i mer än jag hade gjort hemma på trainern. När jag stannade hemma vid porten, dygnsur och kall klockade jag 36 minuter av riktigt bra träning en tisdagskväll.

Nästa gång ska jag välja den andra vägen upp till tornet. Den som inte är lika brant och där jag inte behvöer vara rädd för att välta när jag ska vila.

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

One Comment

  • Sara Borg

    maj 3, 2018 at 17:42

    Dåligt väder kan vara det absolut bästa vädret för kvalitetsträning faktiskt. Till och med jag som annars ALDRIG tränar kvalitet utan bara myser brukar få till korta men tuffa cykelpass när det regnar. Jag har en slinga hemma i skogen på ca 5 kilometer som jag vid regn kör 3 varv (ett uppvärmning och 2 snabba där jag ska slå min egen bästatid), om jag inte kan motivera mig till ett ”vanligt” lite längre distanspass. Skitjobbigt men skitbra, rent ut sagt!
    Sara Borg recently posted…PreggotightsMy Profile

    Svara

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: